Plantaardige olie als alternatief voor dure diesel, kan en mag dat?
Publicatiedatum: 22 maart 2022
De prijzen voor benzine en diesel rijzen de pan uit, dus kan het aantrekkelijk lijken om op plantaardige olie te rijden. Maar is dat toegestaan en raadzaam voor de levensduur van uw auto?
Plantaardige olie voor 0,60 á 1,70 euro per liter
Minder kilometers maken, de auto helemaal laten staan of op zoek gaan naar goedkopere alternatieven. Veel autorijders worstelen met de hoge prijzen voor brandstof. Overschakelen op plantaardige olie wordt daarom misschien ook wel overwogen door dieselrijders. Op olijfolie na zijn er verschillende oliën die zich daarvoor lenen. Zoals koolzaadolie (slaolie), zonnebloemolie, maïsolie en arachideolie. Per liter kosten die zo tussen de 0,60 en 1,70 euro. Momenteel is dat een stuk gunstiger dan de prijzen aan de pomp. Wat zonnebloemolie betreft is het overigens wel zo dat de meeste Nederlandse zonnebloemolie uit Oekraïne komt, dus uitwijken naar andere plantaardige oliën kan verstandig zijn.
Schadelijk voor de motor
Des te nieuwer de dieselauto is, des te lastiger is het echter om over te schakelen op plantaardige olie. Plantaardige oliën zijn stroperiger dan diesel en het verschil in viscositeit levert vooral bij moderne auto’s problemen op. De injectiepompen en – sproeiers zijn daar namelijk niet op berekend. Bij oudere auto’s heeft u hier minder mee te maken, maar ook dan kan het rijden op plantaardige olie op termijn voor verminderde motorprestaties zorgen. En op nog langere termijn voor beschadigingen van de motor en het brandstofsysteem. De lagere prijs voor de olie weegt dan niet op tegen de hogere onderhouds- en reparatiekosten.
Aanpassingen aan auto mogelijk
De olie voorverwarmen kan al veel startproblemen schelen. Ook kunnen er aanpassingen aan de auto doorgevoerd worden, om succesvoller over te schakelen. Zoals aan de brandstofpomp, brandstofleidingen, gloeibougies en verstuivers. Daarom kiezen dieselrijders die plantaardige olie gebruiken er vaak voor om tot maximaal 20 procent bij te mengen en dus niet volledig op plantaardige olie te rijden. Maar ook in dit geval waarschuwt de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, ervoor dat de auto’s ook dan minder lang meegaan. Ook in het geval van oudere dieselmotoren. Toch zijn er dieselrijders die het al langere tijd tot volle tevredenheid doen. Vaak werkt dit het beste als het gebruiken van plantaardige olie wordt afgewisseld met het rijden op 100 procent diesel. En door bij lagere temperaturen, zoals in de winter, de hoeveelheid olie aan te passen. Dus bijvoorbeeld 15 tot 20 procent bij temperaturen boven de 10 graden en 0 tot 5 procent bij temperaturen onder de 10 graden.
Plantaardige olie gebruiken strafbaar
Buiten dat plantaardige olie op langere termijn de levensduur van een auto dus vaak nadelig beïnvloedt, is het ook niet toegestaan. Dit vanwege het feit dat er dan geen accijns worden afgedragen. Dit kan u dus op een bekeuring komen te staan, is ook te lezen op de website van de ANWB. En ongemerkt kunt u er niet mee rondrijden. Het is namelijk zeer duidelijk te ruiken als er van plantaardige brandstof gebruik gemaakt wordt. Zo’n beetje alsof u een frituurpan in uw auto heeft aangezet.
(Bron: AD, Tipsomtebesparen.nl, ANWB. Foto: Shutterstock)