E-bike

Meer fatale ongelukken met de e-bike

De e-bike is populair. Ouderen, maar ook jongeren, gaan massaal aan de elektrische fiets. En dat is niet zonder gevolgen. Want voor het eerst sinds jaren zijn er in het verkeer meer fietsers dan inzittenden van auto’s omgekomen. De grote boosdoener is de e-bike. En veruit de meeste slachtoffers van ongelukken met de e-bike, zijn ouderen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

Gewone fiets maakt plaats voor e-bike

Nederland is een echt fietsland. Volgens brancheorganisatie RAI hebben we ruim 22 miljoen fietsen. Maar de conventionele fiets, maakt vaker plaats voor een elektrische. In totaal hebben bijna 2 miljoen mensen een e-bike. De fiets is een regelrechte hit, in 2017 zijn er ruim 290.000 van verkocht. Vooral onder ouderen is de fiets populair.

Snelheidsverschillen

Met de komst van de e-bike is er veel veranderd op de weg. Dit is direct ook een van de oorzaken van de vele ongevallen. De elektrische fietsen zorgen voor grote snelheidsverschillen op de fietspaden en daar is niet altijd iedereen op bedacht. Daarnaast zijn de fietspaden en -routes, ook nog niet berekend op deze snellere fiets.

Veel ouderen

Voor het eerst zijn er nu meer fietsers slachtoffer van een fataal ongeluk. En dan ook vooral ouderen. Maar liefst 75 procent van de mensen die met een e-bike een dodelijk ongeluk hebben gehad, zijn 50-plus. In veel gevallen gaat het om eenzijdige ongelukken. Bij de berekening van de cijfers heeft CBS de e-bike gebruikers, die tot 25 kilometer per uur, en de zogeheten speed pedelec. Deze kunnen tot wel 45 kilometer per uur.

Eigen verantwoordelijkheid

Gister kondigt het kabinet aan 50 miljoen in de aanpak van de provinciale wegen te stoppen. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) is die een goede ontwikkeling. De aanpak van die wegen en bermen, zorgt er ook voor dat de (elektrische) fietser weer veiliger over de weg kan. VNN wijst de fietser er ook op eigen verantwoordelijkheid te nemen. Om nog beter om te leren gaan met de e-bike zijn er cursussen die men kan volgen. Laat u bij de aanschaf van de e-bike ook goed informeren, zodat u de fiets kunt hanteren.

(Bron: ANP/VVN)

Geef een reactie

Reactie

    Marij says:

    Fietshelmen verplichten net als in het buitenland voor jong en oud.
    rijwielpaden gescheiden en in een richting laten rijden.niet zoals in veel steden van beide kanten levensgevaarlijk.
    Meer handhaving gewoon weer blauw op straat.
    De kabinetten Rutte hebben dit dodental op hun geweten.
    Het is een verademing om in het buitenland met de auto te rijden , bumperkleven wordt zwaar gestraft.
    Ook op provinciale wordt keurig 70 of 80 gereden ook al is het rustig.
    Daar kun je ook al is er geen apart fietspad rustig rijden
    Het is hier te druk en niemand houdt meer rekening met elkaar.