Naar cookieinstellingen
scootmobielen

Leeftijd niet enige oorzaak van toenemend aantal ongelukken met scootmobielen

Scootmobielbezitters raken relatief vaak betrokken bij dodelijke verkeersongevallen. Als oorzaak wordt vaak de hoge leeftijd van de bestuurder genoemd, maar dat is niet terecht. Ook onhandige technische systemen dragen bij tot dergelijke ongelukken. 

Oorzaak ouderdom

De afgelopen jaren is het aantal scootmobielen in Nederland flink gegroeid. De karretjes zijn ideaal voor mindervaliden en ook ouderen maken er vaak gebruik van. Helaas gebeuren er per saldo vrij vaak dodelijke ongelukken met dit vervoersmiddel. Ongelukken die vaak worden toegeschreven aan de hoge leeftijd van de bestuurder. Het reactievermogen van ouderen in het verkeer is immers minder goed, waardoor zij minder makkelijk kunnen reageren als zich een gevaarlijke verkeerssituatie voordoet.

Technische mankementen

Hier zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar er is nog een ander aspect dat mogelijk bijdraagt aan het hoge percentage verkeersdoden onder scootmobielrijders. Het remsysteem van de scootmobiel is bijvoorbeeld niet handig. “Het onderscheid tussen gas geven en remmen is niet altijd helder”, zegt een woordvoerder van De Maatschappij tot Redding van Drenkelingen in 2016 tegen deze site in een artikel over te water geraakte scootmobielers. En het remsysteem is niet het enige probleem: “De constructie met 3 wielen is ook niet ideaal, bij het raken van een stoepje valt hij al om.”

Veel ongelukken

Gelukkig zijn er inmiddels veel scootmobielen op de markt met 4 of zelfs 5 wielen, maar de ongelukkenproblematiek houdt aan. Uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er nog steeds erg veel ongelukken gebeuren onder ouderen die een scootmobiel hebben. Het statistiekenbureau registreert vanaf 1996 het aantal dodelijke verkeersongevallen en het voertuig waarmee de ongelukken zijn gebeurd. Daaruit blijkt dat in 2017 onder 70- tot 80-jarigen gemiddeld 6 verkeersdoden vallen door een ongeluk met een scootmobiel. In totaal gebeuren er in dat jaar 92 fatale ongelukken op de weg. Ter vergelijking: In 1996 vinden er 161 dodelijke verkeersongevallen plaats binnen deze leeftijdscategorie, waarvan 8 met een scootmobiel. Dat zijn dus veel meer ongelukken en ongeveer evenveel doden.

Verplichte cursus?

Om het aantal dodelijke ongelukken onder scootmobielers terug te dringen, willen verschillende organisaties een cursus verplicht stellen. Deze moet ervoor zorgen dat mensen weten hoe zij op zo’n voertuig moeten rijden voordat zij daadwerkelijk de weg op gaan. Of zo’n cursus er komt, is nog onduidelijk.

(Bron: CBS, AD, Kassa, ANP, archief)

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Veel ongevallen met Scootmobielen en ongevallen in het algemeen, zijn toe te schrijven tot een beperkt bewustzijn, van een groot deel van de bevolking. Een groot deel va de bevolking lijdt aan het: “Kan ik daar wat aan doen” syndroom. Waarmee ik wil zeggen dat deze personen een beperkte intelligentie hebben en niet in staat zijn verder te denken als 10 cm vooruit. Iemand met meer (verder kijken als je neus lang is) intelligentie, kan situaties eerder inschatten en beredeneren dat er iets mis kan gaan, door het gedrag van anderen. Dat noemen we vooruitzien. En zich daar vervolgens bij aanpassen. We moeten accepteren dat personen met een beperkt bewustzijn, vaker schade/letsel toebrengen aan zichzelf en aan anderen.

      Jasper Risselada says:

      Zo intelligent bent u zelf ook niet als ik alles lees. Makkelijk om ieder over een kam te scheren.

      Wat denkt u aan ongevallen waar de scootmobielrijder totaal geen schuld aan heeft? Nooit tot u doorgedrongen?

      Ikzelf, al 24 jaar scootmobielberijder ben twee jaar geleden aangereden door een politieagent in burger die…..bij het afslaan in zijn tas zat te rommelen op de bijrijdersstoel. Ik was tegemoetkomend verkeer terwijl hij linksaf sloeg. Hier had ik 0,0 procent schuld aan.

      Het rare in dit land is dat bijvoorbeeld veilig verkeer Nederland alleen kijkt naar het aantal verkeersongevallen met scootmobielen en NIET naar de schuldige. Zo lust ik er nog wel wat.

      Dus let een beetje op wat u schrijft want niet ieder scootmobielberijder zit onder de medicijnen.

    oosterwijck says:

    Beperkt bewustzijn kan aangeboren zijn (genetisch bepaald) ook niet-aangeboren, door een ongeval of complicaties bij de geboorte en kan veroorzaakt worden door ouderdom, en/of dementie. Maar vaststaat dat het merendeel van de bevolking leeft met een beperkt bewustzijn en daarmee veel schade/letsel toebrengen aan anderen. Alsmede natuur en milieu.

    oosterwijck says:

    En al die mensen met een beperkt bewustzijn, worden volgestouwd met medicijnen. Kalmeringsmiddelen, slaapmiddelen, anti depressivia en zelfs anti cholesterol pillen tasten het reactievermogen aan en tasten de motoriek aan, waardoor al die mensen nóg suffer door het leven gaan als ze al waren, zonder die medicijnen.

    Met deze wetenschap is het bijna een wonder, dat ze niet overal tegenaan rijden of verongelukken.

    Met de wetenschap, dat heel veel medicijnen absoluut niet nodig zijn. Sterker nog, eigenlijk alleen maar meer schade aanrichten. Moeten we gaan werken aan een voorlichting, waarin medicijngebruik ten stelligste wordt afgeraden. Dat is veel effectiever als een cursus aanbieden

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.