MAX Ombudsman Jeanine Janssen ontvangt rapport over hulp op reis
Minister van Buitenlandse Zaken, Stef Blok, overhandigt op 7 december 2018 een rapport aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Het document gaat over de visie en de werkwijze van het ministerie van Buitenlandse Zaken ten opzichte van Nederlandse burgers die in problemen komen in het buitenland. Veel Nederlandse reizigers hebben immers geen duidelijk beeld van waar zij wel en niet op kunnen rekenen in geval van nood op reis.
Waar kan het consulaat u mee helpen?
Het rapport van het ministerie van Buitenlandse Zaken is mede gebaseerd op de reacties van mensen die gebruik hebben gemaakt van de diensten van een Nederlands consulaat in het buitenland Uit de analyse blijkt dat zij veel waarde hechten aan de consulaire dienstverlening, maar dat zij niet altijd een helder beeld hebben van waar zij nu wel en niet op kunnen rekenen. Op zich niet zo gek dat men dit niet weet, want de verscheidenheid aan problemen waarbij het consulaat kan helpen is zeer groot: van een overlijdensgeval op vakantie tot overvallen worden door noodweer. Hoewel niet overal een pasklaar antwoord op is, probeert het ministerie met dit rapport toch duidelijkheid te geven over wat Nederlanders in welke situatie ongeveer kunnen verwachten van de overheid.
Eigen verantwoordelijkheid
Dat dit wordt opgehelderd, moet ervoor zorgen dat mensen beter voorbereid op reis gaan en gewezen worden op hun eigen verantwoordelijkheid. Zo kan voorkomen worden dat mensen door eigen toedoen in de problemen komen en het personeel van het ambassade met gevaar voor eigen leven een reddingsactie moet opzetten. MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft hier op 3 december 2018 een voorbeeld van in Tijd voor MAX: “Eerder in Groeten van MAX (het reisprogramma van MAX waar Janssen vaak aanschuift) hebben we het over iemand gehad die naar Afghanistan ging, terwijl het ministerie dit gebied een negatief reisadvies heeft meegegeven. Als je dan in de problemen raakt helpt het consulaat je alsnog, maar verwacht je dus wel van iemand dat hij zijn leven in de waagschaal legt.” Zij kaart aan dat er over hulp in dit soort situaties discussie gaande is. Zo wordt er door de overheid gesproken over een financiële bijdrage die reizigers naar gevaarlijke gebieden moeten betalen als zij aldaar gebruik moeten maken van consulaire diensten.
Andere hulpmiddelen
Naast dit rapport, beschikt het ministerie van Buitenlandse zaken over nog veel meer hulpmiddelen die het Nederlanders in het buitenland makkelijker maakt in het geval van nood. Zo zijn alle landen van de wereld van reisadviezen voorzien en staat er bij elk land ook een uitgebreide uitleg over de huidige situatie en aandachtspunten. Deze adviezen en informatie zijn terug te vinden op de website van het ministerie. Ook heeft zij een aantal jaar geleden het hulpnummer +31-247-247-247 geïntroduceerd, waar naartoe kan worden gebeld in geval van nood. Het consulaat komt dan direct in actie. Dit nummer kan overigens ook worden gedraaid als iemand advies wil inwinnen over een bepaalde situatie. “Zo werden we toen Groot-Brittannië voor de Brexit stemde vaak gebeld door mensen die een weekendje Londen hadden geboekt, maar niet zeker wisten of zij daar nog met hun identiteitsbewijs naartoe konden reizen”, aldus een woordvoerder van het ministerie in een eerder artikel op maxvandaag.nl Ook heeft het Minister van Buitenlandse zaken een speciale app die Nederlanders overal te wereld kunnen raadplegen. Deze app heet 24/7 BZ.
Jeanine Janssen ontvangt het rapport van minister Blok omdat zij al jaren haar nek uitsteekt om Nederlanders met reisproblemen te helpen. Dit doet zij onder meer – zoals al gezegd- in Groeten van MAX. Hallo Nederland besteedt op 7 december 2018 aandacht aan het rapport en gaat op bezoek bij een echtpaar dat op reis aanspraak moest maken op de diensten van de Nederlandse consulaat.
(Bron: website ministerie van Buitenlandse Zaken, Jeanine Janssen, redactie Tijd voor MAX, Hallo Nederland)