Naar cookieinstellingen
terugroepacties

Meer dan miljoen automobilisten geven geen gehoor aan terugroepacties

Als automerken een constructie- of ontwerpfout constateert bij 1 van hun modellen, laten zij dit altijd weten aan de eigenaren van deze auto’s. Dat heel veel mensen dit advies in de wind slaan, blijkt uit onderzoek van het radioprogramma Reporter Radio. Volgens Reporter Radio rijden er zo’n 1 miljoen auto’s rond in Nederland waar mogelijks iets aan mankeert. 

Brief op de mat

Het radioprogramma baseert haar onderzoek op cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het RDW is de instantie die alle terugroepacties bijhoudt. Lang niet alle terugroepacties die RDW registreert zijn heel urgent, maar sommige zijn dit absoluut wel. Over de echt serieuze zaken stuurt de fabrikant van de auto altijd een brief naar de bezitters, zodat zij op de hoogte zijn van een mogelijk mankement en dit kosteloos kunnen laten maken.

Te veel moeite

Heel veel mensen geven geen gehoor aan deze oproep en blijven zodoende rondrijden in een auto waar mogelijk iets mis mee is. Waarom mensen de brief niet serieus nemen is niet onderzocht door Reporter Radio, maar mogelijk komt dit omdat men de brief niet eens heeft gelezen of het te veel moeite vindt om naar de garage te gaan om de auto te laten maken. En dat terwijl de gebreken aan deze auto’s in potentie kunnen zorgen voor verkeersongevallen.

Ga alsnog naar de dealer

Heeft u ook ooit zo’n brief gehad van de fabrikant van uw auto en hier destijds geen gehoor aan gegeven? Dan is het verstandig om alsnog bij uw dealer langs te gaan. “Zo’n brief is vaak een preventieve waarschuwing, maar wel gebaseerd op incidenten. Het is dus echt geen flauwekul”, zegt Paul de Waal van BOVAG hierover. “Het enige wat het u kost is tijd, want het mogelijke mankement wordt gratis gerepareerd.”

(Bron: Algemeen Dagblad, Bovag, BNR Nieuwsradio, RDW)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Ik heb het andersom meegemaakt. Ik kreeg tijdens het leven van mijn Toyota Yaris, 3 x een oproep om naar de garage te komen. Omdat ik het zonde vond om alleen voor de terugroepactie naar de garage te gaan, liet ik vervroegd een onderhoudsbeurt uitvoeren, in combinatie met de terugroepactie. En 3x was de terugroepactiehandeling niet verricht, maar wel de onderhoudsbeurt. Toen kreeg ik een dreigende brief van de importeur, dat zij niet aansprakelijk waren voor eventuele schade. Ik stuurde een boze brief terug, met een kopie van mijn drie garagebezoeken en het voldoen van de onderhoudsrekeningen. Met de opmerking, dat ik nooit meer zou reageren op een terugroepactie en dat ik de importeur aansprakelijk stelde voor alle schade, die voort zou komen uit het niet uitvoeren van de terugroepactie. Ik heb nooit meer iets vernomen van de brutale importeur. En bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt, zijn alle drie de terugroepacties in stilte uitgevoerd.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.