Naar cookieinstellingen
Blauwe zwaailichten politie

Hoe zit het? Waarom hebben wij blauwe zwaailichten en geen rode?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: waarom hebben wij blauwe zwaailichten en geen rode?

Rode of blauwe zwaailichten?

Een ambulance of politieauto die met loeiende sirenes en blauwe zwaailichten langs komt rijden, het is niet iets waar we van opkijken. In verschillende Europese landen is het gebruikelijk om hulpverleners met deze kleur zwaailichten uit te rusten. Wereldwijd is rood een vaak voorkomende kleur, maar er zijn dus meerdere Europese landen waarin hulpverleners met blauwe lichten rondrijden. Naast Nederland zijn dat onder meer Duitsland, Polen, Oostenrijk en Zwitserland.

Auto's rijden in en uit een parkeergarage.
Lees ook: Hoe lang heeft u de tijd om na het betalen een parkeergarage uit te rijden?

Waarom zijn we overgeschakeld van rood naar blauw?

Meerdere media zijn al eens in de geschiedenis van de blauwe zwaailichten gedoken, zoals onze collega’s van MAX vakantieman en de Zwitserse krant Blick. ‘Dat onze politie-, brandweer- en andere hulpverlenersvoertuigen blauwe waarschuwingslichten hebben, danken we aan onze noorderburen. En aan het meest donkere tijdperk uit hun geschiedenis’, hebben de Zwitsers geconstateerd. Want deze gewoonte is ontstaan in Duitsland, in de jaren dat de nationaalsocialisten (nazi’s) het voor het zeggen hebben.

De blauwe lichten (het zijn in die tijd nog geen zwaailichten) zijn pas in zwang geraakt nadat Adolf Hitler in 1933 aan de macht komt. Al snel ruilt de Duitse politie zijn rode waarschuwingslichten in voor blauwe exemplaren. De brandweer volgt later dit voorbeeld. Hiermee lijkt het Derde Rijk zich al voor te bereiden op een oorlog. Het blauwe licht is van dichtbij uitstekend te zien – en onderscheidt zich bovendien van de gebruikelijke rode en witte autolichten – maar is van een grotere afstand juist onherkenbaar. De blauwe lichten zijn dus niet zichtbaar voor overvliegende vliegtuigen van de vijand.

In de daaropvolgende jaren breekt inderdaad de Tweede Wereldoorlog uit, Nederland is van 1940 tot 1945 bezet gebied. Maar ook na de bevrijding blijven de hulpverlenersvoertuigen met blauwe lichten rondrijden. In Europa is men overtuigd geraakt van de toegevoegde waarde van deze kleur, ondanks de ontstaansgeschiedenis.

auto's in de file
Lees ook: In de file: welke baan is het snelste en helpt het om te wisselen?

Gele, groene of blauwe zwaailichten: wel of geen voorrang geven?

In de loop van de jaren maakt het ‘stationaire’ blauwe licht plaats voor zwaailichten. Deze flitsende lichten trekken extra aandacht van andere weggebruikers. Hierdoor weten ze dat er iets urgents aan de hand is en dat ze de voertuigen met blauwe zwaailichten direct voor moeten laten. Bovendien zijn de hedendaagse zwaailichten anders afgesteld dan die uit de jaren 30, zodat ze wel te zien zijn voor helikopters van hulpverleners.

De zogeheten voorrangsvoertuigen – dat zijn ambulances, politie- en brandweerauto’s – zijn te herkennen aan hun blauwe zwaailichten. Voor personenauto’s is het uiteraard verboden om met een sirene en blauw zwaailicht te rijden. Welke kleuren zwaailichten zijn er nog meer in Nederland? De commandovoertuigen die de ambulance, politie- of brandweerauto begeleiden, doen dat met een groen zwaailicht. Tot slot kunt u ook gele zwaailichten tegenkomen bij voertuigen van de hulpdiensten, bijvoorbeeld de takelwagens die u helpen bij pech onderweg. Voertuigen met groene of gele zwaailichten gelden niet als voorrangsvoertuigen.

(Bron: MAX vakantieman, Algemeen Dagblad, Blick, RTV Rijnmond, Veilig Verkeer Nederland, Rijksoverheid. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Debever1963 says:

    Ik lees uw artikel over blauwe zwaailichten. Interessant verhaal. De Duitsers zijn onze noorderburen. Dan zijn de Belgen onze oosterburen. Dat maakt het verhaal helemaal Interessant. Vriendelijke groet. Jan Strik.

      Debever1963 says:

      Ohoh… rectificatie. Het was een Zwitserse onderzoek en opmerking. Sorry voor mijn te snelle reactie. 🙂

    Heer Bommel says:

    “Voor personenauto’s is het uiteraard verboden om met een sirene en blauw zwaailicht te rijden.”

    Er rijden nogal wat personenauto’s van de politie en andere diensten, zoals de auto’s waarmee staatslieden vervoerd worden, met blauw zwaailicht en/of sirene.

    Je kun ze overigens gewoon kopen bij Ali.
    De boete valt wel mee. Die is lager dan op de vluchtstrook rijden.

    Typje says:

    Een tijdje geleden was ik op weg en zag in de verte een aantal heftige blauwe zwaailichten met hoge snelheid aan komen racen.
    Natuurlijk ga je dan aan de kant en zo nodig of mogelijk de berm in, want een medemens wellicht in nood….. Lees ik later in de krant dat het ging om vervoer van een buitenlandse hotemetoot die op de vliegbasis nabij onze stad een handtekeningetje moest zetten onder een verkoopcontract van wat afgedankte straaljagers. Dat noem ik misbruik van regels en voel me nog steeds bedonderd.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.