koplampen

Koplampen goed afgesteld? Zo controleert u dit en zo belangrijk is het

Goed werkende koplampen zijn onmisbaar voor een veilige rijervaring, maar goed afgestelde koplampen zijn minstens zo belangrijk. Met verkeerd afgestelde koplampen neemt de kans op ongelukken toe en het is daarom zaak regelmatig te (laten) controleren of ze nog naar wens functioneren.

November meeste ongelukken

In het najaar is er elk jaar een stijging te zien in het aantal ongelukken in het verkeer. Dit is onlosmakelijk verbonden met daglicht. In het donker gebeuren namelijk meer ongelukken dan overdag, met de maand november als gevaarlijkste maand. Koplampen zorgen ervoor dat u meer zicht op de weg heeft, maar ook dat u goed door anderen gezien wordt. Te doffe verlichting zorgt ervoor dat u minder goed gezien wordt, terwijl te felle verlichting vooral hinderlijk of zelfs gevaarlijk is voor uw medeweggebruikers.

Doffe koplampen

Bij te doffe koplampen vermindert uw zicht op de weg en bent u minder zichtbaar voor anderen. Met verloop van tijd krijgen uw koplampen te maken met slijtage. Hierdoor kunnen er krasjes op de lampen ontstaan of treedt er vergeling op. Vooral bij auto’s ouder dan 7 jaar neemt het risico toe. Het kan er zelfs voor zorgen dat een auto niet door de APK komt. Laat er dus tijdig iets aan doen.

Felle koplampen

In een eerder artikel beschrijven wij de overlast die te felle koplampen kunnen veroorzaken. Steeds meer halogeenlampen zijn vervangen door Xenon- of LED-lampen. Voordeel is dat de lichtopbrengst vele malen groter is dan en dat ze veel langer meegaan. De bestuurder heeft er een beduidend beter zicht mee, maar met name de lichtopbrengst van de LED-lamp zorgt voor problemen. Als deze lampen niet goed afgesteld zijn, dan kan het tegenliggers verblinden. Heeft u zelf weleens last van de koplampen van medeweggebruikers? Dan heeft u wellicht iets aan de tips uit ons eerdere artikel daarover. Xenonlampen behoren binnenkort overigens tot het verleden. Dit zijn de lampen met het kenmerkende felle blauwe licht. RTL Nieuws meldt dat die lampen bijna allemaal vervangen worden door led- en laserlampen, dus uiteindelijk blijven er geen xenonlampen meer over.

Koplampen goed afstellen

Bij vrijwel alle auto’s die gemaakt zijn na 2010 is het mogelijk om zelf de koplampen af te stellen, bij andere auto’s zult u ervoor naar de garage moeten. Bij oudere auto’s wordt het meestal ook bij de jaarlijkse APK gecontroleerd. Het afstellen is een precies klusje en dus fijn als een specialist het voor u doet, maar u kunt ook zelf controleren hoe het met de afstelling van uw koplampen gesteld is. Te beginnen met een check of de verlichting het überhaupt doet. De ANWB heeft daarvoor de volgende tips:

Neem plaats achter het stuur en laat een ander na het inschakelen van de verlichting kijken of alle verlichting naar behoren werkt. Controleer het stadslicht, dimlicht, grootlicht, de richtingaanwijzers, mistlampen, het achteruitrijlicht, kentekenverlichting en het derde remlicht. Is er niemand om met u mee te kijken, parkeer de auto dan voor een groot spiegelend oppervlak, zoals een winkelruit.

Eerst checken

Voor het afstellen van de koplampen is de bandenspanning bepalend. Zorg daarom dat de luchtdruk op orde is. En controleer of de schokdempers in orde zijn. Verder is het goed om te controleren of de hoogteregeling van de koplampen op 0 staat. Zo weet u zeker dat uw auto recht staat en kunt u de koplampen zo effectief mogelijk afstellen. Centraal Beheer heeft daarvoor de volgende tips:

  • Rijd uw auto met de verlichting aan zo dicht mogelijk tegen een muur.
  • Plak een stukje tape op de bovenste rand van het verlichtingsoppervlak. Er is een duidelijke lijn te zien waar het licht minder fel wordt.
  • Verplaats uw auto dan op precies 10 meter afstand van de muur.
  • Meet vervolgens het verschil tussen het stukje tape en waar de lichten nu schijnen.
  • Het verschil moet tussen de 10 en 12 centimeter zijn. Is dit meer of minder? Dan moeten de lampen versteld worden.

Houd ook altijd rekening met de belading van de auto. Maakt u een keer een rit met een zware belading, dan zakt de auto naar beneden en als de koplampen daar niet op worden aangepast, zullen ze in het gezicht van tegenliggers schijnen.

(Bron: ANWB, RTL Nieuws, Centraal Beheer, archief)

Geef een reactie