Naar cookieinstellingen
overvolle treinen

NS voor de rechter gedaagd om overvolle treinen

Drukte tijdens de spits, voor wie met de trein reist is het bijna gewoon geworden, maar niet iedereen neemt er genoegen mee. De organisatie ConsumentenClaim wil via de rechter compensatie afdwingen voor treinreizigers die last hebben van overvolle treinen en heeft de Nederlandse Spoorwegen voor de rechter gedaagd.

Service en comfort

ConsumentenClaim, een bedrijf gespecialiseerd in massaclaims, zegt namens meer dan 10.000 treinreizigers op te treden. De gang naar de rechter wordt gemaakt omdat gesprekken met de NS geen oplossing hebben gebracht, zegt directeur Stef Smit. Treinreizigers hebben volgens hem niet de service en het comfort gekregen waarvoor zij betalen. Hij wil dat de gedupeerde reizigers een deel van hun reiskosten terugkrijgen. “Dat we in Nederland zo met elkaar omgaan. Dit soort Amerikaanse toestanden helpt de reiziger niet”, reageert NS op de ontvangen dagvaarding.

Onveilige situaties

ConsumentenClaim inventariseert in november 2016 op het intercity-traject van Utrecht naar Amsterdam-Zuid hoe vol de treinen zitten. Veel mensen (45 procent) blijken langer dan een kwartier te moeten staan en soms kunnen reizigers niet instappen omdat de trein al vol is. Omdat er in de intercity’s geen handgrepen zitten waaraan mensen zich kunnen vasthouden, komen er volgens ConsumentenClaim ook onveilige situaties voor.

Onvoldoende gedaan

“NS vindt het maken van winst kennelijk belangrijker dan het behoorlijk vervoeren van haar reizigers. Een andere conclusie kan ik niet trekken’’, zegt Stef Smit. Volgens hem weet de NS al in 2014 dat er in de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zal zijn, maar is er onvoldoende gedaan om het materieeltekort op te vangen.

Staan hoort erbij

Staan in de spits is vervelend, maar we werken er keihard aan, reageert een NS-zegsman. Zo zijn oude dubbeldekstreinen opnieuw ingezet en zijn in 2014 met spoed 58 nieuwe sprinters besteld. Daarvan rijden er inmiddels 26. Later dit jaar moeten ze alle 58 inzetbaar zijn. Door de aantrekkende economie wordt het steeds drukker op de weg, maar ook in de trein, is de boodschap van de NS. “Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven.”

Schadevergoeding

Consumentenclaim wil aan de rechter voorleggen dat de NS óf meer treinstellen in de spits gaat inzetten óf dat reizigers een schadevergoeding krijgen.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Overvolle treinen zijn al dertig jaar een probleem en procederen heeft geen enkele zin. Rechters geven het kapitaal en de (semi)overheid gelijk. En het gepeupel heeft het nakijken. Al moeten de reizigers aan de trein hangen en op het dak zitten zoals in India. En dat je opgelicht wordt blijkt uit de reacties van de NS: “Je hebt geen recht op een zitplaats, je hebt recht om meegenomen te worden”. … En het gepeupel slikt het voor zoete koek. Ook al is er een onderscheid tussen 1e en 2e klasse, heeft de reiziger geen recht op een zitplaats. Waarom bestaat er dan geen 3e klasse met alleen staanplaatsen, voor een lager tarief? … Ik heb 30 jaar geleden getracht om de auto te laten staan en met de trein naar mijn werk te reizen (Den Bosch-Weesp). Omdat de 2e klasse vol was, ging ik in de 1e klasse zitten en werd daar verjaagd door de conducteur, omdat ik niet betaald had voor de 1e klasse. Mijn verweer dat ik betaald had om in de 2e klasse te zitten en dat, het niet mogelijk was om te zitten, en ik daarom méér recht had om 1e klasse te zitten dan te staan, werd afgewimpeld met de dreiging van een boete. … Ik heb daarna nooit meer de trein genomen naar mijn werk.

    Ongeveer 20 jaar geleden, ging ik op dansles en moest op woensdagavond 19.45 uur met de trein van Den Bosch naar Tilburg. Ik heb de helft van de lessen niet kunnen volgen, omdat de trein vertraagd was of geheel uitviel. …

    En al die problemen ontstaan, omdat lamzakken afkomstig uit de politiek (nadat ze afgedankt zijn door de kiezers), een managersfunctie krijgen in bedrijven zoals de NS. En die lamzakken hebben geen enkele affiniteit met de praktijk. Ze vullen hun zakken bij de NS, totdat hun functioneren onhoudbaar wordt, plegen dan nog even een miljoenenfraude om vervolgens vervangen te worden door de volgde lamzak, die inde politiek afgedankt is. En dit herhaald zich keer op keer.

    Ditzelfde probleem deed zich voor bij de KLM. Het gepeupel heeft tientallen jaren geprocedeerd tegen de groei van Schiphol en de groei van de geluidsoverlast. Diezelfde corrupte rechters (denk aan de criminele rechter Kalfsvlees) zeikten het gepeupel af en Schiphol bleef groeien, ondanks de Bijlmerramp en de vele gevallen van longziekten (door vervuiling ) rondom Schiphol.

    Beste mensen doe je best, het zal in ieder geval duidelijkheid scheppen, in de verhoudingen: Overheid-gepeupel

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.