Naar cookieinstellingen
bussen

Er wordt flink geklaagd bij meldpunt volle bussen

Er rijden minder bussen, maar het aantal reizigers neemt niet af. Dat leidt tot overvolle bussen en gevaarlijke situaties. Om aandacht te vragen voor dit probleem én om er iets aan te veranderen, is reizigersvereniging Rover het meldpunt volle bussen gestart. Met succes, want er zijn in korte tijd al honderden klachten binnengekomen. 

Gewond in de bus

Rover komt op het idee om dit meldpunt te openen, omdat zij steeds meer berichten van reizigers krijgen die zeggen niet mee te kunnen met de bus omdat deze overvol is. De klachten die Rover binnenkrijgt zijn erg uiteenlopend: van mensen die gewond raken bij een plotse stop tot reizigers die zich bijna een weg uit de bus moeten vechten omdat het zo druk is. Met name in de ochtendspits is dit een probleem.

Meeste klachten uit Amsterdam

Het meldpunt van Rover is nu 2 maanden open en er zijn al honderden meldingen gedaan. Met name over de regio Amsterdam wordt erg veel geklaagd, maar opvallend is ook dat regio Midden-Overijssel behoorlijk berucht is onder reizigers. Vooral over buslijn 71 tussen Emmeloord en Zwolle komen negatieve opmerkingen binnen. Zoveel zelfs, dat het de meest besproken buslijn is onder mensen die een klacht indienen. Het minste aantal klachten komen er volgens eerdere berichtgeving van Rover binnen over buslijnen in de regio Zaandam, Groningen, Zuidoost-Friesland en de Waddeneilanden.

Versobering

Een reden voor de toenemende drukte in de bussen kan zijn dat streekvervoerders door het hele land de diensten versoberen. Er worden haltes opgeheven en langs de haltes die overblijven, rijden in sommige gevallen minder bussen. Deze versobering komt volgens vakbond FNV doordat vervoerders te rooskleurige plannen presenteren aan de provincies, die de taak hebben om de het bedrijf aan te wijzen dat voor een bepaalde tijd verantwoordelijk wordt voor het streekvervoer in dit gebied. Zodoende kan het voorkomen dat het plan dat op papier zo mooi lijkt, in de realiteit een stuk minder goed uitpakt. Met name gemeenten in dunbevolkte gebieden hebben hier last van, want daar wordt het meest wegbezuinigd.

Chauffeurs

Niet alleen vervelend voor de reiziger, maar ook voor de treinmedewerkers en de buschauffeurs. Zij werken door de versobering onder grote druk. Een voorbeeld: chauffeurs hebben soms zelfs een lampje op hun dashboard dat gaat branden als zij een paar minuten vertraging hebben. Onlangs staken medewerkers van streekvervoer om veranderingen betreffende de werkomstandigheden af te dwingen. Deze actie blijkt succesvol, want de vervoersbedrijven hebben onder meer een loonverhoging en betere arbeidsomstandigheden beloofd.

Ondervindt u hinder van volle bussen? Meld het dan bij Rover.

(Bron: Rover, De Stentor, FNV, ANP)

Geef een reactie

Reacties (3)

    korba says:

    Dat kan ik heel goed begrijpen.

    Ludwig says:

    Ik heb geen hinder van volle bussen. Wel van te weinig bussen die ook te weing rijden. Op zondag op eentje na, zelfs helemaal niet. En die ene gaat pas om 10 rijden. Daarbij is de regiotaxi behoorlijk duur geworden. Ouderen blijven niet voor niets (te) lang auto rijden. Het ov is op veel plekken in Nederland zwaar uitgedund. Ik voel me in het dorp waar ik woon steeds geisoleerder, naar mate ik ouder wordt.

      oosterwijck says:

      Ik zelf heb eens het idiote plan gehad om de auto af te zweren en voortaan me, met het openbaar vervoer te verplaatsen. Twee incidenten en een structureel probleem, hebben me terug tot de realiteit gebracht. Het eerst incident: Ik ging als gescheiden echtgenoot en vader van drie kinderen een dagje naar de Efteling en kocht 4 zitplaatsen in de bus van ‘s-Hertogenbosch naar kaatsheuvel met moest fl 90 betalen (dit was nog voor de Euro periode). De bus was vol en we moesten, heen en terug, staan. Ik reclameerde bij de busmaatschappij, BBA, met de woorden dat ik beter een taxi had kunnen nemen, voor minder geld. Opgehaald en teruggebracht, aan de deur en lekker zitten met z’n allen. Het antwoord van de BBA was: “Dat had U dan maar moeten doen”. Korte tijd later kocht ik een jaarkaart voor de trein en ging op dansles in Tilburg, elke woensdagavond van 20.00 uur tot 22.00 uur. Ik heb de helft van de danslessen niet kunnen volgen, omdat de trein uitviel. Ik ging tevergeefs met de fiets naar het station, zette mijn fiets in de stalling en liep naar het perron, om daar de boodschap tee lezen, dat er geen trein reed. Mijn danspartner werd razend, omdat ze de helft van de tijd, tevergeefs op mij zat te wachten, langs de dansvloer. Het structureel probleem was: ik werkte in Weesp, bij Amroh Handelsmaatschappij en Ik heb maar snel weer een auto gekocht, en heb nooit meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Dat is nu inmiddels 25 jaar geleden en er is nog niets verbeterd.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.