Naar cookieinstellingen
Duur 18:33
Gepubliceerd op 28 mei 2018

Groeten van MAX ontdekt fraude bij parkeerfaciliteiten Schiphol

Na veel klachten over ongeoorloofde ritten met, en beschadigingen aan auto’s doet Groeten van MAX onderzoek naar de service en dienstverlening van 4 valet parkingbedrijven bij Schiphol. Tijdens dat onderzoek ontdekt het consumenten-reisprogramma van MAX dat er fraude wordt gepleegd: een van de dienstverleners heeft een truc gevonden om nagenoeg gratis te parkeren.

Wisseltruc

Het gaat om een wisseltruc van parkeerdienst Park Plus waarbij auto’s om-en-om op P1 geparkeerd worden. De uitrijkaarten worden daarbij omgewisseld, waardoor Park Plus maar 2 euro per 2 dagen aan Schiphol betaalt. Dit terwijl Park Plus voor 2 dagen 40 euro aan zijn klanten vraagt. Voor dezelfde plek rekent Schiphol 75 euro voor 2 dagen.

In een reactie laat Schiphol weten: “Op basis van de aangeleverde gegevens door de redactie van Groeten van MAX, hebben wij geconstateerd dat deze partij oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van de parkeerfaciliteiten van Amsterdam Airport Schiphol. Hierdoor zijn we genoodzaakt om in de systemen de voorwaarden voor het in- en uitrijden op basis van hetzelfde kenteken aan te passen. Deze aanpassingen zijn inmiddels doorgevoerd.”

Misstanden

Groeten van MAX kaart in 2015 al misstanden bij parkeerdiensten rond Schiphol aan. Zo komt de redactie erachter dat medewerkers van parkeerdienst Qube Valet auto’s van klanten gebruikten om de McDonald’s te bezoeken of om te gaan sporten. Ook werd een auto van een nietsvermoedende klant ingezet als pendelbus om andere parkeerders mee te vervoeren. Park Plus is overigens van dezelfde eigenaar als Qube Valet. Dat bedrijf bestaat niet meer.

Onduidelijke werkwijze en aansprakelijkheden

Yda Matthijssen van de ANWB verklaart dat de wildgroei aan valet parking-bedrijven is ontstaan doordat Schiphol de tarieven voor parkeren sinds juli 2017 fors heeft verhoogd. “De vraag naar alternatieven neemt daardoor toe.” De valet parking-bedrijven spelen daar handig op in, maar bij nader onderzoek stuit Yda nog wel op de nodig onduidelijkheden als het gaat om de voorwaarden op de websites van deze bedrijven. “Er worden veel aansprakelijkheidsuitsluitingen gehanteerd en bij veel bedrijven is de werkwijze niet helder. Daarnaast gebruiken sommige bedrijven het kenmerk Schiphol parkeren, maar ook op die site is niet helemaal helder wie erachter zit, wat het verdienmodel is en waar klanten hun klachten kwijt kunnen.”

Ga voor u uw auto, een kostbaar bezit, weggeeft aan een valet parking-bedrijf op onderzoek uit. “Goedkoop betekent doorgaans duurkoop. Een dienst als deze goedkoop aanbieden kan haast niet. En als u het niet vertrouwd, ga dan op zoek naar een andere oplossing om toch op de luchthaven te komen.”

Hoe de redactie de fraude van Park Plus ontdekte is te zien in de eerste aflevering van Groeten van MAX, maandagavond 28 mei om 20.30 uur op NPO 1.

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    Mensen blijf toch lekker thuis. Wat bezielt je ? … Er is geen onderdeel van uw reis, waarbij géén sprake van fraude en ergernis is. Het begint al bij de luchthaven Schiphol. Als je optelt hoeveel juridisch gerotzooi daar al mee gemoeid is, zoals geluidsoverlast, luchtvervuiling, fraude bij de aankoop van grond, bouwvergunningen, gelieg en bedrieg in de regering, heb je al geen fijn gevoel. Dan heb je nog de bagageafhandeling, die regelmatig in opspraak komt met diefstal uit koffers, of smijten met koffers. Dan is er het parkeerbeleid en de parkeeroverlast van al die mensen die zo nodig op reis moeten. De parkeerbedrijfjes, die klaar staan om je op te lichten. Dan spreek ik nog niet over de verkeersoverlast en vervuiling onderweg. De vliegmaatschappijen, die van alles verzinnen om je (veel te goedkope ticket) extra duur te maken met, bagagetoeslag, reserveringskosten en zitplaatstoeslag. De stakingen van piloten en bagage afhandelaars, die menen, recht op meer salaris te hebben. De gezondheidsrisico’s in de cabine door uitlaatgassen in het aircosysteem en te weinig beenruimte. Je zit opeengepakt tussen gezinnen met luidruchtige kinderen, die het op een krijsen zetten, totdat je geland bent. Daarna moet je eindeloos wachten op je bagage en heb je geluk als je koffer niet beschadigd is. Het gevaar van aanslagen door terroristen. En tot slot blijkt op je bestemming, dat er niet klopt van de beloften door de reisagent. Het hotel is onvoldoende, het eten is onder de maat, het zwembad is overvol, met vieze zwetende mensen. Er zitten spermavlekken op de muren en op de lakens. De wastafel loopt niet door, door alle kots van de vorige (meestal Britse) gasten. Je verblijft in een ruimte, waarin allerlei (vieze mensen) haren, schilfers en lichaamssappen achterlaten. En de jongeren maken te veel kabaal, voordat ze bezopen van het balkon vallen. Op straat stikt het van de zakkenrollers en de bedelaars, of verkopers van allerlei rotzooi. En weer thuisgekomen moet je naar de klachtencommissie, om je totaal verziekte reis, weer vergoed te krijgen. Of je zit maanden lang met een rotgevoel, over het feit dat je weer eens belazerd bent.

    janbee says:

    Januari 2018 geboekt bij Park Plus met een korting van Groupon.
    Mijn zwager wilde 10 dagen geleden ook boeken, maar de site was uit de lucht. Ik denk dat deze minimaal een week uit de lucht is geweest. Daarna internet afgezocht over Park Plus en leek inderdaad veel klachten. Ik heb per mail geannuleerd en dit werd geaccepteerd. Alleen het geld €66 krijg ik niet terug en blijft 2 jaar geldig om te reserveren.
    Na de uitzending van maandag 28 mei wil ik graag m’n geld terug omdat dit bedrijf fraude pleegt.
    Hoe kan ik dit terug krijgen?

      Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

      Janbee, ik begrijp heel goed dat je geen gebruik meer wilt maken van de parkeerdiensten van Park Plus. Het is voor mij ook volstrekt onduidelijk of het uit de lucht halen van de website ook betekent dat ze stoppen met de uitvoering van de parkeerdienst. Maar nu is de vraag hoe het geld terug te krijgen. Als ze u niet vrijwillig terug betalen dan kunt u dat alleen afdwingen via de rechter. En dan wegen de kosten niet tegen de baten op. Dus veel meer dan afwachten kunt u helaas niet doen.

    BartVH says:

    Bij Easy Valet Parking, dat onder Parkos opereert, hebben wij ook een zeer slechte ervaring gehad: er is gevaarlijk hard met onze auto gereden en er is schade opgelopen.

    Toen we onze auto ophaalden constateerden wij lakschade aan de auto die er tevoren niet was. We hebben het ook aan de medewerker van Easy Valet Parking die ons ophaalde laten zien. Hij heeft, net als wij, een foto genomen maar zei dat hun baas hierover moest oordelen. In de haast (de vlucht was verlaat, dus zij waren al enige tijd op ons aan het wachten, en je kunt zowiezo niet lang daar blijven staan) lieten wij het daarbij.

    Later kwamen wij er achter dat er ook gevaarlijk hard gereden is met onze auto. Dit weten we omdat we een “veilig rijden” verzekering hebben bij de ANWB, waarbij de rijstijl door een dongel wordt bijgehouden. Onze rijstijl is meestal “goed” of “voldoende” volgens de ANWB verzekeringsbepalingen, maar nu stond er bij onze on-line feedback: “Er is gevaarlijk met jouw auto gereden.” Dit is ook duidelijk omdat het bezineverbruik over de ~35 kilometer die er gereden was (van en naar de parkeerplaats) meer dan 9 l/100 km was. Dit is ruim 60% meer dan normaal voor onze auto. Een hybride Toyota Prius moet je flink mishandelen om tot zo’n hoog benzineverbruik te komen.

    Op onze klacht en eis om een vergoeding wordt tot nu toe niet serieus gereageerd.

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.