Op vakantie en de accommodatie voldoet niet
Uw reis boeken in het voorseizoen, kent vele voordelen. Het is op de bestemming nog rustig en het scheelt in de prijs van de reis. Maar wanneer u op uw vakantiebestemming aankomt en het vakantiepark nog maar voor een gedeelte open is of veel erger, half afgebouwd, dan is de vakantiepret snel verdwenen. Wat kunt u doen als de accommodatie niet voldoet?
Transparantie vereiste
Wanneer u een vakantie boekt bij een reisorganisatie dat moeten zij leveren wat ze aanbieden. Dat is verkopen volgens het transparantie vereiste: wat u ziet krijgt u. Het is begrijpelijk dat grote hotels en resorts in minder drukken tijden onderhoud plegen of bepaalde faciliteiten niet in gebruik hebben. Maar dan moet dit nadrukkelijk vermeld worden bij de aanbieding van de reis of vermeld zijn in een disclaimer.
Verantwoordelijkheid reisorganisatie
Is er in de aanvullende informatie of disclaimer hier iets over opgenomen, dan weet uw waar u aan toe ben. Staat er een bepaalde tijd bij vermeld, bijvoorbeeld van oktober tot april is het zwembad gesloten, dan mag u er van uit gaan dat het zwembad van april tot en met september gewoon geopend is. Besluit een hotel of resort de afspraken te verruimen, dan is het nog steeds de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie. Dat is immers de partij waar u bij geboekt heeft en de de overeenkomst mee bent aangegaan.
Vakantieplezier
Als uw accommodatie in niets lijkt op wat u had verwacht en de faciliteiten niet zijn wat was beloofd, dan is het goed om direct, ter plaatse, een klacht in te dienen. MAX Ombudsman Jeanine Janssen heeft no een paar handige tips. De belangrijkste is wel om het vakantieplezier niet er onder te laten leiden. In een video geeft Jeanine tips voor wat u ter plekke en na thuiskomst kunt doen.
Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 14 augustus 2017