terugroepacties

Meer dan miljoen automobilisten geven geen gehoor aan terugroepacties

Als automerken een constructie- of ontwerpfout constateert bij 1 van hun modellen, laten zij dit altijd weten aan de eigenaren van deze auto’s. Dat heel veel mensen dit advies in de wind slaan, blijkt uit onderzoek van het radioprogramma Reporter Radio. Volgens Reporter Radio rijden er zo’n 1 miljoen auto’s rond in Nederland waar mogelijks iets aan mankeert. 

Brief op de mat

Het radioprogramma baseert haar onderzoek op cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het RDW is de instantie die alle terugroepacties bijhoudt. Lang niet alle terugroepacties die RDW registreert zijn heel urgent, maar sommige zijn dit absoluut wel. Over de echt serieuze zaken stuurt de fabrikant van de auto altijd een brief naar de bezitters, zodat zij op de hoogte zijn van een mogelijk mankement en dit kosteloos kunnen laten maken.

Te veel moeite

Heel veel mensen geven geen gehoor aan deze oproep en blijven zodoende rondrijden in een auto waar mogelijk iets mis mee is. Waarom mensen de brief niet serieus nemen is niet onderzocht door Reporter Radio, maar mogelijk komt dit omdat men de brief niet eens heeft gelezen of het te veel moeite vindt om naar de garage te gaan om de auto te laten maken. En dat terwijl de gebreken aan deze auto’s in potentie kunnen zorgen voor verkeersongevallen.

Ga alsnog naar de dealer

Heeft u ook ooit zo’n brief gehad van de fabrikant van uw auto en hier destijds geen gehoor aan gegeven? Dan is het verstandig om alsnog bij uw dealer langs te gaan. “Zo’n brief is vaak een preventieve waarschuwing, maar wel gebaseerd op incidenten. Het is dus echt geen flauwekul”, zegt Paul de Waal van BOVAG hierover. “Het enige wat het u kost is tijd, want het mogelijke mankement wordt gratis gerepareerd.”

(Bron: Algemeen Dagblad, Bovag, BNR Nieuwsradio, RDW)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Ik heb het andersom meegemaakt. Ik kreeg tijdens het leven van mijn Toyota Yaris, 3 x een oproep om naar de garage te komen. Omdat ik het zonde vond om alleen voor de terugroepactie naar de garage te gaan, liet ik vervroegd een onderhoudsbeurt uitvoeren, in combinatie met de terugroepactie. En 3x was de terugroepactiehandeling niet verricht, maar wel de onderhoudsbeurt. Toen kreeg ik een dreigende brief van de importeur, dat zij niet aansprakelijk waren voor eventuele schade. Ik stuurde een boze brief terug, met een kopie van mijn drie garagebezoeken en het voldoen van de onderhoudsrekeningen. Met de opmerking, dat ik nooit meer zou reageren op een terugroepactie en dat ik de importeur aansprakelijk stelde voor alle schade, die voort zou komen uit het niet uitvoeren van de terugroepactie. Ik heb nooit meer iets vernomen van de brutale importeur. En bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt, zijn alle drie de terugroepacties in stilte uitgevoerd.