scootmobielen

Leeftijd niet enige oorzaak van toenemend aantal ongelukken met scootmobielen

Scootmobielbezitters raken relatief vaak betrokken bij dodelijke verkeersongevallen. Als oorzaak wordt vaak de hoge leeftijd van de bestuurder genoemd, maar dat is niet terecht. Ook onhandige technische systemen dragen bij tot dergelijke ongelukken. 

Oorzaak ouderdom

De afgelopen jaren is het aantal scootmobielen in Nederland flink gegroeid. De karretjes zijn ideaal voor mindervaliden en ook ouderen maken er vaak gebruik van. Helaas gebeuren er per saldo vrij vaak dodelijke ongelukken met dit vervoersmiddel. Ongelukken die vaak worden toegeschreven aan de hoge leeftijd van de bestuurder. Het reactievermogen van ouderen in het verkeer is immers minder goed, waardoor zij minder makkelijk kunnen reageren als zich een gevaarlijke verkeerssituatie voordoet.

Technische mankementen

Hier zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar er is nog een ander aspect dat mogelijk bijdraagt aan het hoge percentage verkeersdoden onder scootmobielrijders. Het remsysteem van de scootmobiel is bijvoorbeeld niet handig. “Het onderscheid tussen gas geven en remmen is niet altijd helder”, zegt een woordvoerder van De Maatschappij tot Redding van Drenkelingen in 2016 tegen deze site in een artikel over te water geraakte scootmobielers. En het remsysteem is niet het enige probleem: “De constructie met 3 wielen is ook niet ideaal, bij het raken van een stoepje valt hij al om.”

Veel ongelukken

Gelukkig zijn er inmiddels veel scootmobielen op de markt met 4 of zelfs 5 wielen, maar de ongelukkenproblematiek houdt aan. Uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er nog steeds erg veel ongelukken gebeuren onder ouderen die een scootmobiel hebben. Het statistiekenbureau registreert vanaf 1996 het aantal dodelijke verkeersongevallen en het voertuig waarmee de ongelukken zijn gebeurd. Daaruit blijkt dat in 2017 onder 70- tot 80-jarigen gemiddeld 6 verkeersdoden vallen door een ongeluk met een scootmobiel. In totaal gebeuren er in dat jaar 92 fatale ongelukken op de weg. Ter vergelijking: In 1996 vinden er 161 dodelijke verkeersongevallen plaats binnen deze leeftijdscategorie, waarvan 8 met een scootmobiel. Dat zijn dus veel meer ongelukken en ongeveer evenveel doden.

Verplichte cursus?

Om het aantal dodelijke ongelukken onder scootmobielers terug te dringen, willen verschillende organisaties een cursus verplicht stellen. Deze moet ervoor zorgen dat mensen weten hoe zij op zo’n voertuig moeten rijden voordat zij daadwerkelijk de weg op gaan. Of zo’n cursus er komt, is nog onduidelijk.

(Bron: CBS, AD, Kassa, ANP, archief)

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Veel ongevallen met Scootmobielen en ongevallen in het algemeen, zijn toe te schrijven tot een beperkt bewustzijn, van een groot deel van de bevolking. Een groot deel va de bevolking lijdt aan het: “Kan ik daar wat aan doen” syndroom. Waarmee ik wil zeggen dat deze personen een beperkte intelligentie hebben en niet in staat zijn verder te denken als 10 cm vooruit. Iemand met meer (verder kijken als je neus lang is) intelligentie, kan situaties eerder inschatten en beredeneren dat er iets mis kan gaan, door het gedrag van anderen. Dat noemen we vooruitzien. En zich daar vervolgens bij aanpassen. We moeten accepteren dat personen met een beperkt bewustzijn, vaker schade/letsel toebrengen aan zichzelf en aan anderen.

      Jasper Risselada says:

      Zo intelligent bent u zelf ook niet als ik alles lees. Makkelijk om ieder over een kam te scheren.

      Wat denkt u aan ongevallen waar de scootmobielrijder totaal geen schuld aan heeft? Nooit tot u doorgedrongen?

      Ikzelf, al 24 jaar scootmobielberijder ben twee jaar geleden aangereden door een politieagent in burger die…..bij het afslaan in zijn tas zat te rommelen op de bijrijdersstoel. Ik was tegemoetkomend verkeer terwijl hij linksaf sloeg. Hier had ik 0,0 procent schuld aan.

      Het rare in dit land is dat bijvoorbeeld veilig verkeer Nederland alleen kijkt naar het aantal verkeersongevallen met scootmobielen en NIET naar de schuldige. Zo lust ik er nog wel wat.

      Dus let een beetje op wat u schrijft want niet ieder scootmobielberijder zit onder de medicijnen.

    oosterwijck says:

    Beperkt bewustzijn kan aangeboren zijn (genetisch bepaald) ook niet-aangeboren, door een ongeval of complicaties bij de geboorte en kan veroorzaakt worden door ouderdom, en/of dementie. Maar vaststaat dat het merendeel van de bevolking leeft met een beperkt bewustzijn en daarmee veel schade/letsel toebrengen aan anderen. Alsmede natuur en milieu.

    oosterwijck says:

    En al die mensen met een beperkt bewustzijn, worden volgestouwd met medicijnen. Kalmeringsmiddelen, slaapmiddelen, anti depressivia en zelfs anti cholesterol pillen tasten het reactievermogen aan en tasten de motoriek aan, waardoor al die mensen nóg suffer door het leven gaan als ze al waren, zonder die medicijnen.

    Met deze wetenschap is het bijna een wonder, dat ze niet overal tegenaan rijden of verongelukken.

    Met de wetenschap, dat heel veel medicijnen absoluut niet nodig zijn. Sterker nog, eigenlijk alleen maar meer schade aanrichten. Moeten we gaan werken aan een voorlichting, waarin medicijngebruik ten stelligste wordt afgeraden. Dat is veel effectiever als een cursus aanbieden