Naar cookieinstellingen

Hoe zit het? Hoe zijn de allereerste snelwegen in Nederland ontstaan?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: hoe zijn de allereerste snelwegen in Nederland ontstaan?

Het allereerste stukje snelweg van Nederland: de A12

In 1937 is de allereerste snelweg van Nederland geopend. Dat is de toenmalige rijksweg 12 tussen Voorburg en Zoetermeer, inmiddels onderdeel van de A12 tussen Den Haag en de Duitse grens. De A1 is dus niet de eerst aangelegde snelweg in Nederland. En een A3 hebben we in Nederland niet eens, zoals we in dit artikel uitleggen.

Het Rijkswegenplan, hoe is dit idee voor een snelwegennetwerk ontstaan?

Dat heeft te maken met het Rijkswegenplan uit 1932, dat aan de basis staat van de huidige nummering. Dit Rijkswegenplan is er gekomen omdat er in de jaren 20 en 30 steeds meer auto’s op de Nederlandse wegen komen. Die wegen zijn dan nog voorzien van klinkers én moeten gedeeld worden met fietsen, hondenkarren, paarden en wagens. “Het aantal ongelukken neemt dan onrustbarend toe, dan al”, vertelt Rijkswaterstaat-historicus Bert Toussaint aan RTV Utrecht.

In de jaren 30 groeit dus het besef dat er aparte wegen voor de auto’s moeten komen. “Er worden een paar routes uitgezocht. Die worden als autosnelweg gemaakt, dus met gescheiden rijbanen, ongelijkvloerse kruisingen en alleen voor motorvoertuigen”, vervolgt Toussaint. Maar waar in Nederland moeten die snelwegen dan aangelegd worden? “De provinciehoofdsteden, de verbindingen naar het buitenland en de economische centra. Dat waren eigenlijk belangrijke criteria, heel logisch natuurlijk.”

Strepen op weg
Lees ook: Wat betekenen de strepen en de kleuren ertussen op de weg?

Hoe zijn de snelwegen in het Rijkswegenplan verdeeld?

En uiteindelijk is dus het Rijkswegenplan tot stand gekomen. Rondom Amsterdam zijn 7 stukken land aangewezen waar een snelweg moet komen. Dit worden rijksweg 1 tot 7, later opgegaan in de A1 tot en met de A7. Of eigenlijk de A1, de A2 en de A4 tot en met A7. Want een A3 hebben we tot op heden niet in Nederland. Dit had eigenlijk een snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam, via Gouda, moeten worden, maar dit project is nooit gerealiseerd.

In het hele land zijn er vergelijkbare plannen, maar de Randstad staat bovenaan in het Rijkswegenplan. Want in Haarlem gaat het om de rijkswegen 8, 9 en 10, in Den Haag om de nummers 11 tot 14, in Rotterdam om 15 tot 21 et cetera. Maastricht sluit de rij in het Rijkswegenplan, met nummers 77 tot 82.

En rijksweg 12 bij Den Haag is dus het allereerste project dat daadwerkelijk verrijst. Bij de opening op 15 april 1939 gaat het nog om een stuk van 9 kilometer tussen Voorburg en Zoetermeer. Wel liggen er dan al vluchtstroken langs de weg, toen nog parkeerbermen genoemd, waardoor Nederland een wereldwijde primeur heeft.

De allereerste file en rustplaatsen Voetpomp en Swentibold

Tijdens Pinksteren 1955 is er overigens een andere primeur: de allereerste officiële file van Nederland, bij het Utrechtse knooppunt Oudenrijn. In dit artikel vertellen wij er meer over. En waarom hebben de rustplaatsen naast snelwegen vaak zulke bijzondere namen, zoals Voetpomp in Zeeland en Swentibold bij Sittard? Daar weten onze collega’s van MAX vakantieman meer over.

(Bron: Archief, MAX vakantieman, Rijkswaterstaat, RTV Utrecht, RTV Rijnmond, IsGeschiedenis.nl. Foto: Sander Koning/ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.