Naar cookieinstellingen
parkeerapp

Parkeergeld betalen met een parkeerapp, hoe werkt dit?

Waar we vroeger voor parkeren op straat betaalden met muntgeld, gaat dat tegenwoordig met de pinpas. Daarnaast kan het betalen vaak ook met de mobiele telefoon. Er komen steeds meer zogenoemde parkeerapps bij. We leggen uit hoe dit werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is een parkeerapp?

Een parkeerapp is een applicatie voor op de smartphone. Door middel van GPS herkent de app waar u bent en voor welke parkeerzone u moet betalen. U hoeft dus geen fysiek kaartje meer te halen, maar uw kenteken wordt digitaal geregistreerd. Bijna elke gemeente in Nederland heeft tegenwoordig de mogelijkheid om per parkeerapp te betalen.

Hoe werkt het?

De apps werken op de iPhone en Android-smartphones. Er zijn verschillende aanbieders van parkeerapps, maar in de basis werken ze ongeveer gelijk. De apps zijn gratis te downloaden in de Appstore of Google Playstore. Voor het 1e gebruik moet u zich registreren. Hierbij vult u (onder meer) uw kenteken en bankrekeningnummer in. Zodra u ergens parkeert, herkent de GPS op uw telefoon in welke zone u parkeert. Check wel altijd of de GPS de juiste locatie aangeeft. Daarna start u de parkeertijd. Zodra u klaar bent met parkeren stopt u de parkeertijd via dezelfde app. Deze geeft dan aan hoe lang u geparkeerd heeft en wat de kosten zijn. Het ligt eraan welke app u gebruikt, maar de meeste aanbieders rekenen nog transactiekosten per parkeerbeurt. Dit varieert volgens de Consumentenbond tussen de 0,19 euro en 0,50 euro per parkeeractie. Ook zijn er apps die abonnementen voor parkeren aanbieden.

Abonnementen

Met een abonnement betaalt u een vast bedrag per maand voor parkeren. Dan betaalt u daarna per keer dus alleen de kosten voor het parkeren zelf. Wie meerdere keren per week ergens parkeert, is vaak goedkoper af met een abonnement. De prijzen variëren per aanbieder van 1,99 euro tot 4,49 euro per maand. Bijna elke app heeft wel een abonnement optie, behalve Flitsmeister en parkeren via de Rabo App. Welke apps er nog meer zijn, benoemen we verderop.

Extra kosten

In sommige parkeerapps komen er nog extra kosten bij. Bijvoorbeeld als u per sms een herinnering krijgt voor de parkeeractie. Dit kost tussen de 0,16 euro en 0,35 euro per bericht. Herinneringen in de app zelf of per mail zijn vaak wel gratis. Niet alle apps bieden de optie tot herinnering trouwens. Ook een 2e kenteken op uw account toevoegen kan bij sommige aanbieders. Hier worden soms ook extra kosten voor gerekend. Dit wisselt tussen 1 euro en 2,50 euro.

parkeren
Lees ook: Parkeren? Met deze tips is het een fluitje van een cent

Welke parkeerapps zijn er?

Er zijn inmiddels behoorlijk wat parkeerapps. Dit zijn de 9 grootste en bekende, op alfabetische volgorde.

  • ANWB Onderweg (werkt samen met Yellowbrick)
  • App Parking (Ook wel bekend als SMSParking)
  • EasyPark
  • Flitsmeister
  • Parkmobile
  • Parkline
  • Parkeren met Rabo App (gekoppeld aan de app van Rabobank)
  • Stadsparkeren (werkt samen met Parkmobile)
  • Yellowbrick (de bekendste en meest gebruikte)

Voordelen van een parkeerapp

De voordelen van zo’n parkeerapp zijn er meerdere. Zo hoeft u niet meer op zoek te gaan naar een betaalautomaat. Voor wie slecht ter been is, kan dit zeker handig zijn. In de rij staan te wachten om een kaartje te halen is dan dus ook verleden tijd. Ook hoeft u niet meer vooraf in te schatten hoe lang u van plan bent te blijven staan. De parkeerapp berekent nadat u klaar bent hoe lang u heeft gestaan en wat het kost. Deze kosten worden vaak 1 keer per maand van uw rekening afgeschreven. Een overzicht van de parkeeracties wordt meestal per mail gestuurd.

Nadelen van een parkeerapp

Nadelen zijn er ook. Zo moet u zich registreren en komen er extra kosten bij kijken voor het parkeren. Ook moet u eraan denken de parkeeractie weer te stoppen voordat u wegrijdt. Anders loopt de klok, en dus de kosten, gewoon door. Ook kan het een keer voorkomen dat de GPS op uw telefoon niet de juiste parkeerzone aangeeft. Dan loopt u alsnog het risico op een boete en betaalt u voor niks.

Conclusie

Kijk voor uzelf dus of parkeergeld betalen via een parkeerapp handig is. Als u geen smartphone heeft, kan het sowieso niet. Daarnaast is het goed om te bekijken hoe vaak u een parkeeractie start, om te oordelen of een abonnement voor u interessant is. Wie er weinig gebruik van maakt, zal beter af zijn zonder abonnement en dus per keer transactiekosten betalen. Lees ook eens onze tips om te besparen op parkeerkosten.

(Bron: Consumentenbond, AutoWeek. Foto: Wut_Moppie/Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Thibaud TC says:

    De Qpark app ontbreekt in het rijtje. Die berekent overigens geen transactiekosten.
    Ook de PayByPhone app ontbreekt en berekent ook geen transactiekosten. Deze app is ook te gebruiken in vrijwel heel Europa, erg makkelijk.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.