fietspaden

Gevaarlijke toestanden: fietspaden kunnen hitte niet meer aan

Wie dezer dagen in Nederland de fiets pakt, doet er goed aan om extra alert te zijn. Op verschillende plekken in het land liggen de tegels inmiddels los of komen door de hitte de betonplaten op fietspaden omhoog.

De warmte zet alles in beweging. Betonnen platen, vaak gebruikt op fietspaden, zetten inmiddels flink uit. Als de platen niet goed onderhouden worden is er geen ruimte om uit te zetten en drukken ze zichzelf daardoor omhoog. Omdat het nu ook ’s nachts warm blijft, krijgen de platen geen gelegenheid om weer te krimpen zoals zij normaal wel doen, waardoor zij dus niet alleen omhoog klappen, maar er ook scheuren in het beton ontstaan.

Tegels

Ook losliggende tegels zorgen op fietspaden door het hele land voor problemen. Het zand onder en tussen de tegels droogt in en de tegels komen hierdoor los te liggen of gaan zelfs de hoogte in. ‘Een lanceerplatform’ worden de tegels bijvoorbeeld genoemd bij Maartensdijk in de gemeente De Bilt. Het levert niet alleen in potentie gevaarlijke situaties op, de eerste ongelukken zijn al gebeurd. Scooterrijders zijn op verschillende plekken in het land over de kop gegaan en fietsers zijn gevallen.

Dunne banden

Tegenover RTL Nieuws zegt de Fietsersbond dat zij normaal nooit meldingen over loszittende tegels krijgen, maar nu verschillende keren per week. Hoe dunner uw banden zijn, des te meer u moet opletten voor de kieren die tussen de tegels ontstaan. Zeker voor wielrenners is het dus oppassen geblazen.

Sproeiwagens ingezet

Op sommige plekken in het land worden fietspaden nu preventief nat gemaakt, zoals in gemeente Amstelveen. De hoofdroutes worden besproeid en indien nodig worden fietspaden deels opnieuw gelegd. Ook in de gemeente Purmerend worden de fietspaden sinds maandag 23 juli 2018 met sproeiwagens, met daarin water uit het Noordhollands Kanaal, nat gehouden om verzakkingen te voorkomen.

Gesmolten asfalt

Niet alleen de fietspaden hebben te lijden van de hitte, ook autowegen kunnen de hitte niet meer aan. Op verschillende plekken in het land heeft Rijkwaterstaat spoedreparaties uitgevoerd, vanwege gesmolten asfalt. Daarnaast breken door de droogte inmiddels takken van bomen af, die op het wegdek terecht komen en heeft het verkeer last van bermbranden.

Spoorspatting

Op het spoor stapelen de problemen zich ook op. Door de hitte slaan systemen om hol, met bijvoorbeeld seinstoringen tot gevolg. Daarnaast lopen de temperaturen van de rails op tot wel 80 graden, wat dan weer ‘spoorspatting’ veroorzaakt. Het spoor buigt of knikt dan door de spanning. De meest problemen ontstaan aan het einde van de dag, als de temperatuur flink opgelopen is.

(Bron: RTL Nieuws, NOS, RTV Utrecht, Noordhollands Dagblad)

Geef een reactie