autobanden

Hoe lang gaan autobanden mee? En 5 tips om hun levensduur te verlengen

Autobanden zijn de snelst slijtende onderdelen van een auto. Op hoe snel ze slijten, kunt u zelf wel invloed uitoefenen. We geven 5 tips om de levensduur van uw banden te verlengen en vertellen wanneer u ze uiteindelijk moet vervangen.

Wat is de levensduur van een autoband?

Organisaties als de ANWB en grote bandenfabrikanten gaan uit van een gemiddelde levensduur van tussen de 40.000 en 80.000 kilometer. Waarbij geldt dat voorbanden eerder slijten, dan de achterbanden. Volgens het AD doen automobilisten over het algemeen meer dan 100.000 kilometer met hun banden.

Wanneer moet u uw autobanden vervangen?

De gereden kilometers alleen zijn niet helemaal doorslaggevend of u uw autobanden moet vervangen. De profieldiepte is daarnaast een goede indicatie. Een nieuwe band heeft een profiel van zo’n 8 à 10 millimeter. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging aan te bevelen, meldt de ANWB op hun website. Vanuit de branche wordt een diepte van minimaal 2,0 millimeter geadviseerd. Bij 1,6 millimeter is een band volgens de wet versleten en wordt hij bij de APK afgekeurd.

Naast slijtage is schade aan de band vanzelfsprekend een reden om een band te vervangen. Dit kan namelijk voor onveilige situaties zorgen. Dit kan bijvoorbeeld optreden na het maken van een noodstop. Maar ook veroudering is iets om rekening mee te houden. Dat zorgt ervoor dat de soepelheid en constructiesterkte verminderen. Garages adviseren weleens banden na 6 jaar te vervangen, de ANWB gaat van uiterlijk 10 jaar uit. Op de autoband staat de fabricagedatum vermeld, de zogenoemde DOT-code, dus zo kunt u de leeftijd achterhalen.

Tenslotte kan ook een niet goed uitgelijnde auto een reden zijn om de banden eerder te moeten vervangen. Dit, omdat de banden dan sneller en ongelijkmatig kunnen slijten.

5 tips om de levensduur van uw autobanden te verlengen

Nu weet u wanneer het tijd is om uw autobanden te vervangen. Dit wilt u natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen en met de onderstaande 5 tips kunt u de levensduur zo optimaal mogelijk benutten:

De juiste bandenspanning

Autobanden slijten sneller wanneer ze te zacht of te hard zijn opgepompt. Autobanden met de juiste spanning rijden daarnaast veiliger en zuiniger. Het kan u wel tot 60 euro aan brandstof besparen per jaar.

Banden lopen langzaam leeg. Niet alleen als u rijdt, ook als de auto stilstaat. Het advies is om elke 2 maanden de bandenspanning te controleren. Hoeveel bar er in uw band mag, is bij nieuwere auto’s in de deurstijl van de bestuurderskant te vinden. Ook naar aanleiding van de bandenmaat kunt u zien hoeveel bar erin mag. De maat staat op de zijkant van uw band. Bij de pomp is vaak een overzicht te vinden waarop staat hoeveel spanning bij welke bandmaat past.

Wanneer de auto zwaarder beladen is, moet u de banden iets harder oppompen. Op de website watismijnbandenspanning.nl van de overheid staat wat de juiste bandenspanning voor uw auto is.

Reservewiel auto reservelampjes reservetank
Lees ook: Pech met de auto? 4 handige reserve-objecten om bij u te hebben

Auto uitlijnen

Wanneer uw auto niet goed meer is uitgelijnd, is dit van invloed op de wegligging. Bij een garage kunt u dit laten corrigeren. Zodat scheeftrekken, een onstabiele ligging en scheve bandenslijtage wordt opgelost. Dit is niet alleen belangrijk voor de levensduur van de banden, maar ook voor de veiligheid.

Rijstijl aanpassen

Onregelmatig rijden en vaak en krachtig remmen werken negatief op de levensduur van autobanden. Het scheelt veel of u voornamelijk lange afstanden op snelwegen rijdt of dat u veel op bochtige trajecten in de stad rijdt. Het zogenaamde ‘nieuwe rijden’ kan daarbij helpen en zorgt er ook meteen voor dat u minder brandstof verbruikt. Hiervoor moet u met meer aandacht schakelen. Door vroeg opschakelen en zo snel mogelijk naar hogere versnellingen te gaan, wordt er minder vermogen verbruikt. Door vervolgens een gelijkmatige snelheid aan te houden, vooral uit te rollen in plaats van veel remmen en op het overige verkeer te anticiperen, bespaart u nog meer. Rijden met cruise control kan het nieuwe rijden ondersteunen, zeker als u met een net wat lagere snelheid rijdt.

Banden beschermen tegen de zon

Wanneer banden veel worden blootgesteld aan zon en hitte, kunnen ze sneller uitdrogen en kan het rubber broos worden. Dit is zichtbaar als een lichte verkleuring en kleine scheurtjes, wat ook wel bekend staat als ‘bandrot’. Dit kan zelfs leiden tot een klapband. Het helpt om de bandenspanning op orde te houden en daarnaast de auto zo te parkeren dat hij in de schaduw staat. Is dat niet mogelijk, bescherm de banden dan met bijvoorbeeld een hoes of een handdoek.

Wissel tijdig van winter- naar zomerbanden en andersom

Winter- en zomerbanden zijn berekend op de bijbehorende weersomstandigheden. Wissel ze dus tijdig. Door dit niet te doen bij bijvoorbeeld winterbanden, slijten die extra snel bij te warme omstandigheden. En aangezien ze bij een profieldiepte van minder dan 4 millimeter het predicaat winterband verliezen, is dat extra zonde. De steeds populairder wordende 4-seizoenenbanden hebben dit probleem niet. In een eerder artikel gaan we in op de voor- en nadelen van deze bandensoort.

Elektrische auto’s kunnen vaak heel snel accelereren, waardoor de banden sneller slijten dan gemiddeld. Een oplossing hiervoor is deze mogelijkheid minder te benutten. Ook kan het helpen om gebruik te maken van rijhulpsystemen. Maar helemaal voorkomen dat de banden sneller slijten, is niet altijd mogelijk, gezien het hogere gewicht van deze auto’s, vanwege het zware batterijpakket.

(Bron: Archief, AD, ANWB, Nu.nl, Autoweek, Kwikfit. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    janny1958 says:

    Ik vnd het best vreemd dat moderne auto’s geen reserveband meer hebben verleden jaar reed ik tegen een stoepje en was mijn band kapot ik moest dus weggesleept worden best lastig waarom dit is is mij niet duidelijk ik heb een Suzuki Swift 4 jaar oud

      John K says:

      Beste Janny 1958
      Je kunt bij aanschaf van een auto (nieuw of Occasie) altijd vragen om een reserve wiel (thuis komertje) mits de ruimte er voor is in de wielbak. Vanwege gewichts besparing en omdat de hedendaagse banden bij normaal gebruik niet leeglopen word een pomp met vloeistof geleverd. Deze zijn overigens niet voor scheuren of snij gaten te gebruiken .En dient het voertuig toch nog weg gesleept teworden. De ANWB-WW heeft al langere tijd een reserve thuiskomertje vast in de equpment van de auto.

    marlijn says:

    Als je veel in de zon staat zoals ik, omdat ik een ontheffing heb voor een plaats voor de deur. dan kun je de banden ook inspuiten met sileconespray dan drogen de banden ook niet uit, zomers elke maand ff herhalen, een spuitbus kost weinig bij de Action.

    kruidenier in ruste says:

    Beste John K, het blijft toch apart dat bij benzine- en dieselvoertuigen gewicht wordt geprobeerd te besparen door het verwijderen van het reservewiel. Dit terwijl de elektrische voertuigen steeds zwaarder worden.. Of zou het een bezuinigingstruc zijn van de autoverkoper? Zelf heb ik tegen meerprijs een volledig reservewiel achterin laten leggen, nog niet nodig gehad maar ik zou niet graag op de vluchtstrook staan met een lekke band en een spuitbusje met reparatieschuim.. wat overigens ook niet zo goed is voor de velg; en de op deze wijze gerepareerde band kan meteen afgevoerd worden bij het chemisch afval.