Hoe zit het? Waarom ontbreken er zo vaak perronnummers op stations?
Publicatiedatum: 1 augustus 2023
Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: waarom ontbreken er zo vaak perronnummers op stations?
Ontbrekende perronnummers, van Utrecht tot Abcoude
Heeft u wel eens op de nummering van perrons op de grote stations gelet? In Utrecht grenzen perron 5 en perron 7 aan elkaar, maar perron 6 ontbreekt, net als de nummers 10, 13, 16 en 17. Op Amsterdam Centraal geldt dat voor nummers 3, 6, 9 en 12, terwijl er wel een nummer 15 is. Door naar Rotterdam Centraal, één van de meest gewaardeerde stations in Nederland, waar perron 2, 5 en 10 ontbreken. In Breda begint de telling pas bij perron 3, tot aan nummer 8.
Het station in Arnhem volgt het voorbeeld uit Breda, oplopend van perron 3 tot perron 11. Maar daar is er weer geen perron 5. Even verderop, in Ede-Wageningen, kunt u uitstappen op perron 1, 3, 4 of 5, maar ontbreekt nummer 2. Ook op de iets kleinere stations zijn sommige perronnummers overgeslagen. Zo is er in Abcoude geen perron 1, maar wel perron 2 en 3.
Wel een spoor, maar geen station
Hierachter zit een vrij logische verklaring. De perronnummers zijn namelijk gekoppeld aan de nummers van het spoor dat erlangs loopt. Het perron dat grenst aan spoor 1, wordt dus perron 1. Soms kan het voorkomen dat er geen perron grenst aan een bepaald spoor, bijvoorbeeld omdat dit bestemd is voor goederentreinen.
Dit is het geval bij spoor 13 op Utrecht Centraal. Overigens heeft dit spoor inmiddels het veld geruimd, wegens verbreding van omliggende sporen. Daarnaast is perron 6 op hetzelfde Utrecht Centraal in de loop der jaren verdwenen. Alle perronnummers vervangen is minder praktisch dan het verwijderen van 1 enkel perronnummer. En daarom kan het gebeuren dat sommige stations een ogenschijnlijk onlogische nummering van de perrons hebben.
Nog meer bijzondere perronnummers
In Nijmegen is dan weer iets anders bijzonders aan de hand. Waarom dit station wel een perron 1, 3 en 4 kan hebben, maar geen perron 2, dat weten we inmiddels. Maar na perron 1, 3 en 4 komt meteen perron 35, het hoogste nummer van alle Nederlandse stations. Dit perron is het begin- en eindpunt van het aparte traject Nijmegen-Roermond, dat los van de overige verbindingen ligt. Volgens ProRail is perron 35 een overblijfsel van alle goederensporen rondom de oude loods van Van Gend & Loos. Dat bedrijf is inmiddels opgegaan in DHL en de meeste goederensporen met hoge nummers zijn verdwenen. Maar spoor 35 en het bijbehorende perron staan er nog.
Hiermee staat Nijmegen qua perronnummers op eenzame hoogte in Nederland, want het zilver is voor perron 21 in Utrecht. Wel heeft Eindhoven korte tijd het 1 na hoogste perronnummer van Nederland gehad. Tijdens de verbouwing van het station, tussen 2013 en 2018, is spoor 34 tijdelijk weer in gebruik genomen. De sprinters van en naar Tilburg zijn tijdelijk verhuisd naar dit oude postspoor, dat inmiddels dus weer verleden tijd is.
Spoor 34 in Eindhoven. Volgens mij hebben ze enorme ambities! #NS pic.twitter.com/8fYc87B3Zs
— Dennis Aerts (@DhcmAerts) September 26, 2014
(Bron: MAX vakantieman, NS, Quest, Indebuurt.nl, ProRail Stations. Foto: Wut_Moppie/Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De nummers staan niet voor perrons, maar voor sporen. De perrons hebben geen nummer. De treinen komen aan op en vertrekken van een spoor. Bijv. spoor 5 bestaat wel, tussen spoor 4 en spoor 6, maar het ligt niet aan een perron en wordt dus niet aangegeven.