‘Merwedebrug had ramp kunnen veroorzaken’
Publicatiedatum: 17 januari 2019
De Merwedebrug op de A27 had op het moment van de plotselinge sluiting in 2016 nog een levensduur van 6 dagen. Dat blijkt uit een analyse van een onderzoeksrapport door hoogleraar veiligheidskunde en rampenbestrijding Ben Ale en hoogleraar constructieleer Rob Nijsse van de TU Delft.
Bijna ingestort
De Merwedebrug wordt in oktober 2016 van het een op andere moment afgesloten voor vrachtverkeer. Haarscheurtjes die per direct gerepareerd moeten worden, is de mededing. In werkelijkheid is het probleem een stuk groter, zeggen Ale en Nijsse. Zij hebben de documentatie van adviesbureau Berenschot ingezien, dat in 2016 de gang van zaken rondom de sluiting onderzoekt. Hieruit valt op te maken dat de brug nog maar 6 dagen het verkeer had kunnen dragen voordat de constructie het zou begeven. “Dat betekent dat die brug is afgeschreven en dat het een wonder is dat deze er nog staat” zegt veiligheidsdeskundige Ben Ale tegen het actualiteitenprogramma EenVandaag.
Slechter dan gedacht
Dat de meer dan 60 jaar oude brug op instorten staat, wordt in 2016 niet opgemerkt door toezichthouder Rijkswaterstaat. Volgens de 2 veiligheidsdeskundigen roept dit vragen op over de kwaliteit van het toezicht op de bruggen. Inmiddels is de Merwedebrug verstevigd. Als dit niet zou zijn gebeurd, was deze zeker bezweken.
Andere gammele constructies
Hoewel de Merwedebrug dus is ‘gered’, wil dit niet zeggen dat het gevaar is afgewend. Veel infrastructuur in ons land is al tientallen jaren oud en verouderd. Daarnaast zijn lang niet alle bruggen en viaducten goed onderhouden, waardoor er alleen in Noord-Holland al 100 exemplaren zijn er matig of slecht aan toe zijn. Deze voldoen niet aan de onderhoudseisen van Rijkswaterstaat en vormen een potentieel gevaar voor de verkeersveiligheid en de omgeving. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het knooppunt Amstel in Amsterdam, waar de A2 aansluit op de A10. Volgens het ingenieursbureau dat de brug heeft geïnspecteerd is hier sprake van scheuren in het beton die eigenlijk al jaren geleden aangepakt hadden moeten worden. Volgens Rijkswaterstaat is er echter niets aan de hand en is de brug veilig.
Brugzorgen in Europa
Ook in andere Europese landen is de veiligheid van de bruggen een punt van discussie. In België, bijvoorbeeld, zijn al jaren zorgen over het viaduct over de E17 nabij Gent. De constructie is ernstig verzwakt er er vallen zelfs brokstukken naar beneden. Vermoedelijk wordt de brug in 2020 of 2021 grondig aangepakt. Tot die tijd blijft de brug begaanbaar, maar worden er wel maatregelen genomen. Zo sluit de parkeerplaats onder het viaduct en stopt de bus er niet meer in de buurt. Zoals al gezegd zijn er al jaren zorgen over het viaduct, maar is er eerder niet ingegrepen omdat er geen geld is en de besluitvorming in België rondom dit soort onderwerpen traag gaat.
In Frankrijk, Spanje en Duitsland ontbreekt het ook vaak aan geld om de bruggen te knappen. Vooral in Frankrijk en Duitsland zijn veel constructies hard aan onderhoud toe.
Italiaans ongeluk
Een ander land dat kan meepraten over brugproblematiek is Italië. Daar stort in de zomer van 2018 de Morandibrug nabij Genua in. De brug uit de jaren 60 is niet berekend op het toenemende aantal weggebruikers en is slecht onderhouden. Door deze ramp komen zeker 39 mensen om het leven en moeten inwoners van de onder de brug gelegen flats geëvacueerd worden.
(Bron: archief, EenVandaag, Nieuwsblad, NOS, ANP)