Hoe snel rijdt deze auto? Op het dashboard staat een andere snelheid dan op het navigatiesysteem.

Navigatiesysteem geeft lagere snelheid aan dan dashboard: welke van de 2 spreekt de waarheid?

Tijdens het autorijden zijn er verschillende manieren om te navigeren en uw snelheid in de gaten te houden. Gebruikt u het navigatiesysteem van uw auto, bijvoorbeeld TomTom? Uw smartphone, uiteraard veilig in de telefoonhouder? Of simpelweg de snelheidsmeter op uw dashboard? Welke methode u ook gebruikt, wees erop bedacht dat de getoonde snelheid niet altijd volledig klopt. In welke situaties moet u het meest op uw hoede zijn?

Hoe wordt de snelheid volgens uw snelheidsmeter bepaald?

Staat het metertje op de snelheidsmeter van uw dashboard bij de 100? Dan rijdt uw auto 100 kilometer per uur, toch? Zo eenvoudig is het helaas niet. Want de staat van uw banden heeft bijvoorbeeld invloed op de daadwerkelijke snelheid die u rijdt. De snelheid die u op uw snelheidsmeter ziet, is (simpel gezegd) gebaseerd op de omtrek van uw wielen en het aantal rotaties van de wielen. Als u gas geeft, draaien de wielen sneller rond en gaat uw snelheid omhoog.

Maar heeft u net nieuwe banden of juist hele oude banden, die al flink gesleten zijn? Dan beïnvloedt dit het aantal rotaties van uw wielen. En dan is de snelheidsmeter op uw dashboard niet helemaal betrouwbaar. Vooral als u net nieuwe, dikke banden onder uw auto heeft, kan dat gevaarlijk zijn. “Daardoor denkt de auto met nieuwe banden dat hij langzamer gaat dan het geval is (en u heeft dus een hogere snelheid dan u denkt, red.)”, aldus Carlo van de Weijer, werkzaam bij de Technische Universiteit Eindhoven en gespecialiseerd in mobiliteit, in gesprek met NRC. Als de banden van uw auto vervangen moeten worden, let er dan goed op dat de nieuwe banden hetzelfde formaat hebben als de oude.

CarPlay in auto. Hoe installeert u CarPlay en Android Auto? En wat kunt u ermee?
Lees ook: Zo kunt u Apple CarPlay en Android Auto gebruiken, ook in oudere auto’s

Hoe wordt de snelheid volgens uw navigatiesysteem bepaald?

Het navigatiesysteem is meestal betrouwbaarder dan het dashboard, omdat het gebruikmaakt van gps-satellieten. Dit systeem meet de tijd die u nodig heeft, om van het ene gps-meetpunt naar het andere te rijden. Op basis hiervan bepaalt de navigatie uw actuele snelheid. Maar helaas is ook dit systeem is niet altijd onfeilbaar.

Want als u in een tunnel of tussen hoge gebouwen kwijtraakt, kan het gps-signaal verstoord raken. Zeker als u niet een constante snelheid aanhoudt, kan de snelheidsberekening niet helemaal betrouwbaar zijn. En kijk daarnaast goed uit als u een helling op- of afrijdt. De afstand die u dan aflegt, is dan anders dan wanneer u over een vlakke weg rijdt. Het gps-systeem is dus eigenlijk niet goed berekend op hellingen. En daardoor rijdt u in werkelijkheid vaak sneller dan uw navigatiesysteem aangeeft, met alle gevaren van dien.

Brandstoflampje reservetank auto
Lees ook: Brandstoflampje op uw dashboard licht op: hoe ver kan uw auto rijden op de reservetank?

Welk systeem is het meest betrouwbaar?

Vaak geeft het navigatiesysteem een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter op uw dashboard. Neem bijvoorbeeld de foto boven dit artikel. Volgens het dashboard (links in beeld) is de snelheid 80 kilometer per uur, het navigatiesysteem op de smartphone (rechts in beeld) 75 per uur. Deze afwijking heeft te maken met de wetgeving waar autofabrikanten aan moeten voldoen.

Want volgens Europese regels mag de snelheidsmeter nooit een te lage snelheid weergeven, om te voorkomen dat u sneller rijdt dan u denkt. Daarom is er vaak een veiligheidsmarge van een paar procenten ingebouwd (of van circa 10 procent, bij oudere modellen auto’s), met juist een afwijking naar boven. Dit wil zeggen, voor de zekerheid ligt de weergegeven snelheid op uw dashboard een paar procent hoger dan de daadwerkelijke snelheid. Kortom, meestal kunt u beter op het navigatiesysteem vertrouwen.

Overigens staan er ook onhaalbare snelheden op de snelheidsmeter, 280 kilometer per uur bijvoorbeeld. Maar dat heeft weer andere redenen, zoals onze collega’s van MAX vakantieman uitleggen. Eveneens te lezen op MAX vakantieman: hoe weet u eigenlijk hoe hard u mag rijden, als dat niet duidelijk is aangegeven?

Een man gaat in de autostoel zitten.
Lees ook: Zo stelt u uw autostoel in voor een optimale houding

(Bron: Archief, MAX vakantieman, Algemeen Dagblad, AutoWeek, NRC. Foto: Ultraskrip/Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    MrSpacely says:

    Het navigatiesysteem gebruikt inderdaad een vorm van gps en andere techhieken.
    Maar deze bepaald de snelheid niet door de tijd en afstand te meten om zo tot de snelheid te komen. Maar om de snelheid te bepalen wordt het doppler effect gebruikt. Het gps signaal veranderd van frequentie doornde snelheid, als je dit frequentie verschil van meerdere satellieten hebt kan je redelijk exact de snelheid bepalen.
    Maar het zou al kunnen met 1 satelliet, alleen moet er dan rekening gehouden worden dat er een afwijking is vanwege de hoek.
    Doppler is sneller en hierdoor betrouwbaarder dan tijd en afstand.

    Dirck says:

    2 voorbeelden waarom het bij mijn nooit klopte;

    1 Ik koop graag iets hogere banden dan fabriek afleverde.
    Meer comfort en voordeliger en dan klopte de teller die bij 100 op navigatie 93 aangaf niet meer en ging naar 98 km/h dus minder afwijking. Van 7% naar 2% te laag en dat is redelijk.

    2 slijtage; Van 7mm naar 2mm profiel worden de banden langzaam kleiner dus ook daar een afwijking.
    Ik ging van 155/60/15 naar 165/65/15, iets hogere en breder zodat de velgen minder kans op stoeprand schade hebben.

    GeorgevK says:

    Ik voeg altijd in zonder het achterop komende verkeer te hinderen. Zo 50 jaar geleden geleerd. Als ik geen ruimte maak voor de invoegende auto, omdat dat niet kan, krijg je driftige toeters en de vinger.

    Holiday420 says:

    De garage is er ook wel blij mee , want die afwijking betekent ook dat u 7 tot 10% eerder de auto naar de garage brengt voor de onderhoudsbeurt. Als je een andere bandenmaat zou kunnen instellen, dan kan je die afwijking ook omzeilen, maar die afstelling is ook geblokkeerd. Die hele afwijking is overbodig, omdat de computers zo goed zijn dat ze op de meter kunnen bepalen hoe hard je rijd en waar je bent.