Naar cookieinstellingen
medisch noodgeval

Hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met een medisch noodgeval aan boord?

“Is er een dokter aan boord?” Het kan zomaar een keer omgeroepen worden, tijdens uw vlucht. Maar wat als er geen arts beschikbaar is, hoe wordt er dan omgegaan met een medisch noodgeval aan boord?

Dokter aan boord?

Met zoveel mensen die dagelijks met het vliegtuig reizen, is er altijd een kans dat er iemand onwel wordt. Of dat zich een ander een medisch noodgeval voordoet. Van een hartaanval tot ademhalingsmoeilijkheden en van een spontane bevalling tot een acute blindedarmontsteking. Het komt goed uit als er zich onder de inzittenden dan toevallig een arts bevindt. Die kans schijnt overigens best groot te zijn. Chris van Elswijk van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), vertelt tegenover RTL Nieuws dat er in 9 van de 10 gevallen een arts meereist. Ook TUI zegt hier via een woordvoerder tegenover het Parool over dat er meestal wel een arts mee blijkt te reizen. Hier wordt daarom altijd naar geïnformeerd in het toestel.

Bij KLM is er inmiddels ook een speciale dienst in het leven geroepen, waarbij artsen met een Flying Blue-account zich kunnen aanmelden. De Community of Doctors on Board geheten. Neemt zo’n arts een KLM-vlucht, dan wordt dat doorgegeven aan de crew van de betreffende vlucht. Bij een medisch noodgeval hoeven zij dan niet eerst op zoek naar een arts, maar kunnen zij diegene direct raadplegen.

Cabinepersoneel op medisch noodgeval getraind

Maar het komt ook voor dat er geen arts aan boord is. Dan is het wellicht een geruststellend idee om te weten dat het cabinepersoneel opgeleid wordt, om te helpen in dat soort situaties. Ze leren werken met vaste protocollen, waarbij ze verschillende rollen toebedeeld krijgen. Zo moeten ze medische hulp kunnen verlenen, ervoor zorgen dat de omstandigheden voor degene die helpt ideaal zijn en zorgen voor een goede communicatie. Om in te grijpen bij een medisch noodgeval zijn er ook belangrijke hulpmiddelen aan boord, zoals bijvoorbeeld een AED, medicijnen en een infuus.

Pijn op de borst
Lees ook: Pijn op de borst? Dit zijn mogelijke oorzaken (en dat is niet altijd het hart)

Arts op afstand

Degene die de communicatie op zich neemt informeert of er een arts aan boord is. Is dit niet het geval, dan kan er contact worden opgenomen met een arts op afstand. Op de grond is namelijk 24 uur per dag een arts beschikbaar, die geraadpleegd kan worden bij een medisch noodgeval aan boord.

Noodlanding bij medisch noodgeval

Mocht een medisch noodgeval dermate ernstig zijn dat er direct een verdere behandeling nodig is, dan kan de gezagvoerder de beslissing nemen een noodlanding te maken. Hiervoor is het advies van de arts aan boord of op afstand leidend. Daarbij is het vanzelfsprekend van belang dat er zich een (medisch) geschikte landingsplek in de buurt bevindt. Soms kan het niet anders dan doorvliegen of terugkeren.

Sterfgeval

In sommige gevallen mag medische hulp niet baten en sterft er een passagier tijdens een vlucht. Bij KLM vinden er jaarlijks bijvoorbeeld tot 5 sterfgevallen plaats. Er is geen speciale plek voor overledenen ingericht in een vliegtuig. Dus in dat geval wordt er bekeken of er een passende plek is voor het lichaam. Soms blijft diegene op de eigen plek, maar dit hangt ook af van het reisgezelschap en medepassagiers. Daarnaast wordt besloten of de vlucht kan doorgaan naar de eindbestemming of dat er een tussenlanding wordt gemaakt. Na landing wordt de overledene in het geval van Schiphol overgebracht naar het mortuarium van de luchthaven.

(Bron: RTL Nieuws, KLM Health Services, Parool, Medisch Contact. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.