Hoe zit het? Waarom heeft u geen rijbewijs nodig voor een e-bike?
Publicatiedatum: 16 juli 2024
Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: waarom heeft u geen rijbewijs nodig voor een e-bike?
Steeds meer e-bikes, steeds meer ongelukken
Eind 19e eeuw hebben uitvinders al met elektrische fietsen geëxperimenteerd, in 1998 is de e-bike officieel op de Nederlandse wegen geïntroduceerd. En sindsdien is het hard gegaan met de ontwikkeling van de e-bike. Met name in de coronajaren hebben veel Nederlanders de e-bike ontdekt. In 2023 rijden 6,3 miljoen Nederlanders (43 procent van de bevolking) op een e-bike, elektrische scooter of ander licht elektronisch voertuig (LEV).
Maar er zit ook een keerzijde aan deze toename van het aantal elektrisch aangedreven tweewielers, waarmee u 25 kilometer per uur kunt halen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er 684 slachtoffers van een verkeersongeval geweest in 2023. In 40 procent van die 684 gevallen is het slachtoffer een gebruiker van een e-bike. En het merendeel van deze slachtoffers is 75 jaar of ouder. E-bikes zijn sowieso populair bij deze doelgroep, alsmede de categorie 65-75 jaar.
Waarom heeft u geen rijbewijs nodig voor een e-bike?
Maar volgens de wet vallen e-bikes in dezelfde categorie als fietsen, mits ze niet harder dan 25 kilometer per uur gaan. Dat is net iets harder dan een gewone fiets aankan. Daarom heeft u in Nederland geen rijbewijs nodig om een e-bike te kunnen besturen. Is het eventueel een goed idee om dit alsnog in te stellen, om het risico op verkeersongelukken te verkleinen? Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee, werkzaam aan de TU Delft, denkt van niet. Voor ouderen kan dit juist een extra belemmering zijn om de weg op te gaan. “Dit komt hun lichamelijke beweging niet ten goede. Bovendien denk ik dat ze daardoor sneller in een sociaal isolement raken”, vertelt Van Wee aan EenVandaag. “Dus al met al vermoed ik dat de nadelen groter zijn dan de risico’s.”
Niet alleen een rijbewijs, ook een WA-verzekering, kenteken en een helm zijn niet verplicht als u een e-bike heeft. Uiteraard kunt u er wel zelf voor kiezen om een helm te dragen, voor uw eigen veiligheid. Een helmplicht is er wel voor tweewielers die harder gaan dan 25 kilometer per uur en een groter motorvermogen hebben dan 250 watt. Denk hierbij aan snorfietsen, speed pedelecs en de meeste soorten brommers en scooters.
Hoe zit het met de fatbike?
Fatbikes zijn populair bij jongeren en vallen onder dezelfde categorie als e-bikes en reguliere fietsen. Het probleem is echter dat deze (opgevoerde) fatbikes vaak veel harder gaan dan de toegestane 25 kilometer per uur. Ze zorgen voor veel overlast, de kans op een ongeluk is groot en bovendien zijn de jonge bestuurders vaak niet verzekerd. Verschillende Nederlandse gemeenten hebben inmiddels, in navolging van Amsterdam, maatregelen genomen om al deze overlast te beperken. De zogeheten rollerbank, waarmee de politie kan nagaan of een fatbike harder mag dan toegestaan, is het meest gebruikte middel om wetsovertreders op te sporen en aan te pakken.
(Bron: MAX Meldpunt, MAX vakantieman, Rijksoverheid, CBS De Volkskrant, Het Zwarte Fietsenplan, EenVandaag, Politie.nl, Omroep West. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Een rijbewijs voor een E-bike? Wat is de volgende stap, een loopbewijs voor een voetganger? En in hoeverre zijn die 684 slachtoffers (dodelijk of gewond?) daar zelf veroorzaker van? En hoe groot is dat percentage t.o.v. het aantal zich op de weg begevende E-bikes?
Een erg kort door de bocht artikel, en laat dat rijbewijs maar zitten, want vwb door eigen toedoen ongelukken veroorzaken staat de auto nog altijd met stip bovenaan. Overmoedigheid, drankgebruik, drugsgebruik, afgeleid door schermen enz. een psychologische test alvorens auto te mogen rijden lijkt me dringend nodig, vooral voor leeftijden tot 25 jaar. Voor de goede orde: wij (ouder echtpaar) kochten twee E-Bikes waarna mijn vrouw drie maanden later door een onoplettende automobilist met aanhanger van de sokken werd gereden, buiten haar schuld. Exit E-bikes, in een steeds voller gepropt land loop je ook steeds meer risico, we voelen ons veiliger in de auto.
Ooit zouden we 1 EU met 1 € krijgen.
Diverse landen hebben nog geen € en ook geen 1 regel.
Ook de milieu zonde die ze instellen en vaak aanpassen zonder te melden?
De step van legaal naar verboden en alleen een grens paaltje tussen?
Ik rij op de Fat Bike met weinig ondersteuning en haalde de 25 km zelden.
Alleen als ik erg donkere wolken zie en snel naar huis wilde enkele keren.
Ook op de E bike doe ik dat wel eens.
Normaal 16~21 km hard zat en in Centrum eerder 10~15 km.
Bewust voor €12,95 Action gekozen als helmpje,
leuk omdat de Go Pro erop staat en prima statief nu is.
Microfoon op riempje en You Tube staat er nu vol mee.
Ze eisen nergens een keurmerkje en elders vele malen duurdere.
Omdat ze elders verplicht zijn heb ik deze en misbruik deze nu als Film statiefje!
Maar als ik bouwvakker met diep Decolleté zie?
Vinden vele dat ik dat eruit moet knippen maar het is niet mijn kont en verantwoording als hij er zo openbaar bij wil lopen.
Op een normale fiets is de snelheid gemiddeld 20 km/h.Op gebracht door eigen spier kracht wat daardoor het gevoel geeft hoe harder ik trap des tesneller ga ik. Daar in tegen een E fiets gaat 25 km/h met trap ondersteuning waardoor je niet of nauwelijks het gevoel heb hoe snel je gaat. Het reactie gevoel neemt af bij hogere snelheid. Het snelheids gevoel staat niet of nauwelijks in vergelijking met de reactie tijd om te reageren.Voor de veiligheid om de berijder te beschermen Helmplicht voor alle E fitsen (oud of jong),Rijbewijs plicht (kennis van de verkeerswet),Verzekeringsplicht (vele gezinnen hebben niet eens een WA verzekering)
Guillaume.:Het gaat hier over E fietsen en niet over automobielen en wat jij hebt meegemaakt.