Naar cookieinstellingen
Autoverhuur

Overbodige verzekering en extra kosten: met deze trucs proberen lokale autoverhuurders bij te verdienen

Handig, een huurauto op uw vakantieadres. U regelt het thuis, inclusief een goeie verzekering om gedoe voor te zijn. Maar als u dan op uw bestemming aan de balie staat, blijkt dat voor niets en is het slikken of stikken: of u betaalt extra kosten, of u krijgt de auto niet mee. Dit is wat u kunt doen als u hiermee wordt geconfronteerd.

Eerder besteedde MAX vakantieman al aandacht aan autoverhuurbedrijven die bij een verlate aankomst de gereserveerde auto al hadden verhuurd. Hoewel in de meeste gevallen vakantiegangers zonder problemen gebruik maken van een huurauto, blijven er altijd lokale verhuurders die onverwacht een rekening met extra kosten presenteren. MAX vakantieman nam deze zomer de proef op de som en reserveerde een auto in Barcelona. De auto die we huurden leek goedkoop, maar bij aankomst viel het toch vies tegen.

huurauto contract
Lees ook: Vertraging? Huurauto en geld kwijt

Voor- en achternaam op creditcard

In eerste instantie krijgen we van Nederlandse vakantiegangers een melding dat ze bij het verhuurbedrijf waar zij hun auto afhalen, niet hun creditcard kunnen gebruiken. De reden: op de creditcard moeten volgens de mensen achter de balie zowel voor- als achternaam volledig vermeld staan. Nederlanders hebben alleen een creditcard met initialen en een achternaam en zou dus onbruikbaar zijn. Daardoor is het niet mogelijk om een borg te reserveren en dus wil het verhuurbedrijf op een andere manier ‘zekerheid’. Zekerheid dat in geval van schade de kosten zijn te verhalen.

Extra verzekering

De oplossing ligt volgens de lokale verhuurder voor het oprapen. Als de klanten ter plekke een extra verzekering voor hun huurauto afsluiten, dan is het probleem opgelost. Hoewel de klanten bij de boeking via een vergelijkingssite al een uitgebreide verzekering hebben afgesloten, krijgen zij te horen dat deze niet te gebruiken is. Daar sta je dan, met al je koffers na een lange reis. Extra kosten voor deze verzekering? Afhankelijk van de huurperiode kan dit oplopen tot honderden euro’s.

Het kan overigens heel goed zijn dat een verhuurder als optie een extra verzekering biedt. Of om het eigen risico verder af te kopen. Bekijk vooraf goed wat u al wel en wat nog niet hebt afgesloten.

De steekproef

MAX vakantieman besloot de proef op de som te nemen en vloog deze zomer naar Barcelona en boekte via eDreams  een huurauto voor 2 dagen bij Goldcar. We betaalden via creditcard. De kosten voor de auto bedroegen ruim 100 euro. Een schappelijke prijs. Voor de zekerheid namen we een premium verzekering van zo’n 60 euro. Ons kan niets gebeuren. En wat is de kans dat ons iets aangesmeerd wordt?

‘That insurance you won’t be able to use’

Bij aankomst aan de balie van Goldcar, blijkt die kans een stuk groter dan we denken. De eerste vraag die we krijgen is of we een creditcard hebben met voor- en achternaam. We vertellen dat we alleen een kaart hebben met initialen en een achternaam. Dat blijkt een probleem: we kunnen de borg niet voldoen en daarom moeten we een verzekering afsluiten. En onze premium verzekering dan? Zonder gene meldt de medewerker ons het slechte nieuws: ‘That insurance you won’t be able to use’. De kosten voor de nieuwe verzekering zijn ruim 70 euro. En daarmee betalen we voor 2 dagen autohuur zo’n €100,-  voor de huur en ruim €130,- aan verzekeringen.

huurauto contract

Verplichte voornaam op creditcard is een smoes

Het excuus dat een creditcard niet bruikbaar zou zijn omdat de voornaam niet volledig staat vermeld, is pure onzin. Navraag bij Mastercard leert ons dat een creditcard om die reden helemaal niet geweigerd mag worden. Dat de verhuurder de kaart niet aanneemt is pure onwil. Het is een smoes om een verzekering te kunnen verkopen.

Trucs met creditcards

Bovenstaande truc is niet de enige manier waarop autoverhuurders extra geld proberen te verdienen. Vaak zijn de kosten voor de huurauto zelf erg aantrekkelijk, maar komen de bijkomende kosten ineens uit de hoge hoed als u aan de balie staat. Zo kan het zijn dat gezegd wordt dat de creditcard een te lage limiet heeft of wordt beweerd dat het creditcard-apparaat defect is. In het laatste geval mag de klant daarvan niet de dupe worden. De klant heeft daar immers geen schuld aan.

Bijbetalen voor upgrade

Zo is het ook niet de schuld van de klant als de verhuurder het type auto dat gereserveerd is niet beschikbaar is. Dus als de klant een upgrade naar een groter model wordt aangeboden, dan mogen daar geen extra kosten voor gerekend worden.

Tank altijd vol terugbrengen

In de meeste gevallen krijgt u een huurauto met een volle tank. Wanneer u geboekt hebt volgens een vol-vol-regeling, moet u de auto ook volgetankt inleveren. Dat is overzichtelijk. In sommige gevallen hoeft u de auto niet zelf vol te tanken. Houd er dan rekening mee dat mogelijk kosten worden gerekend voor het tanken en dat de brandstofprijs een stuk minder gunstig kan zijn dan wanneer u zelf tankt.

Leg vast of er schade is

Bij het afhalen van de huurauto is het altijd verstandig om duidelijk vast te leggen of de auto al schade heeft. Leg dit altijd vast: maak foto’s of een filmpje van zowel de buitenkant als de binnenkant van de auto. Als u duidelijk kunt aantonen welke schade wel en niet aanwezig is, voorkomt u dat er hierover discussie ontstaat. Levert u de auto in, zorg dan dat een medewerker van het verhuurbedrijf een formulier ondertekent waarop staat dat er geen nieuwe schade is.

Wees goed voorbereid

Omdat u na een lange reisdag niet geconfronteerd wilt worden met extra kosten is het belangrijk dat u goed voorbereid vertrekt. Bekijk voordat u boekt in de polisvoorwaarden welke verzekeringen u afsluit bij de auto. Waar verschil in kan zitten is de hoogte van het eigen risico. Als u aan de balie de optie krijgt om het eigen risico af te kopen, dan is dat een optie, geen verplichting.

Als u via een tussenpersoon boekt, kijk dan ook even apart daarvan op review-sites. Een vergelijkingssite verdient geld als er een auto verhuurd wordt, dus die is vaak minder kritisch. Op websites met reviews vindt u ervaringen van gebruikers. Dan weet u snel genoeg of u beter een paar tientjes meer moet uitgeven.

Contact met tussenpersoon

Boekt u via een tussenpersoon, kijk dan op welke manieren u contact op kunt nemen met deze tussenpersoon. Mochten er problemen ontstaan aan de balie, dan is het prettig als de tussenpersoon duidelijkheid kan scheppen. Kies daarom een tussenpersoon/vergelijkingssite die telefonisch bereikbaar is in geval van problemen met de boeking.

Als u goed weet wat u al wel en wat niet hebt afgesloten, dan geeft dat vertrouwen en dat moet u ook uitstralen. Laat u niks wijsmaken. Vraag gerust naar de manager, ook al staat er een lange rij. Overigens heeft autoverhuurder Goldcar beterschap beloofd.

Geef een reactie

Reacties (2)

    guillermo says:

    Als je een auto huurt bij Transavia (via Cartrawler) dan staat bij de voorwaarden expliciet dat de creditcard een voor- en achternaam moet hebben.

      guillermo says:

      Borg en creditcardinformatie
      GEACCEPTEERD American Express, Diners Club, MasterCard (geen prepaid), Visa (geen prepaid). Debitcards worden niet geaccepteerd, tenzij hieronder anders vermeld.

      Er wordt een borgsom van EUR 300.0 gereserveerd op uw creditcard voor de duur van de verhuur. Deze borgsom betreft een garantie die wordt ingehouden in het geval van schade aan/diefstal van het voertuig.Dit wordt vrijgegeven als het voertuig tijdens de huurperiode niet gestolen of beschadigd wordt. Houd er rekening mee dat dit niet uw volledige eigen risico betreft; dit bedrag is terug te vinden in het gedeelte Verzekeringsdekking/Eigen risico.

      Creditcard(s) moet(en) tot zes maanden na afloop van de verhuurperiode geldig zijn.

      NIET GEACCEPTEERD: Andere betalingsmethoden worden niet geaccepteerd.

      Virtuele betaalkaarten worden niet geaccepteerd.

      Bij de verhuurbalie moet een geldige creditcard worden getoond op naam (voornaam en achternaam, geen afkortingen) van de hoofdbestuurder om een borgsom te kunnen pre-autoriseren/in rekening te brengen. Wees bereid om het PIN-nummer van de getoonde creditcard(s) te verstrekken, aangezien leveranciers dit nodig kunnen hebben om door te gaan met het huurcontract.

      Indien u geen geldige creditcard kunt tonen, de bestedingsruimte op uw creditcard onvoldoende is, of de creditcard niet op naam van de hoofdbestuurder staat, kan de autoverhuurder weigeren om de auto aan u te verhuren. In die gevallen worden gedane betalingen niet gerestitueerd.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.