Grote stijging dodelijke ongevallen met e-bikes onder ouderen
Publicatiedatum: 21 september 2017
Met de populariteit van e-bike stijgt ook het aantal (dodelijke) ongelukken hiermee. Sinds 2014 zijn al 79 mensen op een e-bike om het leven gekomen in Nederland. Vooral onder oudere e-bikers ligt het aantal ongelukken hoog.
Aantal e-bikes stijgt door
Inmiddels zijn zo’n 1,5 miljoen Nederlanders in het bezit van een e-bike en dat aantal stijgt nog altijd. Woordvoerder Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland concludeert in AD dat het logisch is dat het aantal ongelukken stijgt naar gelang er meer e-bikes worden verkocht. “Maar dat het relatief zo hard stijgt, is zorgelijk”, zegt hij.
Helm voorkomt ernstig letsel
Maar liefst 87 procent van de doden die de afgelopen jaren gevallen zijn met een e-bike is 60 jaar of ouder. De politie adviseert e-bikers met klem om een helm te dragen. De risico’s op ernstig letsel of overlijden nemen dan aanmerkelijk af. Bij de extra snelle elektrische fiets ‘speed pedelec’ is de helm al verplicht, maar een helmplicht voor de normale e-bikes is er vooralsnog niet.
Training voorkomt valpartijen
Veilig Verkeer Nederland is niet voor de helmplicht bij de e-bike, maar adviseert ouderen wel een training te volgen om veilig met de e-bike de straat op te kunnen. “Bij zo’n cursus geven we praktische tips”, zegt Rob Stomphorst. “Denk aan het advies om je zadel niet te hoog te zetten, zodat je met beide voeten plat op de grond kunt staan. Daarmee voorkom je valpartijen. Ook adviseren we met een e-bike niet te hard door de bocht te gaan. Juist in bochten gaat het vaak mis.”
Nederlanders te ijdel voor helm
Volgens landelijk projectleider infrastructuur van de politie Egbert-Jan van Hasselt is de helmplicht vanwege eerder onderzoek ‘afgeschoten’. Uit dat onderzoek is gebleken dat Nederlanders minder gaan fietsen als ze een helm op moeten. Als ouderen de fiets daardoor laten staan, gaat dat ten koste van de volksgezondheid. Dus liever veel fietsers en een hoger risico op zware ongevallen dan een helmplicht met weinig fietsers en minder ongelukken, aldus de onderzoekers.
Lees ook: e-bike zorgt voor ernstigere ongelukken en oorlog op het fietspad.
(Bron: ad.nl)