NS voor de rechter gedaagd om overvolle treinen
Publicatiedatum: 26 januari 2017
Drukte tijdens de spits, voor wie met de trein reist is het bijna gewoon geworden, maar niet iedereen neemt er genoegen mee. De organisatie ConsumentenClaim wil via de rechter compensatie afdwingen voor treinreizigers die last hebben van overvolle treinen en heeft de Nederlandse Spoorwegen voor de rechter gedaagd.
Service en comfort
ConsumentenClaim, een bedrijf gespecialiseerd in massaclaims, zegt namens meer dan 10.000 treinreizigers op te treden. De gang naar de rechter wordt gemaakt omdat gesprekken met de NS geen oplossing hebben gebracht, zegt directeur Stef Smit. Treinreizigers hebben volgens hem niet de service en het comfort gekregen waarvoor zij betalen. Hij wil dat de gedupeerde reizigers een deel van hun reiskosten terugkrijgen. “Dat we in Nederland zo met elkaar omgaan. Dit soort Amerikaanse toestanden helpt de reiziger niet”, reageert NS op de ontvangen dagvaarding.
Onveilige situaties
ConsumentenClaim inventariseert in november 2016 op het intercity-traject van Utrecht naar Amsterdam-Zuid hoe vol de treinen zitten. Veel mensen (45 procent) blijken langer dan een kwartier te moeten staan en soms kunnen reizigers niet instappen omdat de trein al vol is. Omdat er in de intercity’s geen handgrepen zitten waaraan mensen zich kunnen vasthouden, komen er volgens ConsumentenClaim ook onveilige situaties voor.
Onvoldoende gedaan
“NS vindt het maken van winst kennelijk belangrijker dan het behoorlijk vervoeren van haar reizigers. Een andere conclusie kan ik niet trekken’’, zegt Stef Smit. Volgens hem weet de NS al in 2014 dat er in de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zal zijn, maar is er onvoldoende gedaan om het materieeltekort op te vangen.
Staan hoort erbij
Staan in de spits is vervelend, maar we werken er keihard aan, reageert een NS-zegsman. Zo zijn oude dubbeldekstreinen opnieuw ingezet en zijn in 2014 met spoed 58 nieuwe sprinters besteld. Daarvan rijden er inmiddels 26. Later dit jaar moeten ze alle 58 inzetbaar zijn. Door de aantrekkende economie wordt het steeds drukker op de weg, maar ook in de trein, is de boodschap van de NS. “Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven.”
Schadevergoeding
Consumentenclaim wil aan de rechter voorleggen dat de NS óf meer treinstellen in de spits gaat inzetten óf dat reizigers een schadevergoeding krijgen.
(Bron: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Overvolle treinen zijn al dertig jaar een probleem en procederen heeft geen enkele zin. Rechters geven het kapitaal en de (semi)overheid gelijk. En het gepeupel heeft het nakijken. Al moeten de reizigers aan de trein hangen en op het dak zitten zoals in India. En dat je opgelicht wordt blijkt uit de reacties van de NS: “Je hebt geen recht op een zitplaats, je hebt recht om meegenomen te worden”. … En het gepeupel slikt het voor zoete koek. Ook al is er een onderscheid tussen 1e en 2e klasse, heeft de reiziger geen recht op een zitplaats. Waarom bestaat er dan geen 3e klasse met alleen staanplaatsen, voor een lager tarief? … Ik heb 30 jaar geleden getracht om de auto te laten staan en met de trein naar mijn werk te reizen (Den Bosch-Weesp). Omdat de 2e klasse vol was, ging ik in de 1e klasse zitten en werd daar verjaagd door de conducteur, omdat ik niet betaald had voor de 1e klasse. Mijn verweer dat ik betaald had om in de 2e klasse te zitten en dat, het niet mogelijk was om te zitten, en ik daarom méér recht had om 1e klasse te zitten dan te staan, werd afgewimpeld met de dreiging van een boete. … Ik heb daarna nooit meer de trein genomen naar mijn werk.
Ongeveer 20 jaar geleden, ging ik op dansles en moest op woensdagavond 19.45 uur met de trein van Den Bosch naar Tilburg. Ik heb de helft van de lessen niet kunnen volgen, omdat de trein vertraagd was of geheel uitviel. …
En al die problemen ontstaan, omdat lamzakken afkomstig uit de politiek (nadat ze afgedankt zijn door de kiezers), een managersfunctie krijgen in bedrijven zoals de NS. En die lamzakken hebben geen enkele affiniteit met de praktijk. Ze vullen hun zakken bij de NS, totdat hun functioneren onhoudbaar wordt, plegen dan nog even een miljoenenfraude om vervolgens vervangen te worden door de volgde lamzak, die inde politiek afgedankt is. En dit herhaald zich keer op keer.
Ditzelfde probleem deed zich voor bij de KLM. Het gepeupel heeft tientallen jaren geprocedeerd tegen de groei van Schiphol en de groei van de geluidsoverlast. Diezelfde corrupte rechters (denk aan de criminele rechter Kalfsvlees) zeikten het gepeupel af en Schiphol bleef groeien, ondanks de Bijlmerramp en de vele gevallen van longziekten (door vervuiling ) rondom Schiphol.
Beste mensen doe je best, het zal in ieder geval duidelijkheid scheppen, in de verhoudingen: Overheid-gepeupel