Geen contact met de luchtvaartmaatschappij? Dit kunt u doen
Vlucht geannuleerd, maar krijgt u maar geen contact met de luchtvaartmaatschappij over de restitutie van uw reissom of de voucher die u heeft geaccepteerd? U bent helaas niet de enige. In deze situatie kunt u eigenlijk maar 1 ding doen: melding doen bij de inspectie voor de luchtvaart.
Voucher of geld terug
Sinds het begin van de coronacrisis zijn er wereldwijd ontelbaar veel vliegreizen geannuleerd. Als de luchtvaartmaatschappij annuleert hebben reizigers recht op geld terug. Ook kunnen mensen ervoor kiezen om een voucher te accepteren, waardoor zij de reis op een ander, coronavrij moment alsnog kunnen maken.
Geen contact
Prima systeem op papier, maar in de praktijk werkt het niet vlekkeloos. Veel reizigers moeten erg lang op hun voucher of geld wachten en krijgen bovendien geen contact met de luchtvaartmaatschappij als zij hen benaderen. Soms duurt dit maandenlang, terwijl de wettelijk vastgesteld termijn voor het terugbetalen van de reissom 7 dagen is.
Klacht indienen
Een concrete oplossing voor dit communicatieprobleem met de luchtvaartmaatschappijen is er nog niet, maar gedupeerde reizigers kunnen wel íets doen.
De luchtvaartbranche in ons land wordt gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als u een klacht heeft over een luchtvaartmaatschappij kunt u deze hier indienen. U kunt hier dus ook terecht als u al lang wacht op uw geld of voucher en geen contact krijgt met de luchtvaartmaatschappij.
Weet dat de ILT niet direct aan de slag gaat met uw klacht, maar dat ze deze verzamelen. Als zij veel dezelfde klachten over hetzelfde bedrijf binnen krijgen, gaat de ILT aan de slag en starten zij een onderzoek. Inmiddels heeft de toezichthouder het coronabeleid van 10 binnen- en buitenlandse airliners onder de loep genomen. Onder hen ook KLM, Corendon, Transavia en TUI. Deze Nederlandse bedrijven zijn aangesproken op het feit dat zij klanten niet de mogelijkheid tot geld terug zouden bieden na een annulering. Ook is er gesproken over de achterstallige terugbetalingen waarmee luchtvaartmaatschappijen kampen. Momenteel worden hier nog gesprekken over gevoerd zodat er toegewerkt kan worden naar een “redelijke terugbetalingstermijn”, aldus het ITL in eigen berichtgeving.
MAX vakantieman
Op 27 juli 2020 is MAX Ombudsman Jeanine Janssen te gast in MAX vakantieman om te praten over dit onderwerp. MAX vakantieman is elke maandag om 20.30 uur te zien op NPO 1. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.
(Bron: redactie MAX vakantieman, Jeanine Janssen, ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik snap niet dat de vakantieman niks bereikt bij Transavia. Ik vond Jeanine altijd een kundige vrouw, maar nu komt ze elke week niet verder dan te zeggen dat het niet netjes is van Transavia hoe ze met klanten omgaan. Dat weet onderhand heel Nederland wel. Ze kan dus net als wij ook niks voor elkaar krijgen. Ik wacht al sinds 24 april op een voucher, zouden samen met gezin dochter naar Griekenland, zij hebben wel voucher en al geboekt voor september, wij nog niks ontvangen dus waarschijnlijk kunnen we niet samen weg.
De aanwezigheid va Jeanine bij max vakantieman is zonde van het geld, als ze alleen maar meldt dat het onacceptabel is en er verder niks mee doet.
Ik heb hier een vraag over. Wij hebben vorig jaar een vlucht geboekt richting Engeland via Cheaptickets met Easy Jet. De trip zou in mei plaatsvinden. Wegens Corona is dus alles geannuleerd echter er is nog steeds niet over gegaan tot het betalen van de totale reissom. Via Easy Jet hadden we te horen gekregen dat zij wilden overgaan tot het betalen van de reissom maar dat zij niet zeker wisten of Cheap Tickets het hele bedrag zou overmaken naar ons. Hiermee begon de ellende. Geen telefoonnummer van Cheaptickets te vinden. Gemaild – geen antwoord. Weer gemaild – geen antwoord. Op gegeven moment een standaard mail waaruit bleek dat zij onze mails niet gelezen hadden. (we waren inmiddels 5 mails en 3 meldingen op social media verder). Na een stevig antwoord op de nietszeggende mail kregen we op 24 juli eindelijk een antwoord. We moesten een formulier invullen bij Easy Jet met een speciaal mailadres wat door Cheaptickets was gecreëerd. Cheaptickets kon nl niet zelf overgaan tot het regelen van de terugbetaling. Zo gezegd zo gedaan.
Na lang wachten komt op 29 september minder dan 1/3 van de reissom via Cheaptickets terug op onze rekening. Geen mail – geen info – enkel een melding van onze creditcard maatschappij.
We zijn nu een maand verder en we hebben nog steeds niet ons hele bedrag terug gekregen. Maar ook geen enkel teken vanuit Cheaptickets. Moet ik nou ook weer contact opnemen met Easy Jet wat er aan de hand is. Het is echt belachelijk.
wat nu????
met vriendelijke groet,
Sander en Yvon
Beste san en von, bedankt voor uw reactie. In het artikel beschrijven we dat u eventueel nog een klacht kunt indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT): https://tijdelijk.ilent.nl/contact/melden/index.aspx Het is wel zo dat zij er pas mee aan de slag gaan als zij meerdere meldingen over hetzelfde bedrijf binnen krijgen. MAX leden kunnen daarnaast juridisch advies inwinnen via MAX Ombudsman: op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief).