Naar cookieinstellingen
Inchecken ov-chipkaart

Kijk uit voor 20 euro afschrijving bij treinvertraging: hoeveel tijd heeft u na het inchecken?

Bent u al ingecheckt op het station en gaat u eerst een hapje eten? Of moet u lang wachten op een vertraagde trein? Houd dan goed in de gaten hoelang u al op het station rondloopt. Want als u pas een uur na het inchecken de trein pakt (of helemaal niet met de trein reist), kan dat geld kosten. Hoe werkt deze regeling precies?

Pech op het spoor, vertraging rond Amsterdam, Schiphol en Utrecht

In oktober 2023 ligt het treinverkeer grotendeels stil op trajecten tussen Amsterdam, Schiphol en Utrecht. Door een reeks van pechgevallen – een systeemstoring bij Schiphol, een gestrande trein bij Utrecht en een aanrijding van een vrachtwagen met een spoorbrug in Heemstede – ontstaan er langdurige vertragingen. En reizigers die een uur op hun trein moeten wachten, kunnen dan zomaar eens 20 euro extra kwijt zijn. Dat geldt ook voor reizigers die na het wachten weer uit hebben gecheckt en hebben gekozen voor alternatief vervoer.

Wat moet u doen na het inchecken?

In veel grote stations kunt u alleen via de toegangspoortjes naar binnen en naar buiten. Als u incheckt, kunt u binnen 60 minuten kosteloos uitchecken op datzelfde station. Stel dat u gaat winkelen of een hapje gaat eten op een groot station, zoals Utrecht Centraal. Als u dan binnen een uur hetzelfde station via de toegangspoortjes verlaat, dan hoeft u niet te betalen voor het in- en uitchecken. Ook al heeft u niet eens een treinreis gemaakt. Mocht u tijdens een overstap tijd over hebben, dan heeft u 35 minuten om gratis uit- en weer in te checken, om bijvoorbeeld te eten en te drinken. Als u met een ov-chipkaart op saldo reist, zorg dan wel er voldoende geld op staat (10 euro als u een abonnement heeft, 20 euro voor niet-abonnementhouders).

NS-trein drukte
Lees ook: Hoe kunt u van tevoren controleren of het druk is in de trein?

Wat gebeurt er als u te laat bent met uitchecken?

Maar bent u 60 minuten na het inchecken nog niet aan een treinreis begonnen? Bijvoorbeeld als uw trein een technische storing heeft en u noodgedwongen weer moet uitchecken op het vertrekstation? Dan kan het gebeuren dat er automatisch 20 euro van uw rekening wordt afgeschreven. Voor reizigers met een kortingsabonnement is dit bedrag 10 euro. Een woordvoerder van de NS beaamt tegenover RTL Nieuws dat dit af en toe gebeurt. “Bijvoorbeeld door vertraging, zoals in dit geval (de vertragingen van begin oktober, red.), mensen die een vergaderlocatie achter de toegangspoortjes bezoeken of langere tijd verblijven in een restaurant binnen het station.”

Wat kunt u doen als er te veel geld is afgeschreven?

Wanneer u met grote vertraging aan een treinreis begint en alsnog op een ander station uitcheckt, corrigeert het systeem de afschrijving. Dan wordt dus de ritprijs van uw rekening afgeschreven, in plaats van die 10 of 20 euro. Maar controleer goed of dit ook daadwerkelijk gebeurd is. Via Mijn NS en de NS-app op uw smartphone kunt u een overzicht van uw transacties terugvinden. Als er onterecht een te hoog bedrag is afgeschreven, bijvoorbeeld door een vertraging, kunt u bij de NS geld terugvragen.

GVB tram bus Amsterdam
Lees ook: Geen kaartjes meer bij de chauffeur in Amsterdamse tram en bus: welke alternatieven zijn er?

Inchecken met ov-chipkaart: alweer bijna geschiedenis

Sinds de introductie van de ov-chipkaart in 2009 hebben steeds meer reizigers gebruik gemaakt van het gele pasje. Maar wist u dat het tijdperk van deze ov-chipkaart alweer op zijn einde loopt, omdat de technologie verouderd blijft te raken? Deze ov-chipkaart blijft sowieso tot 2025 geldig in het openbaar vervoer, maar inmiddels is er al een opvolger. Met het systeem OVpay kunt u ook inchecken met uw bankpas, mobiele telefoon smartwatch. Via MAX vakantieman kunt u meer lezen over het gebruik van OVpay.

(Bron: Archief, MAX vakantieman, NS, ANP RTL Nieuws. Foto: Dutchmen Photography/Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Amaranthus says:

    Van het laatste gegeven was ik door de ns al op de hoogte gebracht via een nieuwsbrief. Op de website las ik verder:

    Heb je een abonnement?
    Dan blijf je reizen met je Ov-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een Ov-fiets, de fietsenstalling of het krijgen van reizigerskorting op een P+R terrein.

    Had ik even opgezocht omdat ik dus een abonnement heb.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.