handgebaar dat motorrijders maken

Groeten, gevaar melden of een stop maken: met deze (hand)gebaren maken motorrijders dat duidelijk

Met hun knipperlicht geven motorrijders het aan als ze willen afslaan. Maar onderling bestaan er daarnaast veel extra gebaren, om allerlei andere dingen duidelijk te maken. Aan elkaar, maar ook aan andere weggebruikers. Die gebaren zijn niet altijd bekend, waardoor ze op anderen misschien verkeerd over kunnen komen. Terwijl ze meestal juist goed bedoeld zijn. We gaan in op een aantal van de veelgebruikte gebaren en hun betekenissen.

Groeten

Elkaar groeten tijdens het voorbijgaan bij het wandelen op straat wordt door veel mensen gewaardeerd en onder motorrijders is het ook zeer gangbaar. Dit kunnen ze doen door even hun hand naar elkaar op te heffen. Vaak vormen ze daarbij met 2 vingers een V-vorm. Maar ze kunnen ook kiezen voor een andere groet. Hierbij wordt de arm juist naar beneden gericht. Met 1, 2, of meerdere vingers op de tegenligger gericht.

Trapgebaar maken

Heeft u een motorrijder weleens een trapgebaar zien maken? Dit kan er zonder de betekenis te weten wellicht wat agressief uitzien. Dat is echter geenszins de bedoeling erachter. Het wordt namelijk als bedankje gedaan. Bijvoorbeeld wanneer een automobilist tijdens een file een motorrijder de gelegenheid geeft om door het midden te rijden. Op deze manier kunnen de handen aan het stuur gehouden worden, wat het rijden tussen de auto’s door een stuk veiliger houdt.

gebaren
Lees ook: Dit is waarom we gebaren maken tijdens het praten

Waarschuwen voor gevaar

Beweegt een motorrijder de arm horizontaal op en neer? Daarmee wordt gewaarschuwd voor naderend gevaar en zo wordt aangegeven dat de snelheid moet worden verlaagd. Bijvoorbeeld in het geval van een ongeluk of wanneer er even verderop een file staat. Ook gangbaar is om bij gevaar op links met de linker wijsvinger naar het asfalt te wijzen en bij gevaar op rechts met de voet van het rechterbeen naar de weg te wijzen.

Op de helm tikken

Maar er is nog een gebaar voor het aangeven van gevaar. Hiervoor wordt met de linkerhand 2 keer op de bovenkant van de helm getikt. Dit gebeurt vooral wanneer motorrijders in grotere groepen rijden. Wanneer u dit ziet, betekent dit dus niet dat de motorrijders elkaar voor gek verklaren. Het kan 2 dingen betekenen. En het wordt ook wel de ‘cop tap’ genoemd, politie-tik. Daarbij geven ze aan elkaar aan dat er een politieagent in de buurt is. Bijvoorbeeld wanneer die er even veilig langs gelaten moet worden. Maar het kan ook om het gevaar op een boete draaien. Bijvoorbeeld wanneer er snelheidscontroles zijn of gewoon om elkaar erop alert te maken dat er politie in de buurt is.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Een stop maken

Tijdens een rit zijn er verschillende redenen om een stop te maken. Bijvoorbeeld een drinkpauze of omdat er moet worden getankt. Motorrijders hebben verschillende handgebaren tot hun beschikking om duidelijk te maken waarom ze willen stoppen. Voor een drinkpauze brengt de rijder duim en een verder gesloten hand naar de mond. Om te tanken wordt met de hand naar de tank gewezen.

Richtingaanwijzer vergeten

Wie de richtingaanwijzer is vergeten, wordt daarop geattendeerd met een linkerarm, die schuin naar beneden wordt gericht. Waarbij de hand wordt geopend en gesloten.

(Bron: AD, Motorrijders.nl, WNL, Centraal Beheer, Hart van Nederland. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Dirck says:

    Ik weet dat niet elk land voor elk gebaar hetzelfde betekende.
    Dit is leuk artikel maar door gehele EU rijdende zie ik wel vaker verschillen.

    oliebol says:

    Leuk! Bedankt!

    dmekking says:

    Leuk artikel, helaas zijn er steeds meer motorrijders, vooral bij de nieuwere rijders, die niet meer groeten, jammer

    JokeMotz says:

    Dat voetje kennen we goed als we door frankrijk reizen. Hier in NL zie ik het weinig. Bij file of opestaande brug etc. ga ik al automatisch wat meer naar links of rechts, afhankelijk welke rijbaan, ivm de motorrijders. Net echt veel mensen doen dat valt mij op.