Hoe zit het? Waaraan herkent u een auto die geschikt is als caravantrekker?
Publicatiedatum: 1 juni 2021
Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: Waaraan herkent u een auto die geschikt is als caravantrekker?
Het vakantieseizoen komt er weer aan en dat betekent dat de caravan uit de stalling kan worden gehaald. Minstens net zo belangrijk is de auto die voor de caravan staat. Maar waar herkent u een geschikte caravantrekker eigenlijk aan? En kan een elektrische auto ook een caravan trekken?
Maximaal trekgewicht
Elke autofabrikant stelt een maximaal trekgewicht vast voor haar automodellen. Dit vindt u op het kentekenbewijs van uw auto. Maar volgens de ANWB is het niet slim om hier blindelings op te vertrouwen als het gaat om het trekken van een caravan. Bij caravans, die hoger zijn dan de gemiddelde aanhanger, moet namelijk rekening worden gehouden met de luchtweerstand door rijwind.
Vuistregel
“Als vuistregel houden we aan dat een beladen caravan niet zwaarder mag zijn dan 75 procent van het gewicht van de beladen trekauto. Als u met een caravan die beladen 1200 kilogram weegt op pad gaat, moet de beladen trekauto dus minimaal 1600 kilogram wegen. En voor een flinke caravan die 1500 kilogram weegt, heeft u een (beladen) trekauto van zo’n 2000 kilogram nodig”, vertelt een woordvoerder van de ANWB aan nieuwssite Nu.nl. Op verschillende websites kunt u met behulp van een rekenhulp gemakkelijk uitrekenen hoeveel uw auto kan trekken. Ook geven deze rekenhulpen vaak aan vanaf welk gewicht u een B+ of zelfs BE rijbewijs nodig heeft. Vanaf een totaal gewicht van 3500 kilogram is een normaal B rijbewijs namelijk niet meer voldoende.
Vermogen
Dat de auto uw caravan op papier kan trekken zegt echter nog niet alles; het is ook van belang dat de auto onderweg goed presteert. Gaat u op vakantie in het vlakke Nederland? Dan beschikt de auto al gauw over genoeg vermogen, maar in bergachtig gebied is dat wel anders. Het verschil kan hem bijvoorbeeld zitten in op wat voor soort brandstof de auto rijdt. Voorheen waren vooral diesels geschikt om een caravan te trekken, vanwege trekkracht bij lage toerentallen. Maar moderne benzinemotoren (met turbo) zijn daar tegenwoordig nagenoeg even goed in geworden.
CVT en koppelomvormer
Andere voordelen die een auto kan hebben voor het trekken van een caravan zijn een motor in combinatie met een CVT (continu variabele transmissie) of een automaat met koppelomvormer. Volgens de BOVAG is dit voordelig, omdat de traditionele koppeling die voorzichtig bediend moet worden bij het wegrijden op hellingen of in fileverkeer in deze transmissies ontbreekt. Ook is het voordelig om voor een auto met een relatief ferme demping te kiezen. ANWB: “De demping van de achteras mag verder best stevig zijn om de invloed van de druk op de trekhaak op te vangen, als u bijvoorbeeld door een kuil rijdt.”
Kogeldruk
Als laatste is het belangrijk om de maximale kogeldruk van de trekhaak niet te overschrijden. Deze waarde vindt u in het instructieboekje van de auto of bij de trekhaak. Het is belangrijk om u hier goed aan te houden, omdat een overschrijding van deze kogeldruk ervoor kan zorgen dat de auto te ver inzakt van achteren. Een gevolg hiervan is dat de vooras minder grip krijgt en hierdoor wordt de combinatie minder stabiel.
Elektrische auto
De meeste elektrische en hybride auto’s kunnen overigens ook prima een caravan trekken. Dit komt doordat elektrische auto’s vaak al een hoog eigen gewicht hebben. Daarnaast beschikken elektrische auto’s ook nog eens over een directe koppel die zorgt voor een maximale trekkracht, direct wanneer u het pedaal aanraakt en ook dit is gunstig bij het trekken van een caravan. Wel kost het trekken van een caravan een elektrische auto extra voor stroom, waardoor de actieradius sneller afneemt en u onderweg vaker zult moeten opladen.
Let wel op; aan sommige elektrische auto’s kan geen aanhanger worden gekoppeld, of er staat een relatief beperkt trekgewicht voor sommige modellen.
(Bron: ANWB, BOVAG, Nu.nl, Kampeermagazine.nl)