Naar cookieinstellingen
hotel

Hoe vermijdt u de verkooptrucs van boekingssites?

Wie ooit een hotelkamer heeft geboekt via het internet, kent het misschien wel: bij het bekijken van het aanbod komt er opeens een pop-up tevoorschijn waarop staat dat het hotel bijna volgeboekt is en dat u echt snel moet beslissen. Voor deze, en andere verkooptrucs moeten potentiële klanten uitkijken, vinden consumentenwaakhonden. Hoe u dat doet? Hier een aantal tips. 

1. Weet dat u een keuze hebt

Anno 2018 stikt het van de boekingssites, maar veel mensen vallen altijd terug op dezelfde. Misschien is het goed om met deze gewoonte te breken, want het kan zijn dat hotelkamers op de ene site goedkoper zijn dan op de ander. Ook kan het geen kwaad om op de site van het hotel van uw keuze te kijken, want wellicht is de kamer hier goedkoper. Als een hotel is aangesloten bij een boekingssite, is de kans hierop echter wel klein, want deze sites dwingen de hotels om kamers niet aan te bieden voor lagere prijzen. Toch gebeurt het wel eens dat een hotelkamer op de site van het hotel zelf goedkoper is. Het hotel bellen kan overigens ook geen kwaad, want soms zijn er ook offline aanbiedingen.

2. Neem geen genoegen met het eerste het beste

Op boekingssites kunt u altijd uw wensen invullen. Vervolgens klikt u op ‘zoeken’ en dan komt er een resultatenlijst naar voren. Het meest geschikte resultaat staat bovenaan, zou u denken, maar zo makkelijk is het dus niet. In principe komt het hotel dat het meest afdraagt aan de boekingssite bovenaan te staan, zodat consumenten dit als eerste zien. Het is dus verstandig om niet alleen de eerste pagina met zoekresultaten te bekijken, maar om verder te klikken. Dit kan even duren, maar de kans is groot dat u dan wel iets vindt wat daadwerkelijk aansluit bij uw wensen.

3. ‘Boek nu!’ betekent niet altijd wat het lijkt

We benoemen het al in dit artikel, die leuzen die u voorbij ziet komen als u zoekt op bepaalde hotels op boekingssites. Het hotel zou al bijna volgeboekt zijn en u wordt aangemoedigd om snel te beslissen. Dit is vaak nergens voor nodig, omdat de sites niet álle kamers die een hotel heeft ‘verhuurd’. Vaak zijn er een aantal kamers beschikbaar gesteld en wordt een ander deel door het hotel zelf verhuurd. Als er staat ‘Boek nu!’ dan betekent dit dus dat de selectie kamers van de boekingssites bijna volgeboekt zijn, niet dat er helemaal geen kamers meer zijn.

4. Krijgt u echt ‘korting’?

Soms pretenderen boekingssites dat u korting krijgt op de kamer als u bij hen boekt. Deze kortingen zijn aan verandering onderhevig en zijn soms niet eens kortingen. Sterker nog: de kamer kan ergens anders goedkoper zijn dan op die ene site waar deze met korting wordt aangeboden. Ook hier geldt weer: vergelijken is zeer belangrijk.

(Bron: ACM, RTL Nieuws, De Telegraaf)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Baggerman says:

    Er worden veel te weinig kamers aangeboden als je alleen op pad gaat en dan durven hotels ook nog een hoge toeslag te berekenen soms wel honderd procent. Deze praktijken zouden verboden moeten worden want dat is en diefstal door het hotel en gebruik maken van de gelegenheid, daar de consument er niets extra voor krijgt.

    oosterwijck says:

    Er is iets goed mis met het reclamesysteem in de westerse wereld. Er zijn teveel “mee eters” tussen de basis van een product en de eindgebruiker. Om me te beperken tot de hotelbranche: Vroeger benaderde je een hotel en boekte een kamer. Nu is dat heel ingewikkeld gemaakt: je passeert een paar tussenpersonen (die bekendheid verwerven door veel dure reclame te maken), die pretenderen, dat ze goedkoper zijn als de directe benadering. Raar, raar, hoe kan dat? Conclusie, die z.g. tussenpersonen behoren tot een systeem van de hotelbranche, die de consument alleen maar méér geld uit de zak kloppen. De consument betaald niet alleen de hotelkamer, hij betaald ook de tussenpersonen, de dure reclamespotjes, de internetkosten.

    Vergelijk het is met een supermarkt: Stel dat er dure reclame gemaakt wordt, door een tussenpersoon, dat je niet zelf de boodschappen gaat doen, maar een tussenpersoon inhuurt die jouw boodschappenlijstje ontvangt, alle boodschappen keurig thuisbrengt en nog goedkoper is, als dat je het zelf doet. Terwijl hij dagelijks veel geld uitgeeft aan dure reclamespotjes op TV. Dat kan alleen maar als de supermarkt, vooraf, kunstmatig de prijzen opdrijft en vervolgens (denkbeeldige) korting geeft aan de tussenpersoon, die jou dan wijsmaakt, dat je een voordeel hebt.

    Mensen laat je niet gek maken. Het wordt tijd, dat de consument de reclameboodschappen gaat boycotten en alle reclameboodschappen negeert.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.