voucher

Krijgt u ook geld terug als u al een vliegvoucher in huis heeft?

Volgens de Europese Commissie hebben mensen van wie de vliegreis is geannuleerd recht op geld terug en hoeven zijn geen voucher te accepteren. Maar wat als u al een voucher in huis heeft? Kunt u dan met terugwerkende kracht geld terugkrijgen?

Nadelen van de voucher

De coronavouchers houden de gemoederen bezig. Vooral over die voor losse vliegtickets wordt veel gepraat. Want de luchtvaartbranche heeft geen garantiefonds, waardoor de voucher niets meer waard is als een luchtvaartmaatschappij omvalt. Bovendien is het uitgeven van zo’n voucher als enige restitutiemiddel bij annulering in strijd met de Europese regelgeving. In 2004 komt de EU met een verordening waarin staat dat reizigers recht hebben op geld terug als hun vlucht wordt geannuleerd. De voorwaarde hiervoor zijn als volgt:

  • De vlucht moet worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij
  • Indien het een niet-Europese airliner betreft moet de vlucht opstijgen vanaf een Europees vliegveld.

Hoewel het aanbieden van een voucher als enige restitutiemiddel dus niet mag, wordt het in Nederland wel op grote schaal gedaan. Het accepteren van zo’n voucher wordt zelf aangemoedigd door minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Nieuwe wending

Inmiddels ziet de situatie er anders uit. De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, heeft laten weten dat alle reizigers hun geld terug moeten krijgen als zij geen voucher willen. Dit zorgt voor verwarring onder mensen die al zo’n voucher hebben, want betekent dit dat zij met terugwerkende kracht hun geld terug kunnen krijgen? Volgens de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland, de KLM, is dit niet het geval. Alleen mensen die nog geen voucher aangeboden hebben gekregen gebruik maken van deze regeling, zegt de maatschappij.

Toch geld terug?

Totale onzin, vindt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Wat KLM doet mag helemaal niet. Deze regeling geldt natuurlijk ook voor mensen die al zo’n voucher hebben. De regels vanuit de EU zijn ook op hen van toepassing, dus ook zij kunnen hun geld terugkrijgen. Daar zou geen discussie over moeten bestaan.” Ook de Consumentenbond is ontstemd. Directeur Sandra Molenaar noemt het in een persuiting van haar organisatie krankzinnig dat mensen die al een voucher in huis hebben geen gebruik kunnen maken van het nieuwe aanbod. “Die vouchers zijn consumenten in veel gevallen opgedrongen of werden ongevraagd opgestuurd. En dat was onrechtmatig, zo is bij herhaling door zowel de Consumentenbond als de Europese Commissie gezegd. Ook consumenten van wie eerder vluchten zijn geannuleerd hebben gewoon recht op hun geld terug”, aldus Molenaar. Nu is het zo dat de vliegvoucher die niet wordt gebruikt na 12 maanden pas ingewisseld kan worden voor geld terug, maar dat moet dus sneller kunnen, vindt de Consumentenbond en MAX Ombudsman.

Krijgt u echt geld terug?

Hoewel de Europese regels feitelijk ook gelden voor de mensen die al een voucher op zak hebben, moet in de praktijk blijken of zij ook daadwerkelijk hun geld terugkrijgen. De kans is groot dat luchtvaartmaatschappijen het geld niet uit zichzelf teruggeven, waardoor juridische stappen nodig zijn. Zelf een proces beginnen is enorm veel gedoe, maar u kunt dit wel doen via een claimbureau. Zo’n bureau probeert onder normale omstandigheden om luchtvaartmaatschappijen te laten betalen voor vertraagde vluchten, maar ook zij hebben hun werkveld moeten verbreden. Weet wel dat een claimbureau altijd een percentage van het teruggekregen bedrag vraagt; hun diensten zijn dus niet gratis.

Juridisch advies

Vindt u een gang naar de rechter te ver gaan? Dan kunt u ook contact opnemen met het Juridisch Loket of – als het een voucher van een niet-Nederlandse airliner betreft- met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC kan u voorzien van informatie en bemiddelen ook tussen Nederlandse consumenten en buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Nederland is immers lang niet het enige Europese land dat vouchers uitgeeft; landen als België, Duitsland en Spanje doen dit bijvoorbeeld ook.

(Bron: ECC, Consumentenbond, Jeanine Janssen, archief, Parool)

Geef een reactie

Reacties (3)

    jab1301 says:

    Ik snap dat luchtvaartmaatschappijen het moeilijk hebben tijdens deze crisis, maar zij moeten zich net als ieder ander wel aan de regels houden, in dit geval de Europese wetgeving.
    Toen mijn vlucht in maart geannuleerd werd, kreeg ik als enige optie om een voucher aan te vragen via de KLM website. Dit wilde ik niet, ik wilde mijn geld terug. Zonder te vragen kreeg ik een paar weken later van ‘Emailserver’ een EMD RECEIPT toegestuurd. Ik dacht dat dit spam was, dus heb het niet geopend.
    Vorige week opnieuw de KLM gebeld, toen bekend werd dat ze nu toch mensen de keuze geven; geld/voucher.
    Uiteraard kreeg ik te horen dat dit niet voor mij geld en dat ik op 30 april een voucher had ontvangen. Blijkt de email van Emailserver afkomstig van de KLM. Dit is het voucher dat ik niet wilde hebben.
    Waarom stuurt de KLM niet gewoon onder haar eigen naam de vouchers toe, zoals ze dit ook doet bij het versturen van de boekingsbevestiging?

      oosterwijck says:

      Ik denk dat je het antwoord wel weet. Consumenten zijn prooien, waar iedereen in mag bijten. Blijf bij je eis en neem geen genoegen met de vele smoesjes, die verzonnen worden. Ga naar een bureau rechtshulp in Uw omgeving en laat het een jurist oplossen.

      Ben Ale says:

      Gisteren deze email aan de KLM gestuurd:

      Geachte heer/mevrouw.
      Hierbij vraag ik Uw aandacht voor het volgende.
      Op 12 februari 2020 heb ik voor mijzelf en mijn vrouw tickets geboekt naar Venetië met het oog op een conferentie. Het boekingsnummer is. Ik heb een FLEX ticket geboekt zodat ik dit ticket kosteloos zou kunnen annuleren. Dat staat dan ook in de ticketvoorwaarden vermeld. Toen het gerucht ging dat de conferentie zou kunnen worden geannuleerd, heb ik op 30 maart 2020 het ticket geannuleerd. De vlucht was dus niet door KLM, maar door mijzelf geannuleerd. Het restitutieverzoek heeft nummer. Men heeft mij bij de annulering per telefoon meegedeeld dat ik de ticketprijs binnen 6 weken zou terugontvangen.
      Deze 6 weken waren op 11 mei 2020 verstreken. Op 14 mei 2020 heb ik een email gestuurd naar KLM refund Europe. Hierop heb ik op 18 mei 2020 antwoord gekregen. De betaaltermijn was niet 6 maar 8 tot 10 weken. Deze termijn van 10 weken was op 8 juni 2020 verstreken.
      Op 8 juni heb ik dan ook opnieuw telefonische contact gehad met de KLM. Mij is medegedeeld dat de behandelingstijd nu 12 weken bedraagt end at het geen zin heeft om na die twaalf weken opnieuw op te bellen, omdat dat een verspilling van tijd is, vermoedelijk omdat me dan zal zeggen dat de behandelingstijd 14 weken is geworden. Kortom: ik krijg mijn geld niet terug.
      Ik begin mij nu wel af te vragen of de KLM toch niet tot een criminele organisatie is verworden, die zich niet aan haar ticketvoorwaarden houdt, haar klanten met een kluitje in het riet stuurt en de volgens de ticketvoorwaarden en de wet verplichte restitutie uitstelt tot Sint Juttemis of tot Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
      Gaarne verneem ik wat ik moet doen om mijn geld terug te krijgen.