Naar cookieinstellingen
Flitspaal gemeente

Hoe zit het? Mag de gemeente zomaar overal flitspalen neerzetten?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: mag de gemeente zomaar overal flitspalen neerzetten?

Wie beheert de flitspalen in Nederland?

Als u een verkeersboete als gevolg van een snelheidsovertreding krijgt, betaalt u die aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Deze instantie valt onder het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het Openbaar Ministerie (OM) bepaalt dan weer waar de flitspalen komen te staan. Dat doet het in samenspraak met de politie (ook onderdeel van Justitie en Veiligheid) en wegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen.

De gemeente mag er dus wel over meepraten, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij het OM. “Het enige wat wij kunnen doen, als wij graag willen dat ergens een flitspaal komt, een brief sturen naar het OM”, aldus de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans in Spraakmakers (NPO Radio 1). Ook het beheer van de mobiele flitspalen is in handen van het OM. MAX vakantieman geeft in dit artikel meer uitleg over deze flexflitsers.

Wie beheert de flitspalen in Vlaanderen?

Als een gemeente dus extra flitspalen neer wil zetten, kan dat dus niet zomaar. Aan de andere kant van de grens is dit wel het geval. In Vlaanderen ligt de verantwoordelijkheid voor het beheer van flitspalen namelijk wel bij de gemeentes. Zij hebben in de voorbije jaren honderden extra flitspalen laten plaatsen. Hiervoor schakelen ze vaak commerciële partijen in, die het materiaal leveren en het onderhoud voor hun rekening nemen. De opbrengst van de verkeersboetes is voor de gemeentes en deze commerciële bedrijven.

Vrouw rijdt auto. Steeds meer ouderen hebben een rijbewijs.
Lees ook: Steeds meer 50-plussers hebben een rijbewijs: zo blijft u veilig rijden

Waarom willen de grootste Nederlandse steden ook zo’n Vlaams systeem?

Burgemeesters van de 4 grootste Nederlandse steden –  Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag – willen dit Vlaamse model ook in hun stad toepassen. Zij willen het aantal verkeersslachtoffers terugdringen en hopen de verkeersveiligheid in hun gemeente te vergroten, met extra flitspalen. “Als het OM dat niet wil doen, prima. Maar geef ons dan die bevoegdheden om het zelf te gaan doen”, vervolgt wethouder Karremans. “Op het moment dat die pakkans omhoog gaat, gaan mensen zich gedragen naar de regel.”

Waarom doet het OM dit niet?

Maar het OM ziet niets in deze plannen. Als gemeentes zelf bepalen hoeveel flitspalen ze neerzetten, zorgt dat voor ongelijkheid tussen steden. Hoofdofficier Liesbeth Schuijer pleit in gesprek met het Algemeen Dagblad voor goedkopere oplossingen. “Denk aan bloembakken langs de weg of lichtsignalen. Een goed voorbeeld is de Coolsingel in Rotterdam waar met knipperlichten in het wegdek wordt gewaarschuwd voor zebrapaden.”

Auto wegslepen foutgeparkeerd
Lees ook: Foutgeparkeerd of andere overtreding, wat kost wegslepen en hoe krijgt u de auto weer terug?

Hoe is het Vlaamse model eigenlijk bevallen in België?

In België zijn er dus honderden flitspalen bijgekomen. In meerdere gemeentes is de verkeersveiligheid inderdaad toegenomen, maar niet iedereen is te spreken over deze maatregel. Dat de belangen van commerciële partijen meespelen, blijkt uit enkele praktijkvoorbeelden. Zo zijn in een aantal gemeenten drempels, zebrapaden en wegversmallingen weggehaald.

Deze maatregelen lijken niet bepaald bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. “Dan heeft het al helemaal niks meer te maken met verkeersveiligheid, maar alles op het verzamelen van zoveel mogelijk boete-inkomsten”, beaamt Tim Buyse, algemeen secretaris van overheidsinstantie MORA, in gesprek met Nieuwsuur. “Ik zou vooral niet naar het Vlaamse systeem kijken op dit vlak. In Vlaanderen is dit geen goede zet geweest.”

Wat mogen gemeentes dan wel?

De grote Nederlandse steden zijn in 2023 wel begonnen met een experiment, om verkeersoverlast op een andere manier aan te pakken: de lawaaiflitspaal. Deze systemen registreren niet de snelheid van auto’s, maar de hoeveelheid hoeveel geluid ze maken. Als een auto meer dan 80 decibel aan geluid produceert, wordt deze geregistreerd in het systeem. Of dit experiment na 2024 een vervolg krijgt, moet echter nog blijken.

(Bron: Archief, MAX vakantieman, NPO Radio 1, Rijksoverheid, Centraal Justitieel Incassobureau, Algemeen Dagblad, Nieuwsuur. Foto: Andre Muller/Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.