voltanken

Niet voltanken bij warm weer: wat is daar van waar?

Op 24 juni 2019 stuiten wij op een opmerkelijk bericht. De Duitse automobielvereniging Kraftfahrer-Schutz (KS) zegt dat automobilisten hun voertuig beter niet kunnen voltanken als het buiten erg warm is. Waarom? Omdat brandstof uitzet bij hitte en de brandstoftank zo kan gaan lekken of erger: ontploffen. Wij vragen ons af wat hiervan waar is en bellen met de ANWB en de BOVAG. 

‘Bangmakerij’

Dat brandstof uitzet bij hoge temperaturen, zal sommigen niet onbekend in de oren klinken. Dit is immers een feit. Dat deze brandstof er ook voor kan zorgen dat de brandstoftank gaat lekken of zelfs ontploft, is volgens zowel Bovag als de ANWB een fabeltje. “Ik heb het voorgelegd aan onze auto-experts en die fronste de wenkbrauwen”, legt de woordvoerder van de ANWB uit. “Wie doortankt na de ‘klink’ kan nog steeds best veel kwijt in de tank voordat deze echt overloopt. Fabrikanten houden meestal een marge van 6 liter aan.” Dat betekent dat als het instructieboekje zegt dat de auto een tank heeft van 80 liter, er in feite 86 liter in past voordat er echt problemen ontstaan. Volgens de ANWB is er niemand die op deze manier tankt, waardoor dit bericht van het KS geschaard kan worden onder de categorie ‘bangmakerij’.

‘Zelfs bij doortanken geen gevaar’

Ook brancheorganisatie BOVAG gelooft niet in de waarschuwing van de KS. Na wat onderzoek kan de woordvoerder concluderen dat hoewel brandstof uitzet bij hitte, er altijd genoeg ruimte is in de tank. “Zelfs als je doortankt na de klik, is er geen probleem. Na het dichtdoen van de tankdop, zakt de vloeistof altijd nog een stukje, waardoor er ruimte ontstaat. Daarnaast duurt het een tijdje voordat de brandstof door de zon is opgewarmd, waardoor eventueel te veel getankte brandstof al is verbruikt voordat het kan uitzetten.”

U kunt dus best de auto voltanken, hoe warm het buiten ook is.

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    Als je een gewoonte maakt van tanken voordat je aan een rit begint, is er helemaal geen probleem, met het fantasieverhaal van een exploderende tank. Er is ook nog een ontluchting gaatje, waaruit de druk bij uitzetten weg kan. Meteen na het tanken verbruik je al brandstof en als je de auto wegzet, is de theoretische gevaarlijke hoeveelheid al weer verbruikt. Let wel op dat je tank ontluchting goed open is. Dat kun je merken, als je na een lange rit, de benzinedop los draait. Als er een zuigend geluid te horen is, heeft de tank vacuum gezogen. In dat geval kun je in het vervolg de afsluitdop een slag losdraaien, zodat de dop niet helemaal afsluit. Het kan voorkomen, bij een verstopt ontluchting gaatje, na een lange rit, en de tank helemaal leeg rijden, zoveel vacuum in de tank hebt, dat de benzine aanvoer naar de carburateur stagneert en het motorblok gaat inhouden of stotteren. Beter is om het ontluchtingsgaatje open te maken (met luchtdruk of een naald). Ik zelf rijdt al jarenlang met een los gedraaide afsluitdop.

    Ikki1958 says:

    Ben het NIET eens met de conclusie.
    Ik had n.l. mijn oude camper (1974) tot 5 cm. van de rand gevuld met Euro95 omdat ik de dag daar na 400 km zou moeten rijden. Dat ging een uur voor vertrek ineens niet door.
    Een week later kwam de hittegolf van juli 2019 en bij 36 graden uit de zon, begon het op de oprit naar benzine te stinken. Het druppelde onder de tankdop door de oprit op, met 1 druppel per 2 seconden. Daar bleef het nat van benzine (wel brandgevaar dus). Heb toen gelijk 5 liter uit de 60 liter tank gehaald (slang-zuigen-stromen methode). De volgende dag 14.00 uur weer flink druppelen en deze keer ong. 2 liter eruit gehaald. Toen was het over. Ik moest dus minstens 10% van de 60 liter uit de tank halen.
    Dus er rekening mee houden bij warm weer kan zeker geen kwaad.

      maxwout says:

      denk je zelf niet dat er wat anders aan de hand is? benzine zet echt geen 10% uit!