Hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met een medisch noodgeval aan boord?
Publicatiedatum: 12 augustus 2023
“Is er een dokter aan boord?” Het kan zomaar een keer omgeroepen worden, tijdens uw vlucht. Maar wat als er geen arts beschikbaar is, hoe wordt er dan omgegaan met een medisch noodgeval aan boord?
Dokter aan boord?
Met zoveel mensen die dagelijks met het vliegtuig reizen, is er altijd een kans dat er iemand onwel wordt. Of dat zich een ander een medisch noodgeval voordoet. Van een hartaanval tot ademhalingsmoeilijkheden en van een spontane bevalling tot een acute blindedarmontsteking. Het komt goed uit als er zich onder de inzittenden dan toevallig een arts bevindt. Die kans schijnt overigens best groot te zijn. Chris van Elswijk van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), vertelt tegenover RTL Nieuws dat er in 9 van de 10 gevallen een arts meereist. Ook TUI zegt hier via een woordvoerder tegenover het Parool over dat er meestal wel een arts mee blijkt te reizen. Hier wordt daarom altijd naar geïnformeerd in het toestel.
Bij KLM is er inmiddels ook een speciale dienst in het leven geroepen, waarbij artsen met een Flying Blue-account zich kunnen aanmelden. De Community of Doctors on Board geheten. Neemt zo’n arts een KLM-vlucht, dan wordt dat doorgegeven aan de crew van de betreffende vlucht. Bij een medisch noodgeval hoeven zij dan niet eerst op zoek naar een arts, maar kunnen zij diegene direct raadplegen.
Cabinepersoneel op medisch noodgeval getraind
Maar het komt ook voor dat er geen arts aan boord is. Dan is het wellicht een geruststellend idee om te weten dat het cabinepersoneel opgeleid wordt, om te helpen in dat soort situaties. Ze leren werken met vaste protocollen, waarbij ze verschillende rollen toebedeeld krijgen. Zo moeten ze medische hulp kunnen verlenen, ervoor zorgen dat de omstandigheden voor degene die helpt ideaal zijn en zorgen voor een goede communicatie. Om in te grijpen bij een medisch noodgeval zijn er ook belangrijke hulpmiddelen aan boord, zoals bijvoorbeeld een AED, medicijnen en een infuus.
Arts op afstand
Degene die de communicatie op zich neemt informeert of er een arts aan boord is. Is dit niet het geval, dan kan er contact worden opgenomen met een arts op afstand. Op de grond is namelijk 24 uur per dag een arts beschikbaar, die geraadpleegd kan worden bij een medisch noodgeval aan boord.
Noodlanding bij medisch noodgeval
Mocht een medisch noodgeval dermate ernstig zijn dat er direct een verdere behandeling nodig is, dan kan de gezagvoerder de beslissing nemen een noodlanding te maken. Hiervoor is het advies van de arts aan boord of op afstand leidend. Daarbij is het vanzelfsprekend van belang dat er zich een (medisch) geschikte landingsplek in de buurt bevindt. Soms kan het niet anders dan doorvliegen of terugkeren.
Sterfgeval
In sommige gevallen mag medische hulp niet baten en sterft er een passagier tijdens een vlucht. Bij KLM vinden er jaarlijks bijvoorbeeld tot 5 sterfgevallen plaats. Er is geen speciale plek voor overledenen ingericht in een vliegtuig. Dus in dat geval wordt er bekeken of er een passende plek is voor het lichaam. Soms blijft diegene op de eigen plek, maar dit hangt ook af van het reisgezelschap en medepassagiers. Daarnaast wordt besloten of de vlucht kan doorgaan naar de eindbestemming of dat er een tussenlanding wordt gemaakt. Na landing wordt de overledene in het geval van Schiphol overgebracht naar het mortuarium van de luchthaven.
(Bron: RTL Nieuws, KLM Health Services, Parool, Medisch Contact. Foto: Shutterstock)