Gaat de handgeschakelde auto verdwijnen?
Publicatiedatum: 20 mei 2024
De auto-industrie produceert steeds minder handgeschakelde auto’s. Zeker sinds de toegenomen productie van elektrische auto’s, die vrijwel nooit een versnellingsbak hebben. Is het einde van de handgeschakelde auto slechts een kwestie van tijd? Of is er nog toekomst voor de schakelbak?
Automaat steeds populairder
Op 1 januari 2023 is 64,9 procent van de auto’s in Nederland handgeschakeld. Dat is weliswaar nog het grootste deel van de auto’s, maar het is al fors minder dan de 73,9 procent op 1 januari 2018. Bij nieuw verkochte auto’s zijn automaten al in de meerderheid. De automaat lijkt het negatieve imago van enkele jaren geleden helemaal kwijt te zijn en wordt steeds populairder. Het aantal mensen dat een automaatrijbewijs haalt, neemt ook toe. Dat is een rijbewijs waarmee u alleen in een automaat mag rijden.
Voor- en nadelen schakelauto
Ondanks de afnemende populariteit, heeft een schakelauto wel degelijk voordelen. Zo kunt u altijd zelf bepalen in welke versnelling u rijdt. Ook vinden sommige mensen het simpelweg leuker om zelf te schakelen, omdat het hun rijbeleving ten goede komt. Een schakelbak is bovendien in veel gevallen nog goedkoper dan een automaat.
Nadeel van een handgeschakelde auto is dat het een extra handeling is tijdens het rijden. Dit kan zorgen voor stress of leiden tot ongelukken. De koppeling kan ook slijten, wat hoge reparatiekosten met zich meebrengt. De hele tijd uw voet op de koppeling houden tijdens een file kost bovendien behoorlijk wat kracht en moeite.
Voor- en nadelen automaat
Zoals gezegd, is een automaat vaak duurder dan een schakelauto. Daar staat tegenover dat de automaat, dit geldt vooral voor nieuwere auto’s, over het algemeen net iets zuiniger is, waardoor u op tankkosten bespaart. Dit geldt helemaal als u van uzelf onzuinig rijdt. Bij een automaat kunnen eventuele reparatiekosten hoger uitvallen dan bij een schakelauto, maar de kans dat een reparatie nodig is, is wel kleiner.
U hoeft zich in een automaat nooit meer zorgen te maken over de hellingproef. Let er als u in de bergen rijdt wel op dat u de auto in de bergversnelling zet. Als u de auto volledig in automatische stand houdt tijdens het beklimmen en afdalen van een berg, loopt u het risico dat de auto oververhit raakt.
Verdwijnt de handgeschakelde auto helemaal?
De verwachting is dat de schakelbak op termijn helemaal verdwijnt, of alleen nog voorkomt bij speciale modellen. Naar verwachting gaat de auto-industrie zich in de toekomst nóg meer richten op elektrische auto’s. Die beschikken zoals gezegd vrijwel nooit over een versnellingsbak. Het toerentalbereik van een elektromotor is namelijk een stuk groter dan die van een verbrandingsmotor. Schakelen is hierdoor simpelweg niet nodig. Toch hebben sommige elektrische auto’s wel een versnellingsbak, maar dat is om de topsnelheid te verhogen. Bij een doorsnee auto die u op de weg ziet rijden, is dit niet het geval.
(Bron: NU.nl, RTL, Autoblog, Autoweek, WANT. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De laatste 6 jaar genoten van het rijden met een automaat. De DSG in een VWGolf.
Fenomenaal stuk techniek.
Maar inderdaad: in de bergen was het flink wennen aan de ‘flippers’!
Ik vind dat de automaat op Camper betere is, wil niet meer in verkeerde de berg op sukkelen en er zijn ook automaten die prima helling af ook keurig afremmen.
Wel zie ik You Tube filmpjes van de Bergers die mensen met pech helpen ook de nadelen van enkele Automaten en bij vrachtwagens moet Cardanas losgemaakt worden.
Voor deze beroepsgroep is de automaat niet prettig en vaak extra werk voor slepen of takelen.
De oude koppelvormers kon je wel gewoon rustig enkele KM van snelweg naar afrit slepen maar de nieuwe die vaak blokkeren is voor hun een ramp…. ook moeten ze voor elk merk weten hoe of wat.
En de DSG bakken, geweldige tot ze stuk gaan en je de factuur kreeg.
Ik vond de oude 4 bak van eind vorige eeuw betere, minder zuinig maar voor ik die besparing in brandstof eruit heb?
Ook de DSG elke 80.000 km laten spoelen met dure olie is niet gratis dus de besparing is dan gelijk weg!
Jullie vergeten de medische factor. Ik ben al zo’n 20 jaar diabeet en heb daarnaast een letseltje aan mijn rechter voet opgelopen, waardoor ik nu orthopische schoenen draag. Effect: Je voelt je pedalen minder goed en trapt sneller op zowel gas- als rempedaal. Gevolgautomaat.
In Nederland is een handgeschakelde auto altijd standaard geweest, heel vroeger was een automaat een ” ouwe lullen” auto, DAF variomatic, ook wel truttenschudder genoemd.
Doch die DAF auto’s waren zo gek nog niet!
In 1980 een maand met vakantie in Amerika geweest, daar was het andersom, zowat alles wat rondreed was automaat, een handgeschakelde auto was iets aparts en moest speciaal besteld worden.
Na 45 jaar zelf geschakeld te hebben mijn eerste automaat gekocht, een Suzuki.
Wat een heerlijkheid, heerlijk relaxed rijden.
Voor mij geen handgeschakelde auto meer.
Arno
Helaas gebruikt de industrie voor electrische auto’s veel zeldzame metalen voor de motoren en komt daaraan een tekort. De huidige motoren, in de zware ev’s, zijn veelal overgedimensoneerd, waardoor ongeschakeld rijden en terugleveren van electriciteit bij afremmen op de motor mogelijk zijn. Dat laatste moet ook wel, anders gebruiken deze ’tanks’te veel electriciteit. Kleinere, lichtere motoren vereisen weliswaar schakelen, maar maken ook lichtere auto’s mogelijk èn vereisen minder metalen. Gecombineerd met zo financieel-economisch mogelijk recycelen van de Tesla’s komen zeldzame metalen in treinrails terecht. Niet meer te hergebruiken zonder enorme kosten. Onze kleinkinderen zullen deze generaties verwijten dat de overheid, planetair gezien regieloos, de markt zijn gang liet gaan bij de energietransitie, waardoor het plunderen van de aarde ook op dit punt, geheel marktconform verliep.