Naar cookieinstellingen
Persoon checkt in voor de trein. Wie bepaalt de prijs van het openbaar vervoer?

Hoe zit het? Wie bepaalt de ticketprijzen van het openbaar vervoer?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: wie bepaalt de ticketprijzen van het openbaar vervoer (OV)?

Wie beheert het openbaar vervoer?

Het OV is in handen van meerdere partijen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een monopolie op het grootste deel van het spoornet in Nederland. De grootste aanbieders van busvervoer binnen Nederland zijn Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz. Verder zijn er nog plaatselijke aanbieders van openbaar vervoer, zoals GVB in Amsterdam, RET in Rotterdam en HTM in Den Haag. Zij nemen het gehele openbaar vervoer in en rondom deze steden, met uitzondering van treinen, voor hun rekening.

Samenwerking met de overheid

Omdat de overheid het belangrijk vindt dat er openbaar vervoer rijdt, werkt zij nauw samen met bovenstaande aanbieders. Samen bepalen zij de hoogte van de ticketprijzen. Zo stelt de overheid een contract met de NS op met daarin afspraken over de prijs en het aantal ritten. Voor streekvervoer regelt de lokale overheid (dit kan de provincie of gemeente zijn) dit. Zij onderhandelen met verschillende aanbieders, om uiteindelijk één aanbieder de exclusieve rechten voor maximaal 10 jaar te geven in een bepaald gebied. De lokale overheid is als wegbeheerder verantwoordelijk voor busbanen, bushaltes, busstations en de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een beperking.

Hoe komt de prijs tot stand?

De (lokale) overheid maakt ook afspraken met de aanbieders van het openbaar vervoer die invloed hebben op de ticketprijs. In de overeenkomst tussen de overheid en NS staat bijvoorbeeld dat senioren en kinderen onder de 12 jaar, buiten de spits, een ‘substantiële korting’ moeten krijgen. Andere afspraken zijn dat de NS slechts 1 keer per jaar de prijzen mag verhogen en dat de gemiddelde prijsverhoging niet hoger mag zijn dan de inflatie. Bovendien moet de NS zijn reizigers ten minste 1 maand voor een prijsverhoging informeren en de tarieven overzichtelijk op de website plaatsen.

Uiteindelijk komt de prijs van het OV tot stand door een weging van de loon-, energie- en onderhoudskosten, samen met de inflatie. De NS is van plan om in 2025 de ticketprijzen aanzienlijk te verhogen, met een mogelijke stijging van meer dan 10 procent. Dit is toegestaan, omdat het bedrijf de prijzen de afgelopen jaren minder heeft laten stijgen dan de toegenomen kosten rechtvaardigen.

Waarom kan het openbaar vervoer niet goedkoper?

Het openbaar vervoer kan, zonder extra subsidie van de overheid, niet veel goedkoper dan het nu is. Dit komt doordat het een dienst is, met als grootste kostenpost het personeel. Producten kunnen goedkoper worden door innovaties, maar diensten worden door inflatie juist duurder. Besparen op personeelskosten gaat niet zomaar, want een trein kan niet zonder conducteur of machinist en een bus niet zonder chauffeur.

Met meer overheidssubsidie kan het OV wel goedkoper worden, zoals in Duitsland en Luxemburg. In Luxemburg is het zelfs helemaal gratis. Voorstanders noemen gratis OV goed voor het klimaat en een effectieve manier om files tegen te gaan. Tegenstanders zeggen dat het vooral een hele dure maatregel is, met hogere belastingen tot gevolg. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bedragen de geschatte kosten van gratis OV ongeveer 4 miljard euro per jaar.

(Bron: NOS, NPO Kennis, 9292, Kennispunt, Rijksoverheid, Breng en OneWorld, Meldpunt. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.