Naar cookieinstellingen
hotel etiquette

Hotel etiquette, welke (ongeschreven) regels gelden er voor gasten?

Wie in een hotel verblijft krijgt te maken met bepaalde etiquette. We zetten op een rij welke (ongeschreven) regels er gelden voor gasten tijdens een overnachting.

Hotel reservering

Bij veel hotels mag er tot een bepaald moment afgezegd worden. Soms zelfs tot op de dag zelf. Weet u in een vroegtijdig stadium echter al dat uw overnachting niet door kan gaan, geef dit dan direct door. Zeker als u er bijvoorbeeld ook een ontbijt en diner bij geboekt heeft. Het hotel kan er hierdoor eerder rekening mee houden.

Inchecktijden

Een klein beetje speling met de in- en uitchecktijden wordt wel door de vingers gezien, maar ze zijn er niet voor niets. Kom daarom niet veel vroeger en blijf ook niet eindeloos plakken als er al uitgecheckt moet worden. U brengt daar vaak de planning van de schoonmaakploeg mee in de war. Weet u van tevoren dat u uw verblijf wilt verlengen, boek dan zo mogelijk een vroege of late check-out erbij.

Handdoeken

Wereldwijd wordt er gelet op duurzaamheid. In veel hotels wordt u daarom verzocht langer dan 1 dag met uw handdoeken te doen. Door uw handdoeken aan een haakje of over het rek te hangen weet het personeel dat u het hergebruikt. Wilt u dat de handdoeken wel verschoond worden, leg ze dan op de grond.

Wat wel en wat niet mee naar huis nemen?

Een deel van de spullen op de kamer zijn bedoeld voor het gemak van de verblijvende gast en vaak ook voor een stukje marketing. Het gaat hierbij om kleine, niet herbruikbare artikelen als flesjes shampoo, badschuim of zeepjes. Ook notitieblokjes of pennen (nee niet de leren klapper) en eventuele niet herbruikbare pantoffels mogen meegenomen worden. Tenzij anders aangegeven, is het voor de rest niet de bedoeling om hoteleigendommen mee te nemen.

Voor de meeste gasten is het vanzelfsprekend dat handdoeken, lampen, televisies of wekkers niet meegenomen mogen worden, maar toch verdwijnen dit soort attributen veelvuldig uit hotels. Tot matrassen aan toe. Soms volgt er aangifte (het hotel weet immers wie er overnacht heeft), maar vaak ook nemen hotels hun verlies, om het goede imago niet te schaden. Dol op de kussens of handdoeken van een bepaalde keten? Soms zijn dergelijke producten te koop voor hotelgasten. Informeer daarnaar bij de receptie of bekijk de hotelwebsite.

hotel
Lees ook: Matrassen, badjassen en televisies, dit wordt er uit hotels gestolen

Gasten op de kamer

Bij een verblijf in Nederland kan het zomaar voor komen dat er een bekende in de buurt is. Het is aanvaardbaar diegene als gast op de kamer uit te nodigen. Wel verwacht het hotel dan van u dat u uw bezoek aanmeldt bij de receptie. Het hotel weet dan wie er in huis is. Het is de bedoeling het bezoek kort te houden en niet na achten ’s avonds te laten plaatsvinden. Uw bezoek laten slapen is dan ook zeker geen optie. Alleen al vanwege de veiligheid, maar ook bijvoorbeeld vanwege de extra kosten. Het hotel kan die achteraf alsnog berekenen als ze erachter komen. Doen zich onvoorziene situaties voor, overleg dan met het hotel, vaak is er echt wel wat mogelijk als u bijvoorbeeld een toeslag betaalt.

Kledingkeuze

Afhankelijk van uw hotelkeuze geldt er een bepaalde kleding etiquette. In de luxere hotels wordt er van u verwacht zich daarnaar te kleden. Niet dat een 3-delig pak of cocktailjurk verplicht is (tenzij anders aangegeven), maar dat u in elk geval verzorgd voor de dag komt. In een strandhotel in een badplaats ligt dat meestal een beetje anders. Daar wordt het geaccepteerd dat mensen in een badjas en slippers over de gang lopen, om richting zwembad of strand te gaan. Slechts een bikini of zwembroek en op blote voeten gaat ook daar weer net te ver.

hotels
Lees ook: Vies beddengoed, vuile handdoeken: hygiëne in hotels laat te wensen over

Stilte gewenst in het hotel

In een hotel zijn vaak veel mensen tegelijk samen. Een beetje reuring is dan ook niet te voorkomen, maar er zijn wel tijden waarbij er van u verwacht wordt zo min mogelijk lawaai te maken. Tussen 10 uur ’s avonds en 8 uur ’s ochtends wordt u geacht zo stil mogelijk te zijn. Zeker als u over de gangen loopt. Heeft u te maken met geluidsoverlast van wat al te enthousiaste buren, bel dan de receptie. Het personeel heeft hier ervaring mee en het voorkomt vervelende situaties tussen hotelgasten onderling.

Ontbijtbuffet

Al dat lekkers van een ontbijtbuffet is moeilijk te weerstaan. Wilt u zoveel mogelijk proeven, laad dan toch niet in 1 keer uw hele bord vol, maar haal verschillende porties na elkaar. Dan weet u zeker dat u het ook op kunt en dat er geen eten onnodig verspild wordt.

Kamer opruimen?

Het is echt niet nodig het bed opgemaakt achter te laten (het beddengoed wordt toch afgehaald) of een doekje over het bureau te halen, maar een beetje opruimen is wel zo netjes. Gooi uw afval dus in de vuilnisbak of zet het er direct naast als het niet past. En leg de handdoeken op een berg in de badkamer en niet overal verspreid.

Fooien geven

In Nederland mógen er fooien gegeven worden, maar het is geen harde (ongeschreven) regel. Het is wel een teken van waardering, dus bent u tevreden over de service, laat dan bijvoorbeeld 1 á 2 euro per nacht achter voor het schoonmaken van de kamer. Het handigste is het om dit op het kussen of nachtkastje te leggen. Eventueel met een briefje erbij, zodat het duidelijk is dat het voor de schoonmaak is. In de duurdere hotels worden de koffers soms door kruiers naar de kamer gebracht. Ook dan kan er 1 of 2 euro gegeven worden.

Buiten Nederland is het veel gangbaarder om een fooi te geven. Afhankelijk van het bezochte land dient het daar niet alleen als waardering, maar ook als aanvulling op het vaak karige loon. Afhankelijk van de bestemming geeft u dan ook 1 á 2 euro. Etiquettedeskundige Gonnie Klein Rouweler heeft verdere tips voor het geven van fooien in het buitenland.

Klachten?

Heeft u tijdens uw verblijf een mindere ervaring gehad? Geef dit dan direct door aan het hotelpersoneel. Soms kan er een passende oplossing gevonden worden of krijgt u compensatie. Het is niet chique om niets te zeggen en uw ongemak later alsnog via sociale media te delen. U heeft het hotel dan geen mogelijkheid gegeven om met een oplossing te komen.

Verder geldt voor de hotel etiquette: een beetje respect doet wonderen. Ook al is de klant koning, u bent en blijft te gast.

Bekijk ook: tips bij het uitzoeken van een goede hotelkamer. 

(Bron: RTL Nieuws, CheapTickets, The Innsider, Time, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

    vanderpanne61 says:

    Krijg een kamer van 13.5 vierkante meter, dit is inclusief 3 vierkante meter bad en toilet ruimte. Vier er de 75 ste verjaardag van mijn vrouw. Zij moet over me heen klimmen om s’nachts naar het toilet te gaan. Hotel personeel blijft er bij dat ik dit geboekt heb, maar ik boekte een kleine tweepersoons kamer. Dit kan toch niet.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.