Naar cookieinstellingen
Koffer

Koffer mee tijdens een vliegreis? Goed vergelijken voor beste prijs

De totaalprijs van een vliegticket wordt steeds onduidelijker. Boven op de basisprijs moet voor steeds meer apart worden bijbetaald. Vooral het meenemen van koffers in het ruim zorgt voor kopzorgen bij reizigers én in 2 jaar tijd zijn de prijzen daarvoor flink gestegen.

Goed vergelijken

Vliegtuigmaatschappijen willen stunten met lage prijzen, maar bij het boeken komen er dan wel nog allerlei extra kosten bij. Frank Oostdam van brancheorganisatie ANVR zegt erover tegen de NOS: “Je moet als consument heel goed vergelijken met welke maatschappij je vliegt.” De ANVR raadt mensen aan voor het boeken goed te kijken naar de tarieven van verschillende maatschappijen.

Ruimbagage meenemen in prijs verdubbeld

Uit een onderzoek van reisorganisatie WeFlyCheap blijkt dat de gemiddelde kosten van ruimbagage in 2 jaar tijd bijna verdubbeld zijn. Voor het onderzoek zijn 30 luchtvaartmaatschappijen met elkaar vergeleken in 2 categorieën: vluchten binnen Europa en Intercontinentale vluchten. Bij alle prijzen is uitgegaan van (standaard) Economy class en het online bijboeken van bagage. Bij sommige maatschappijen zijn de prijzen in 2 jaar tijd met (meer dan) 100 procent gestegen. Bij de intercontinentale vluchten lopen de kosten snel op als reizigers meer willen meenemen dan de inbegrepen kilo’s. Bij een vlucht van Amsterdam naar Dubai betaalt men met Emirates bijvoorbeel 158 euro per 5kg overgewicht en voor het bijboeken van een extra koffer kunnen de kosten oplopen tot wel 150 euro per extra koffer. TUIfly en Norwegian zijn in het onderzoek de enige maatschappijen die geen gratis ruimbagage hanteren op een intercontinentale vlucht.

Prijsconcurrentie

Zo lang reisorganisaties elkaar de loef af blijven steken met de laagst mogelijke prijzen zal deze tendens zich blijven voortzetten. Volgens Oostdam van de ANVR wordt het alleen nog maar erger. “Er zijn zelfs plannen dat je kunt staan in het vliegtuig om goedkoper te vliegen,” zegt hij. Corendon-baas Steven van der Heijden zegt tegen De Telegraaf: “Wij zouden het liefst geen meerkosten in rekening brengen voor ruimbagage, omdat het op vakantie onmogelijk is alleen met handbagage te vliegen. Maar helaas is de prijsconcurrentie zo groot dat wij niet kunnen achterblijven”.  Woordvoerster Joyce Donat van de Consumentenbond zegt: “Extra’s zijn een nieuw verdienmodel in de luchtvaart, niet alleen bagage, maar ook voorkeursstoelen, meer beenruimte, eten, drinken en entertainment. Je moet gewoon vooraf goed vergelijken en opletten.”

(Bron: NOS, WeFlyCheap, De Telegraaf)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Het is een Utopie in een wereld van zakkenvullers en vogelvrije consumenten, maar ik heb toch een idee. …

    Waarom worden niet internationaal (ik durf nog niet te spreken van één Europa), vaste tarieven gemaakt, voor stoelen én bagage? … Met daarnaast standaard tarieven voor schadevergoeding bij vertraging. … Er is wél een gestandaardiseerde afmeting afgesproken voor rolkoffers, dus het is wél mogelijk, afspraken te maken over standaardisatie. Ik weet, dat je niet moet aankomen met bescherming van consumenten, tegen oplichting en geld afhandig maken, in een wereld van liberalen en democraten. Maar als je alles op een rijtje zet, in de luchtvaartbranche en reisbranche, kom je tot de conclusie, dat het een grote rattennest en slangenkuil is. Waar niemand bij gebaat is. Het is toch bezopen, dat die criminelen dag in dag uit bezig zijn, met regels, om de consument nog meer te neppen. Iedere consumentenorganisatie heeft het erover, jaar in jaar uit en er verandert niets. … En het kan zo simpel gemaakt worden.

    oosterwijck says:

    Als ik met de autobus of met de trein, naar: Rome, Madrid of Oporto wil, kan ik vooraf, de reistijd en de prijs inzien, in het reisschema of spoorboekje. Ik heb nog nooit meegemaakt, dat de stoelen plotseling dichter bij elkaar gezet zijn, of dat ik extra moet betalen om naast mijn reisgezel te zitten. Ook is het nog niet voorgekomen dat de treintickets per dag in prijs varieren en dat ik moet bijbetalen voor mijn handbagage. Het is ook nog niet voorgekomen dat één trein, plotseling een andere route neemt, of een dag later of eerder vertrekt. Ik weet er zijn geen chartertreinen, maar wél charter autobussen en daar heb je ook niet die absurde afwijkingen van het normale. Waarom kan het in de trein of autobus wél goed geregeld zijn en bij de vliegtuigmaatschappijen niet? …

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.