Misstanden met vertrekgarantie, vroegboekkorting en laagste prijsgarantie
Wanneer u een reis boekt vliegen termen als ‘laagste prijsgarantie’, ‘vroegboekkorting’ en ‘vertrekgarantie’ u vaak om de oren. Is het aantrekkelijk om hier gebruik van te maken of zijn het slechts marketingtrucjes van reisbureaus die er alles aan doen om te zorgen dat u als consument juist bij hen boekt? Bij Groeten van MAX komen 3 vakantiegangers aan het woord bij wie de aanlokkelijke reisaanbiedingen anders uitgepakt hebben dan beloofd. Ombudsvrouw Jeanine Janssen licht de zaken toe.
Vertrekgarantie
Als u een reis geboekt heeft, dan moet u er eigenlijk vanuit kunnen gaan dat u ook daadwerkelijk vertrekt. In de praktijk is dat niet altijd het geval. Daarom is het een hele geruststelling als er bij een reis de melding staat dat er een vertrekgarantie is. Dat ook dan de reis toch niet altijd gegarandeerd is, merkt Jeannette, die via effeweg.nl een 10-daagse bus-excursiereis naar Italië geboekt heeft, mét vertrekgarantie. Het reisbureau heeft de reis uiteindelijk niet door laten gaan vanwege een groep die gecanceld heeft.
Als naar de melding op de website effeweg.nl gekeken wordt, mag er volgens Jeanine vanuit gegaan worden dat er een gegarandeerd vertrek is. Helemaal als er geen verwijzing bij staat naar de reisvoorwaarden, om daar eventueel verder te lezen. Dat werkt verwarrend. Toch blijkt achteraf in de kleine lettertjes het volgende te staan:
Wij proberen de doorgang van zoveel mogelijk reizen te garanderen. Daarom wordt er op onze website in een vroegtijdig stadium aangegeven welke vertrekdata vertrekgarantie hebben. In nagenoeg alle gevallen betekent dit dat het vertrek van de genoemde reis gegarandeerd is. In uitzonderlijke gevallen kan het echter voorkomen dat de reis alsnog geannuleerd moet worden. Bijvoorbeeld vanwege de annulering van een groot aantal reizigers waardoor het resterende aantal deelnemers ver onder het minimum aantal deelnemers ligt.
Ombudsman Jeanine vindt dit niet kunnen. Vertrekgarantie aanbieden, maar in de kleine lettertjes aangeven dat de garantie tóch niet door kan gaan. Zij stelt dat effeweg.nl het beleid hierin moet aanpassen: of een gegarandeerd vertrek aanbieden met dan echt een gegarandeerd vertrek óf geen vertrekgarantie bieden.
Groeten van MAX heeft onderzocht of er nog andere reisorganisaties zijn die vertrekgarantie aanbieden zonder een garantie. Dit blijkt in elk geval ook te gelden voor Mambo en Boabab Reizen.
Vroegboekkorting
Een andere populaire vakantieterm is vroegboekkorting. Volgens de site vroegboekkorting.nl kan men bij de meeste reisorganisaties spreken van vroegboekkorting, wanneer het gaat om een boeking die 4 of meer maanden van tevoren wordt gedaan. “Het is zelfs zo dat als u nog eerder boekt de kortingen zo hoog oplopen dat zelfs de beste last minutes waar u altijd iedereen over hoort niet eens in de buurt komen van de lage prijzen die vroegboeken met zich meebrengt.”
Als u vroeg boekt weet u in elk geval zeker dat u naar de gewenste bestemming en accommodatie kunt. Zo vroeg boeken heeft echter ook een keerzijde, want er kan nog veel gebeuren in de tijd tussen het boeken en de daadwerkelijke vakantie. Daarom is een annuleringsverzekering voor een vroege boeker zeker geen overbodige luxe. Maar is vroeg boeken wel altijd de meest goedkope optie? Niet altijd. Zo heeft ook meneer Bodewes ondervonden. In november 2017 hebben zijn vrouw en hij bij Corendon een reis naar Macedonië geboekt met vertrek op 29 mei 2018. In dit geval was er geen vroegboekkorting mogelijk, maar wel een ‘Black Friday’-korting. Een week voor vertrek ziet meneer Bodewes tot zijn grote verbazing dat de reis, die al bijna plaatsvindt, nu wel wordt aangeboden met vroegboekkorting. Volgens Ombudsman Jeanine niet alleen schandalig, maar ook heel raar.
Laagste prijsgarantie
Dan is er nog de term laagste prijsgarantie. Ombudsvrouw Jeanine stelt dat deze term heel misleidend kan zijn. Want dit geeft het idee dat sowieso de laagste prijs betaald wordt, maar is dat wel echt zo? Als bijvoorbeeld de voorwaarden van de Vakantiediscounter erop na gekeken worden, dan wordt het volgende gemeld:
“Het gaat hierbij om de prijsvergelijking op het moment van boeken. Er zit helaas een tijdslimiet aan deze garantie. Prijzen veranderen in de reiswereld haast elke minuut.”
De garantie luistert dus heel nauw. Zo kan het voorkomen dat u in het vliegtuig naast iemand zit die last- last-minute een goedkopere reis heeft geboekt dan uzelf met de laagste prijsgarantie.
Dit onderwerp wordt behandeld in Groeten van MAX op maandag 28 mei 2018 om 20.30 uur op NPO 1.
Stel uw vraag aan Jeanine Janssen
U kunt van maandag 28 mei tot dinsdag 29 mei 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over misstanden met vertrekgarantie, vroegboekkorting en laagste prijsgarantie. Na dinsdag 29 mei 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
In de reisbranche bestaat maar één garantie en dat is: dat de reisorganisatie jouw poen krijgt. Alle andere garanties, zijn even weinig waard als een belofte van Rutte. Met andere woorden Nul Komma Nul.
In de reisbranche word je “Geschiphold”.
Deze wijze van reclame maken is voorgelegd aan de Reclame Code Commissie en die heeft uitgesproken dat hier sprake is van misleiding. De uitspraak is te zien op https://www.reclamecode.nl/uitspraken/vertrekgarantie/reizen-en-toerisme-2024-00377/512793/
Vooralsnog heeft effeweg.nl de reclame niet verwijderd en spreken zij nog steeds over “vertrekgarantie “. Daarom is dit ook gemeld bij de ACM.