Naar cookieinstellingen

Parkeertarieven flink gestegen

De kosten voor een gezellig dagje uit kunnen door de parkeertarieven hoog oplopen. Waar we vroeger gemiddeld 2,31 euro per uur voor een parkeerplek betaalden, moeten we nu 2,61 euro neerleggen. Wat is het gevolg hiervan voor winkels in Nederlandse steden?

Minder bezoekers

De hoge parkeertarieven zorgen volgens brancheorganisatie Detailhandel Nederland voor minder winkelbezoekers in steden. De woordvoerster van deze organisatie benadrukt dat de prijsstijging voor Amsterdam wellicht niet uitmaakt; daar is het immers altijd druk. Kleinere steden, die kampen met leegstand, hebben echter wel degelijk last van de hoge kosten.

Uit het rapport van marktonderzoeksbedrijf Strabo blijkt dat hoge parkeertarieven zorgen voor een teruglopende omzet van 20 tot 30 procent. Uit onderzoek van Detailhandel Nederland blijkt dat de parkeerkosten tussen 2012 en 2017 met 13 procent zijn gestegen. Dit is 2 keer zoveel als de algemene inflatie van 6 procent tussen 2012 en 2017. Het onderzoek is gebaseerd op cijfers van 36 Nederlandse steden.

Parkeren speelt (g)een rol

In 2016 is er veel commotie ontstaan over de parkeertarieven. Volgens onderzoeker Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit zorgt minder parkeergeld niet voor meer consumenten. “Er is veel wetenschappelijk bewijs dat stelt dat het niet helpt om parkeergeld in het centrum af te schaffen”, aldus Mingardo tegen de NOS.

Nederlandse steden

De parkeertarieven in Assen zijn met 60 procent gestegen. De prijzen zijn in de Drentse hoofdstad opgelopen tot 2,40 euro per uur. In Amsterdam zijn de parkeerkosten, met 5 euro per uur, het hoogst. Ook in Utrecht (4,63 euro), Haarlem (4,20 euro) en Rotterdam (4,00 euro) zijn de prijzen fors gestegen.

(Bron: NOS,  ANP, Detailhandel Nederland )

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Daar is maar één remedie tegen, … nooit meer in een parkeergarage de auto stallen. … Ik ben al 15 jaar niet meer in een parkeergarage geweest. Dat betekend dat ik nooit meer in het stadscentrum parkeer en dus nooit meer in het stadscentrum winkel. Ik ga altijd naar een winkelcentrum in een buitenwijk, waar ik vrij kan parkeren. Dit is waarschijnlijk helemaal volgens wens van de planologische dienst, die het stadscentrum van de steden weer tot een woonwijk willen veranderen en daarvoor het winkelend publiek de stad uitjagen. Als je ’s avonds door het stadscentrum loopt, is alles uitgestorven, er is totaal geen levend wezen meer te bekennen, in de lege woningen boven de winkels is alles donker en verlaten. Er zijn dan ook heel veel winkels verdwenen uit het stadscentrum, en nu staan ook de winkels leeg. Nu nog woningen bewoonbaar maken en bewoners terug lokken naar het stadscentrum.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.