Naar cookieinstellingen
claimbureaus

Meer rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen door claimbureaus

Steeds meer mensen stappen na vliegvertraging of een geannuleerde vlucht naar de rechter. De vermoedelijke reden? Het nog altijd toenemende aantal particuliere claimbureaus die gedupeerden bij kan staan tijdens een rechtszaak. Zo’n bureau kan veel werk uit handen nemen, waardoor de gang naar de rechter een minder grote stap is. Maar is het inschakelen van zo’n bedrijf wel altijd nodig om gelijk te krijgen?

Vertienvoudigd

In 4 jaar tijd is het aantal rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen bij Nederlandse rechtbanken vertienvoudigd. In 2016 worden er in totaal 744 claims ingediend, in 2018 al 3.517 en in 2019 staat de teller tot nu toe op meer dan 8.000 zaken. Dat blijkt uit door de NRC opgevraagd cijfers van een aantal grote rechtbanken. De meeste zaken gaan over geannuleerde of vertraagde vluchten.

Verordening van de EU

Dat steeds meer mensen proberen hun gelijk te halen op dit vlak heeft waarschijnlijk te maken met een regel uit 2004. In dat jaar heeft de Europese Unie middels een speciale verordening vastgesteld dat reizigers meestal recht hebben op compensatie als hun vlucht meer dan 3 uur vertraagd is. Deze regel geldt als de vlucht start in een EU-land, of als reizigers met buiten de EU-zone met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een EU-lidstaat vliegen. Ook als men geweigerd wordt op de vlucht, de vlucht kort voor vertrek is geannuleerd of als overstappen onmogelijk is door de opgelopen vertraging hebben reizigers meestal recht op een geldbedrag. Hoe hoog de compensatie is, hangt af van de afstand en de omstandigheden.

Claimbureaus

Omdat de regels rondom het claimen van compensatie relatief duidelijk zijn, is het altijd een goed idee om als gedupeerde reiziger actie te ondernemen. Uit de door NRC opgevraagde cijfers blijkt dat veel mensen dit dus ook doen. Reizigers schakelen steeds vaker een claimbureau in dat voor hen aan de slag gaat. Deze bedrijven zijn particulier en werken volgens het no cure no pay-principe. Dit houdt in dat de klant niets betaalt als het gewenste resultaat niet wordt behaald. Als dit wel gebeurt, gaat een deel van de verkregen compensatie naar dit bureau. Dit percentage is soms wel 35 procent.

Eerst zelf proberen

Hoewel het claimbureau veel werk uit handen neemt, is het dus geen gratis dienst. Bovendien is het soms helemaal niet nodig om zo’n bedrijf in de arm te nemen, stelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. In augustus 2019 buigt zij zich voor het MAX- consumentenprogramma MAX Vakantieman al over dit onderwerp. Zij stelt dan dat het handig is om eerst zelf te proberen het geld terug te krijgen van de vliegmaatschappij. Dit is nu, 2 maanden later, nog steeds haar standpunt. “De tijden zijn veranderd. Luchtvaartmaatschappijen zetten zich vroeger vaak af als iemand een claim indiende, maar nu weten zij dat zij in de meeste gevallen gewoon moeten betalen.” Het is daarom handiger om zelf het claimformulier van een airliner in te vullen. Dit formulier vindt u op de website van de airliner. “Het is soms even zoeken, maar als er een zoekveld is en je vult ‘vertraging’ in, dan kom je er vanzelf bij de grote maatschappijen als Transavia en KLM. Bij Ryanair is het veld iets meer verstopt, omdat er geen zoekveld is, maar ook daar kom je via veelgestelde vragen in het goede formulier uit”, zegt Jansen in een eerder artikel op MAX Vandaag over dit onderwerp.

Helpt dit niet?

Heeft u recent te maken gehad met meer dan 3 uur vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht? Dan is het verstandig en waarschijnlijk goedkoper om eerst zelf een claim in te dienen. Houd er rekening mee dat de luchtvaartmaatschappij een aantal weken de tijd heeft om te reageren. Na een maand nog steeds niets gehoord, of krijgt u een afwijzing? Dan is het tijd om na te denken over een andere optie. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt u zich volgens Janssen hier het best op beroepen. “Lang niet iedereen heeft die, maar mensen die wel zo’n verzekering hebben kunnen hier gebruik van maken. Het wordt nogal eens vergeten en het scheelt je gewoon een boel geld. De premie heb je namelijk al afgedragen en zij gaan het voor je claimen.” Een reisverzekering regelt dit soort zaken overigens niet.

Andere opties

Geen rechtsbijstandverzekering en geen geld (over) voor een claimbureau? Dan kunt u contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum Nederland (ECC). Dit centrum spant geen rechtszaken aan, maar kan wel bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Belangrijke kanttekening is wel dat zij enkel intermediairen tussen Nederlandse consumenten en niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Als u een geschil heeft met KLM of Transavia, dan kunt u dus niet aankloppen bij het ECC. Als u een probleem heeft met bijvoorbeeld British Airways of Easyjet, dan het het ECC u wel proberen te helpen. De diensten van het ECC zijn gratis. Als u wilt weten wat het ECC voor u kunt betekenen, dan kunt u telefonisch contact opnemen of een bezoek brengen aan hun website.

(Bron: Jeanine Janssen, ECC, archief)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Nu eens iets positiefs over een luchtvaartbedrijf, Brussel Airways. Onze kleinzoon (14-jaar), woont in Armenie, en mocht in de schoolvakantie, een maand bij ons in Belgie en Nederland logeren. Voor dat verblijf had hij een visum nodig en om een visum te verkrijgen, moest hij een vliegticket overleggen. Twee dagen voordat de reis zou aanvangen werd het visum geweigerd, zonder opgaaf van reden. We konden bezwaar aantekenen, maar dat zou 4 weken duren. We hebben toch bezwaar gemaakt en ook een brief geschreven naar Brussel Airways, met een verzoek tot terugbetaling van de ticketprijs, €600. Een week na ontvangst van de brief, kregen we antwoord: Het geld zou worden teruggegeven. Een dag later stond het op de bankrekening. Ook het bezwaarschrift werd positief beoordeeld, na 4 weken. Hij kon alsnog in de herfst komen logeren, wel is waar maar 10 dagen. Bij deze: Heel veel dank aan Brussel Airways, voor het begrip en de medewerking.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.