Schiphol

Gaat het deze zomer goed komen op Schiphol?

Gemiste vluchten en ellenlange wachtrijen, met de inzet van extra personeel denkt Schiphol tijdens de zomer een herhaling van het debacle van de meivakantie te voorkomen. Ondertussen neemt het vliegverkeer almaar toe en heeft de KLM een claim ingediend bij Schiphol over de geleden schade door de drukte in mei.

350 tot 400 man extra personeel

Met de inzet van 350 tot 400 extra medewerkers tijdens de maanden juli en augustus hoopt topman Jos Nijhuis van Schiphol dat de drukte van de meivakantie zich niet herhaalt. “Ook dan zullen er nog rijen zijn, maar we denken wel dat de situatie beheersbaar is”, zegt hij in een interview in het AD. “Als een passagier een uur in de rij staat, dan komt dat door Schiphol. Daar baalde ik natuurlijk ontzettend van”, zegt Nijhuis.

Prioriteit bij vertrekkende passagiers

Schiphol heeft van de meivakantie geleerd, stelt Nijhuis. “We wisten dat er meer reizigers zouden komen, maar de piek hebben we verkeerd ingeschat.” We hebben in overleg besloten dat de prioriteit nu ligt bij passagiers die vertrekken of een transfer moeten doen, je wilt niet dat mensen hun vlucht missen vanwege paspoortcontrole.” Maar dat gaat volgens Nijhuis ten koste van het aankomstproces van passagiers. “Daar schaam ik me af en toe dood voor. Als je 10 tot 12 uur gevlogen hebt, wil je niet nog een uur in de rij staan. En dat is nu geen uitzondering.” Hij doet daarom een oproep aan de politiek om meer marechaussees te sturen, naast de 200 extra mensen die al zijn toegezegd. Schiphol heeft verder extra doorgangen geopend bij de veiligheidscontroles en passagiers die zonder trolley reizen en alleen een kleine tas als handbagage hebben krijgen voorrang bij de controles.

Naast de proef met de handbagage zijn er ook 12 extra zuilen geplaatst waar EU-reizigers hun paspoort zelf kunnen scannen. Dit kan allen met een nieuw Europees biometrisch paspoort. Dit paspoort herkent u aan het foto-logo op het paspoort.

Claim KLM

Naast de aanklachten van diverse reizigers heeft nu ook KLM een claim ingediend bij Schiphol vanwege schade die is geleden door drukte op de luchthaven tijdens de meivakantie. KLM wil niet ingaan op de hoogte van de claim, maar eerder spreekt de luchtvaartmaatschappij over “ettelijke miljoenen” euro’s schade. Door de drukte tijdens de meivakantie hebben passagiers van KLM vluchten gemist. Zij moesten worden omgeboekt en hun bagage van boord gehaald. In andere gevallen hebben vliegtuigen gewacht op reizigers die niet op tijd bij de gate konden zijn. Dergelijke vertragingen leiden weer tot nieuwe verstoringen. Daarnaast is de klantwaardering voor KLM door de problemen op Schiphol gedaald.

Passagiersstroom dit jaar flink gegroeid

Ondertussen heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de passagiersstroom op Nederlandse luchthavens bekeken in het eerste kwartaal van dit jaar. Het blijkt dat die flink is blijven groeien. In totaal hebben 15,5 miljoen mensen via Schiphol of één van de 4 regionale vliegvelden gevlogen. Dat is 9 procent meer dan een jaar eerder. In het geval van Schiphol gaat het om ruim 14 miljoen passagiers. 8,5 procent meer dan in de eerste 3 maanden van 2016.

In juli en augustus 2017 verwerkt Schiphol dagelijks een enorme hoeveelheid reizigers. In een overzicht heeft de luchthaven de drukte in kaart gebracht. Maar ga altijd bij uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie na hoe laat u van tevoren wordt verwacht. Zij houden vaak al rekening met de drukte.

(Bron: ANP)

Geef een reactie