Nieuwe handbagage scanners Schiphol zien verschil tussen kaas en pindakaas
Publicatiedatum: 3 januari 2020
Shampooflessen die op de bodem van een tas liggen of spontaan onvindbare elektronische apparaten kunnen de veiligheidscontrole op luchthavens flink vertragen. Op Schiphol is dit binnenkort verleden tijd. Hier wordt de veiligheidscontrole binnenkort overal gedaan door zeer nauwkeurige 3D CT-scanners. Deze scanners zijn zo minutieus dat zij aan de bagage kunnen zien of iemand een toerist of een Nederlander is.
Meer veiligheidsmaatregelen
Nadat iemand in 2009 op een vlucht van Amsterdam naar Detroit een aanslag probeert te plegen met een onderbroekbom, worden de veiligheidsmaatregelen op Schiphol aangescherpt. Een direct gevolg daarvan is dat Schiphol begint na te denken over een betere manier om handbagage te controleren. Er wordt een onderzoek gestart naar een nieuw type bagagescanner: de 3D CT. De afkorting CT staat voor computertomografie, een techniek die ook gebruikt wordt in ziekenhuizen. De scanner op Schiphol werkt vrijwel hetzelfde als de CT-scanners in ziekenhuizen, beschrijft NRC in een artikel over dit onderwerp. Ook hierbij wordt het object dat eronder ligt volledig doorgelicht met röntgenstralen, zodat een duidelijk 360-gradenbeeld ontstaat. Een groot verschil is dat de 3D CT-scanners van Schiphol beschikken over detectiesoftware die verdachte objecten, materialen of stoffen van elkaar kan onderscheiden. Omdat de scanner zo minutieus te werk gaat is het niet meer nodig om vloeistoffen of elektronica uit de tas te halen. Bij de oude 2D-scanner is dit wel nodig omdat deze zaken het beeld blokkeren.
Pindakaas en kaas
Om de software zo goed mogelijk te laten functioneren moet deze eerst getest en vervolgens ‘getraind’ worden. Stel, de scanner geeft keer op keer een veiligheidswaarschuwing bij een bepaald merk chocolade, dan kan de fabrikant een ander merk kopen om ervoor te zorgen dat het apparaat chocolade niet meer zien als iets gevaarlijks. Bovendien moeten de scanners zich ook aanpassen aan het karakter van de luchthaven. Volgens het hoofd van de beveiligingsbeleid van Schiphol, Hedzer Komduur, kunnen de scanners in de vertrekhal bijvoorbeeld prima kaas (van toeristen) en pindakaas (van vakantievierende Nederlanders) van elkaar onderscheiden.
Overstappende reizigers
Andere producten zijn lastiger voor de nieuwe scanners. “Reizigers uit Afrika en Azië nemen vaak zelfgemaakte etenswaren mee. Zulke lokale producten zijn lastig te herkennen – je kunt software beter trainen op veelvoorkomende items”, aldus Komduur tegenover NRC. Omdat de scanners meer moeite hebben met dit soort producten, zullen zij vaker een veiligheidswaarschuwing geven bij overstappende reizigers. Wat er dan gebeurt? Dan vertrouwt men ook op een hypermoderne luchthaven als Schiphol nog steeds op de kundigheid van de eigen medewerkers.
Inmiddels beschikken bijna alle controlegebieden van Schiphol al over de nieuwe 3D CT-scanners. Alleen daar waar reizigers binnen de Schengenzone worden gecontroleerd staat nog oude apparatuur.
(Bron: NRC, Schiphol)