Naar cookieinstellingen
Hoe snel rijdt deze auto? Op het dashboard staat een andere snelheid dan op het navigatiesysteem.

Navigatiesysteem geeft lagere snelheid aan dan dashboard: welke van de 2 spreekt de waarheid?

Tijdens het autorijden zijn er verschillende manieren om te navigeren en uw snelheid in de gaten te houden. Gebruikt u het navigatiesysteem van uw auto, bijvoorbeeld TomTom? Uw smartphone, uiteraard veilig in de telefoonhouder? Of simpelweg de snelheidsmeter op uw dashboard? Welke methode u ook gebruikt, wees erop bedacht dat de getoonde snelheid niet altijd volledig klopt. In welke situaties moet u het meest op uw hoede zijn?

Hoe wordt de snelheid volgens uw snelheidsmeter bepaald?

Staat het metertje op de snelheidsmeter van uw dashboard bij de 100? Dan rijdt uw auto 100 kilometer per uur, toch? Zo eenvoudig is het helaas niet. Want de staat van uw banden heeft bijvoorbeeld invloed op de daadwerkelijke snelheid die u rijdt. De snelheid die u op uw snelheidsmeter ziet, is (simpel gezegd) gebaseerd op de omtrek van uw wielen en het aantal rotaties van de wielen. Als u gas geeft, draaien de wielen sneller rond en gaat uw snelheid omhoog.

Maar heeft u net nieuwe banden of juist hele oude banden, die al flink gesleten zijn? Dan beïnvloedt dit het aantal rotaties van uw wielen. En dan is de snelheidsmeter op uw dashboard niet helemaal betrouwbaar. Vooral als u net nieuwe, dikke banden onder uw auto heeft, kan dat gevaarlijk zijn. “Daardoor denkt de auto met nieuwe banden dat hij langzamer gaat dan het geval is (en u heeft dus een hogere snelheid dan u denkt, red.)”, aldus Carlo van de Weijer, werkzaam bij de Technische Universiteit Eindhoven en gespecialiseerd in mobiliteit, in gesprek met NRC. Als de banden van uw auto vervangen moeten worden, let er dan goed op dat de nieuwe banden hetzelfde formaat hebben als de oude.

CarPlay in auto. Hoe installeert u CarPlay en Android Auto? En wat kunt u ermee?
Lees ook: Zo kunt u Apple CarPlay en Android Auto gebruiken, ook in oudere auto’s

Hoe wordt de snelheid volgens uw navigatiesysteem bepaald?

Het navigatiesysteem is meestal betrouwbaarder dan het dashboard, omdat het gebruikmaakt van gps-satellieten. Dit systeem meet de tijd die u nodig heeft, om van het ene gps-meetpunt naar het andere te rijden. Op basis hiervan bepaalt de navigatie uw actuele snelheid. Maar helaas is ook dit systeem is niet altijd onfeilbaar.

Want als u in een tunnel of tussen hoge gebouwen kwijtraakt, kan het gps-signaal verstoord raken. Zeker als u niet een constante snelheid aanhoudt, kan de snelheidsberekening niet helemaal betrouwbaar zijn. En kijk daarnaast goed uit als u een helling op- of afrijdt. De afstand die u dan aflegt, is dan anders dan wanneer u over een vlakke weg rijdt. Het gps-systeem is dus eigenlijk niet goed berekend op hellingen. En daardoor rijdt u in werkelijkheid vaak sneller dan uw navigatiesysteem aangeeft, met alle gevaren van dien.

Brandstoflampje reservetank auto
Lees ook: Brandstoflampje op uw dashboard licht op: hoe ver kan uw auto rijden op de reservetank?

Welk systeem is het meest betrouwbaar?

Vaak geeft het navigatiesysteem een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter op uw dashboard. Neem bijvoorbeeld de foto boven dit artikel. Volgens het dashboard (links in beeld) is de snelheid 80 kilometer per uur, het navigatiesysteem op de smartphone (rechts in beeld) 75 per uur. Deze afwijking heeft te maken met de wetgeving waar autofabrikanten aan moeten voldoen.

Want volgens Europese regels mag de snelheidsmeter nooit een te lage snelheid weergeven, om te voorkomen dat u sneller rijdt dan u denkt. Daarom is er vaak een veiligheidsmarge van een paar procenten ingebouwd (of van circa 10 procent, bij oudere modellen auto’s), met juist een afwijking naar boven. Dit wil zeggen, voor de zekerheid ligt de weergegeven snelheid op uw dashboard een paar procent hoger dan de daadwerkelijke snelheid. Kortom, meestal kunt u beter op het navigatiesysteem vertrouwen.

Overigens staan er ook onhaalbare snelheden op de snelheidsmeter, 280 kilometer per uur bijvoorbeeld. Maar dat heeft weer andere redenen, zoals onze collega’s van MAX vakantieman uitleggen. Eveneens te lezen op MAX vakantieman: hoe weet u eigenlijk hoe hard u mag rijden, als dat niet duidelijk is aangegeven?

Een man gaat in de autostoel zitten.
Lees ook: Zo stelt u uw autostoel in voor een optimale houding

(Bron: Archief, MAX vakantieman, Algemeen Dagblad, AutoWeek, NRC. Foto: Ultraskrip/Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    MrSpacely says:

    Het navigatiesysteem gebruikt inderdaad een vorm van gps en andere techhieken.
    Maar deze bepaald de snelheid niet door de tijd en afstand te meten om zo tot de snelheid te komen. Maar om de snelheid te bepalen wordt het doppler effect gebruikt. Het gps signaal veranderd van frequentie doornde snelheid, als je dit frequentie verschil van meerdere satellieten hebt kan je redelijk exact de snelheid bepalen.
    Maar het zou al kunnen met 1 satelliet, alleen moet er dan rekening gehouden worden dat er een afwijking is vanwege de hoek.
    Doppler is sneller en hierdoor betrouwbaarder dan tijd en afstand.

    Dirck says:

    2 voorbeelden waarom het bij mijn nooit klopte;

    1 Ik koop graag iets hogere banden dan fabriek afleverde.
    Meer comfort en voordeliger en dan klopte de teller die bij 100 op navigatie 93 aangaf niet meer en ging naar 98 km/h dus minder afwijking. Van 7% naar 2% te laag en dat is redelijk.

    2 slijtage; Van 7mm naar 2mm profiel worden de banden langzaam kleiner dus ook daar een afwijking.
    Ik ging van 155/60/15 naar 165/65/15, iets hogere en breder zodat de velgen minder kans op stoeprand schade hebben.

    GeorgevK says:

    Ik voeg altijd in zonder het achterop komende verkeer te hinderen. Zo 50 jaar geleden geleerd. Als ik geen ruimte maak voor de invoegende auto, omdat dat niet kan, krijg je driftige toeters en de vinger.

    Holiday420 says:

    De garage is er ook wel blij mee , want die afwijking betekent ook dat u 7 tot 10% eerder de auto naar de garage brengt voor de onderhoudsbeurt. Als je een andere bandenmaat zou kunnen instellen, dan kan je die afwijking ook omzeilen, maar die afstelling is ook geblokkeerd. Die hele afwijking is overbodig, omdat de computers zo goed zijn dat ze op de meter kunnen bepalen hoe hard je rijd en waar je bent.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.