Pakketreisvoucher nog steeds niet binnen? Vertel het MAX vakantieman
Publicatiedatum: 27 mei 2020
Tot voor kort lijkt de pakketreisvoucher een veilige optie voor Nederlanders van wie de pakketreis door corona niet door kan gaan. Veel van deze vouchers zijn immers gedekt door reisgarantiefonds SGR, maar per 1 juni 2020 lijkt hier een einde aan te komen. Er staat immers geen geldboom in de tuin van de SGR. Wat u moet doen als u na 1 juni uw pakketreisvoucher ontvangt? Meld het MAX vakantieman.
Pakketreisvoucher met garantie
Vlak nadat in Nederland de coronacrisis een streep zet door veel vakanties komen reisorganisaties die pakketreizen aanbieden met de pakketreisvoucher. Als iemand de vakantie heeft geboekt bij een SGR-aangesloten bedrijf wordt deze voucher gedekt door het garantiefonds, waardoor deze de waarde ook behoudt als de reisaanbieder onverhoopt omvalt. Enige voorwaarde is wel dat de voucher een uitgiftedatum van 1 juni of eerder moet hebben, zodat de SGR dekking kan garanderen. Na die datum wordt dat lastig, omdat de SGR natuurlijk niet beschikt over oneindige financiële middelen.
Toch geen dekking?
Een veilig idee, maar nu ontstaan er toch wat barstjes. Lang niet alle mensen die al een tijd geleden de voucher hebben geaccepteerd, hebben die ook daadwerkelijk ontvangen. En dat terwijl het bijna 1 juni 2020 is. Wie de voucher pas na 1 juni 2020 binnenkrijgt, heeft dus een ongedekt exemplaar. Zo’n ongedekte pakketreisvoucher staat dan op gelijke hoogte met de voucher die wordt uitgegeven voor losse vluchten: het papiertje verliest alle waarde als het bedrijf door wie het is uitgegeven failliet gaat.
Deel uw verhaal
MAX Ombudsman Jeanine Janssen steunt de uitgifte van de pakketreisvoucher in eerste instantie, maar nu blijkt dat zoveel mensen ‘m nog niet hebben ontvangen vindt zij het tijd voor actie. Zij roept iedereen die de voucher nog niet in huis heeft op dit te melden bij het MAX reisconsumentenprogramma MAX vakantieman, dat op 8 juni 2020 weer van start gaat. Dit kan door een mail te sturen naar maxvakantieman@omroepmax.nl. De binnengekomen verhalen komen bij MAX Ombudsman Jeanine Janssen terecht.
Naast het delen van uw verhaal, doet u er volgens Jeanine Janssen ook goed om uw geld terug te vragen bij de reisorganisatie als u na 1 juni een ongedekte voucher ontvangt. Ook benadrukt zij dat er reisbureaus zijn die zeggen dat vouchers met een uitgiftedatum van na 1 juni ook gedekt zijn, maar dat is dus onjuist.
Tijd voor MAX
Op 27 mei 2020 is Jeanine Janssen te gast bij Tijd voor MAX om te vertellen over dit onderwerp. Frank Oostdam, directeur van reisbranchevereniging ANVR, schuift dan ook aan. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag om 17.10 uur op NPO 1.
(Bron: Jeanine Janssen, redactie Tijd voor MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook wij zijn nog steeds in afwachting van onze vouchers. Onze pakketreis was geboekt bij D-reizen via TUI en wij zouden op 2de 9 april 2020 voor tien dagen vertrekken naar Nerja, Spanje. Dit werd eind maart door TUI geannuleerd en wij kregen de voucher aangekondigd. Op 12 mei jl. werden wij door D-Reizen gebeld dat TUI bezig was met de uitgifte hiervan en dat wij die binnen 14 dagen zouden moeten ontvangen.
Zojuist de uitzending van Tijd voor Max gezien en daarna meteen D-Reizen gebeld.
Antwoord: zij hebben deze week pas de voorwaarden ontvangen. Die moeten nog bekeken worden. Daarna volgt uitgifte van de vouchers, maar dit wordt niet voor 1 juni verwacht. Maar, zo werd gezegd, geen zorgen want ze zijn gedekt en blijven een jaar na de uitgiftedatum geldig. Op mijn vraag wat de uitgiftedatum zal zijn, kreeg ik als antwoord: zeer waarschijnlijk later dan 1 juni 2020…..
Tot nu toe maakten wij ons geen zorgen, maar dat is nu anders. Wat raadt u ons aan om nu te doen?
Alvast hartelijk dank,
Hans van Ooijen
De vertrekdatum was 29 april 2020, excuses
Beste Hans,
Dit is foute informatie. Dat kunt u doorgeven aan D -reizen. Inmiddels wordt ze hier van verschillende kanten op gewezen. Heeft u op 1 juni nog geen voucher, dan geef uw klacht door via maxvakantieman@omroepmax.nl. Daar verzamelen we alle klachten.
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Goedemorgen Hans, ook wij hadden bij d-reizen geboekt voor een vakantie vertrekdatum 18 april. Ook wij worden voor het lapje gehouden. Wij hebben een reis via Corendon. Tegen ons zeiden ze juist dat TUI helemaal afgewerkt was, en dat Corendon nog moest gebeuren. En per klant doen ze een heeeele dag over 1 klant (want dat moet helemaal gecontroleerd worden). En als een opmerking bij het reisburo niet zint, dan praten ze niet meer met je. Ik vind het asociaal dat ons geld ongevraagd vastgehouden wordt, en dat er niet eerlijk gecommuniceerd wordt naar de klant toe. Wij kunnen in de grote vakantie geen kant op want geld is op.
Wij gaan op 23 juni en heb helemaal nog niets gehoord van tui
Ook heb ik nog helemmal niets betaald had uitstel tot 3 weken voor vertrek
Maar weet wel zeker dat dit niet door gaat
Ben eigelijk dit ook niet meer van plan het te doen
helaas lees ik nergens hoe te handelen als we nog niets hebben betaald ook geen aanbetaling
Beste Kolthof. Daarover is eerder geschreven op de site. Vrijdag gaan we daar in Meldpunt aandacht aan besteden op NPO2 rond 19.00. Kijkt u daar even naar. Mocht u dan nog vragen hebben dan kunt u altijd een bellen met ons spreekuur.
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Ook ik heb mijn voucher nog niet mogen ontvangen. Ik heb mijn reis bij de VakantieDiscounter geboekt. Vind het nu toch zo langzamerhand wel tijd dat ik hem ga ontvangen het is toch bijna 1 juni.
Vandaag geprobeerd te bellen maar kom in een wachtrij met de melding dat ik 40 personen voor mij heb. Gewoon te gek.
Beste Jannes,
Heeft u op 1 juni nog geen voucher, dan geef uw klacht door via maxvakantieman@omroepmax.nl. Daar verzamelen we alle klachten.
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Via Vakantiediscounter eind afgelopen jaar tweetal reizen geboekt. 1 x voor mijn vrouw met haar 3 zussen naar Spanje en 1x voor ondergetekende met zijn neef naar Griekenland met
Vertrek op 9 juni de andere op 10 juni. Op 21 April nog gemaand door Vakantiediscounter toch vooral restant reissom te betalen omdat dit anders als annulering van onze kant zou worden opgenomenzou en wij daarbij zoeven betaald reissommen kwijt zouden raken.
Krijg nu op 26 mei mail van Vakantiediscounter dat reis naar Griekenland is geannuleerd en dat wij per 1 juni een voucher zullen ontvangen voor deze reis. Wacht deze dus in spanning af of deze nog op tijd is gezien garantie van SGR tot 1 juni. Op site van Vakantiediscounter wordt met geen woord gerept over datum 1 juni.
De reis van mijn vrouw met haar 3 zussen naar Spanje is nog niet geannuleerd. Men is nog aan het onderzoeken gezien Transavia heeft aangegeven per 4 juni weer te willen gaan vliegen naar Malaga ( hun aanvlieghaven) zo geeft Vakantiediscounter aan. Blijkbaar is mededeling van Spaanse overheid toeristen pas na 1 juli toegang te verlenen nog geen reden ook deze reis te annuleren.
Het lijkt erop dat men met soort aanmaning/ dreigement restant reissom te voldoen en nu soort vertragingsaktie tracht hun liquiditeit te borgen.
Is eigenlijk schandalig dat reisorganisaties dit blijkbaar zomaar kunnen doen zonder hiervoor door de overheid op de vinger getikt te worden.
Beste John,
Uit uw verhaal wordt mij niet duidelijk of u een pakketreis heeft geboekt. Die zijn door ANVR buro’s geannuleerd voor die datum. Dan zou u een voucher moeten krijgen voor het hele bedrag.
Heeft u op 1 juni nog geen voucher, dan geef uw klacht door via maxvakantieman@omroepmax.nl. Daar verzamelen we alle klachten.
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Het betreft een pakketreis voor beide reizen. Vlucht, transfer en hotel.
Beste John,
Dan moet je voucher binnen zijn voor 1 juni!
Meldt het nog een keer. Lukt het niet , dan geef het door aan ons zoals eerder aangegeven.
Vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Beste Jeanine,
Wij hebben in augustus 2019 een cruise geboekt voor vertrek 24 mei 2020 rechtstreeks bij de Holland America Line. Op 15 april hebben wij bericht gekregen dat onze cruise niet zou vertrekken en dat wij binnen 30 dagen een voucher voor 125% van de aanbetaling zouden ontvangen. Op dit moment hebben wij nog geen voucher gezien, en bij navraag bij de Holland America Line geeft men aan dat het meer tijd kost om iedereen een voucher toe te sturen en dat men nog niet kan zeggen wanneer deze voucher komt.
Wij hebben het voornemen om onze voucher direct te gebruiken voor de aanbetaling van eenzelfde cruise met vertrek in augustus 2021. Maar wat nu als de Holland America Line toch bijvoorbeeld eind 2020 failliet gaat? In hoeverre is onze aanbetaling dan nog ‘verzekerd’ ?
Beste Jeanine
Hieronder mijn vraag aan D-Reizen omtrent de nog niet ontvangen Voucher.
Daaronder het antwoord van D Reizen.
Wat is nu de waarheid??
Groetjes fam Versteeg
Vraag:
Beste medewerkers van D. Reizen
Graag willen wij weten hoe het met de voucher staat die wij moeten krijgen n.a.v. Het annuleren van onze vakantie naar Turkije 26 april 2020.
Na al de berichten die wij te horen krijgen, dat als we 1 juni de voucher niet hebben, de garantie er niet meer is als o.a de reisorganisatie failliet gaat.
Dit maakt ons heel bezorgd.
Graag willen wij de voucher ontvangen voor 1 juni .
Groetjes Fam. Versteeg
——————-
Geachte heer Versteeg,
Naar aanleiding van ons gesprek kan ik u mededelen dat alle pakketreizen die door de reisorganisaties geannulleerd zijn tussen 16-03-2020 en 31-05-2020 gedekt zijn door de SGR bij faillissementen.
Dit staat los van het feit dat u het voucher nog niet heeft.
We zijn hier druk mee bezig en hopen u snel hierover te kunnen berichten
Met vriendelijke groet,
D Reizen Waalwijk de Els
Beste, 23 juli zouden we vliegen naar Azië met ons gezin 5 personen. Het gaat om een pakketreis
NRV heeft gisteren geannuleerd en zegt omboeken of Voucher.
Ze zeggen kies je voor Voucher, krijg je er 5 omdat het om 5 tickets gaat en de vliegmaatschappij de vlucht nog open heeft staan. Wij willen een voucher op 1 naam namelijk van de hoofdboeker.. De anderen kunnen volgend jaar sowieso niet mee. Dit is niet mogelijk zegt NRV
Ook zeggen ze het geld wordt pas na 2 jaar uitbetaald als je er geen gebruik van maakt.
Over 1 juni is niet eens gesproken.
wij zouden op 19-06 2020 naar Duitsland gaan via Belvilla we hebben 300 euro betaald en moesten nog 500 betalen heb van te Vooren gemeld niet te gaan ben zelf 73 en mijn vrouw is diabetes dus niet gaan heb dit gemeld en geannuleerd we hebben een allrisk annuleringsverzekering diverse malen gebeld 30 min of meer gemaild en gevraagd om volgend jaar te gaan of een te goed bon niets van dit alles wil je ze tegoed komen niets van dit gaat alleen maar om geld op fb staan ook veel van deze verhalen het is nu gegranuleerd en vragen ze nog eens 54euro aan me hoela ga nooit meer met ze in zee [ben wel een x of 6 met dit bedrijf op vakantie geweest wat een klant vriendelijk heid mvg Johan en Rita Nauta
Ook ik ben nog steeds in afwachting van vouchers .Ik heb bij D tours op 13 februari 2020 een vakantie geboekt voor mijzelf en dochter schoonzoon en 2 kleinkinderen naar Mallorca vertrek op 26 april voor 1 week.voor een bedrag van 3.183.00 euro. Met reisorganisatie Tui. Wij kregen te horen dat wij geen geld terugkregen maar vouchers. Ik zie het op mijn leeftijd (74 jaar) dit jaar niet meer zitten om te vliegen en aangezien mijn dochter en gezin dit jaar een verhuizing heeft en mijn schoonzoon en eigen bedrijf heeft er zeker dit jaar voor ons geen vakantie meer inzit. Het is voor ons een heel bedrag . Ik heb al meerdere keren contact gehad met D tours die me steeds van alles beloven maar het zeker niet nakomen. Wat kunnen we doen om er meer druk op te zetten??