Naar cookieinstellingen
spporwegovergang

Knalgeel spoorwegovergang is veiliger

Het aantal ongelukken op spoorwegovergangen is volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onacceptabel hoog. Hoewel de rode verkeerslichten en bellen de reiziger zouden moeten waarschuwen, gaat het nog te vaak mis. Spoorwegbeheerder ProRail wil de veiligheid verbeteren en is met een experiment gestart; een knalgele spoorwegovergang. En dat lijkt te werken.

Onacceptabel

Jaarlijks zijn er tussen de 20 en 50 incidenten op spoorwegovergangen. Daarbij vallen gemiddeld 11 doden. In het afgelopen half jaar zijn er al 7 dodelijke ongelukken op een overweg geweest. Daarmee is volgens de OVV het aantal slachtoffers  onacceptabel hoog. Aanleiding van het onderzoek zijn de 3 ernstige overwegongelukken in de afgelopen jaren in Winsum, Harlingen en Wouw. Bij deze ongelukken kwamen in Harlingen 2 mensen om het leven en raakten in Winsum 18 mensen gewond. De raad concludeert dat de verantwoordelijkheid voor de overwegveiligheid versnippert is. Zij pleiten om die verantwoordelijkheid terug te leggen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Veiliger maken

Naast de ongelukken zijn er dagelijks rond de 10 incidenten, negeren van rood licht om slalommen door de slagbomen, rond of op een spoorwegovergang waardoor treinen vertraging oplopen. Spoorwegbeheerder ProRail is daarom op zoek gegaan naar een manier om de overwegen veiliger te maken. Hiervoor zijn zij een samenwerking aangegaan met onderzoeksorganisatie TNO. Ze zijn een proef aangegaan. Zonder buurtbewoners te informeren hebben ze de overgang geel geschilderd. Weggebruikers werd vervolgens 6 weken later gevraagd wat zij van de overgang vonden.  “Mensen lieten weten dat ze echt gingen nadenken bij het oversteken. Geel is de kleur van gevaar. Tegelijk leidt het ook weer niet te veel af”, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom tegen de NOS. Sommige mensen vonden de kleur wel erg lelijk, maar zodra werd uitgelegd dat de kleur is gebruikt voor de veiligheid toonden velen begrip.

 Proef is succesvol

De proef bij de spoorwegovergang in Baarn is een succes. ProRail gaat door met het schilderen van de overgangen en inventariseert momenteel welke andere spoorwegovergangen ook van de knalgele kleur worden voorzien. Naast de gele kleur wordt er op bredere overgangen met 4 sporen grijze ‘vluchtvakken’ geschilderd. “Mochten mensen toch vast komen te zitten op een overgang, dan kunnen ze in ieder geval naar een veilige plek vluchten”, aldus Eikelboom. Eikelboom benadrukt dat de veiligste overgang geen overgang is. Het schilderen van de overgangen is een tijdelijk oplossing, want ProRail zet in op minder overwegen. Te beginnen met de onbewaakte overgangen. Die moeten binnen 3 jaar grotendeels verdwenen zijn. In samenwerking met de overheid wordt gekeken naar de veiligheid van andere overgangen en daar waar mogelijk vervangen voor een tunnel of brug.

(Bron: NOS/OVV/ProRail)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.