Naar cookieinstellingen
Duur 12:46
Gepubliceerd op 11 juni 2018

Fly A Way hanteert dubieuze verkooptechnieken

Een reis voor 4 personen voor slechts 65 euro. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. Maar het bedrijf Fly A Way biedt dit soort reizen aan. Dit doen ze per telefoon. Voordat u heeft kunnen bedenken of u dit wel wilt, heeft u de eerste factuur al in uw mailbox. Inmiddels zijn er honderden mensen gedupeerd door deze dubieuze verkooptechnieken van Fly A Way. 

Ongeldige handelswijze

Fly A Way, niet te verwarren met het Belgische reisbureau Selectair Fly Away, verkoopt reizen tegen lage prijzen “Hoe er daadwerkelijk gehandeld wordt blijft gissen”, aldus MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Ze benaderen mensen telefonisch met een aanbod dat niet helemaal transparant is. De ene keer wint u een prijs, een andere keer ontvangt u een code waarmee u een reis zou kunnen boeken. Ze doen er tijdens dit telefoongesprek alles aan om uw mailadres te achterhalen om u zogenaamd alleen informatie op te sturen. Maar als ze uw mailadres hebben, dan volgt er een factuur. Omdat de werkwijze verschilt, is het de vraag of er sprake is van een overeenkomst en welk soort overeenkomst. In veel gevallen is namelijk een schriftelijke handtekening nodig in geval van telemarketing. Is dat niet zo, dan geldt de wet koop op afstand met een bedenktijd van 14 dagen waarbij aan een aantal informatieverplichtingen moet zijn voldaan wat hier niet zo is. Daardoor blijft de bedenktijd lopen. En als laatste is hier ook nog sprake van een oneerlijke handelspraktijk, omdat niet voldoende informatie is gegeven door de verkoper om een weloverwogen keuze te maken met betrekking tot het contract.  Er ontstaan uit deze overeenkomst contracten waar Fly A Way geen rechten aan kan ontlenen. Een ‘ja’ op een telefoongesprek is niet bindend. Als consument heeft u sowieso het recht om een contract binnen 14 dagen na afsluiten te ontbinden.

Aanmaningen

Wanneer de gedupeerde besluit het product niet te willen, lukt het niet om er vanaf te komen. Sterker nog, in rap tempo volgen de aanmaningen van incassobureaus die sommeren het bedrag te betalen. Ze blijven ze net zolang sturen totdat de consument zwicht. En dat gebeurt helaas nog al te vaak. Onterecht, want u hoeft niet te betalen. Deze handelswijze van dergelijke bureaus is ook al eerder door de Autoriteit Consument en Markt beboet met bedragen van 375.000 euro voor het bedrijf en nog eens 40.000 euro voor de eigenaar. Een incassobureau hoort zich bij vragen te vergewissen of de claim terecht is.

Betaal niet!

Wat kunt u doen? “Als Fly A Way u belt, geef dan duidelijk aan dat u geen interesse heeft en hang op. Krijgt u toch facturen of aanmaningen, meldt dat duidelijk dat u geen contract met ze bent aangegaan en negeer ze daarna betaal vooral niet! Meldt uw klachten over zowel het bedrijf als het incassobureau bij Consuwijzer zodat de Autoriteit Consument en Markt achter deze mensen aan kan gaan.

Dit onderwerp wordt besproken in Groeten van MAX met Jeanine Janssen op 11 juni 2018.

Stel uw vraag aan Jeanine Janssen

U kunt van maandag 11 juni mei tot donderdag 14 juni 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over Fly A Way. Na dinsdag 29 mei 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reactie

    Dheyden says:

    Ik heb helaas deze uitzending gemist.
    Ik ben zojuist gebeld door WellnessCenter (weer een andere naam als Fly A Way) met de mededeling dat ik 4 vliegtickets gewonnen zou hebben (incl. Hotelovernachtingen, all inclusive) Ik hoefde hiervoor alleen nog maar de luchthavenbelasting te betalen.
    Toen ik de opmerking maakte dat ik zijn verhaal ongeloofwaardig vond klinken, werd hij fel. Hij vroeg of ik gedronken had en dat ik naar de dokter moest omdat ik hem ongeloofwaardig vond. Hij noemde mijn naam, geboortedatum, huisadres én e-mailadres en ik vroeg hem hoe hij aan deze gegevens kwam. Ik had mezelf aangemeld, volgens hem. Maar ik meld mezelf helemaal nooit met mijn werk e-mailadres aan voor dit soort dingen. Hij ging een bandje starten om dit gesprek op te nemen. Toen hij vroeg of ik akkoord ging met het toesturen van een e-mail en dat als ik géén gebruik zou maken van deze gewonnen tickets dit zou moeten opzeggen binnen 14 dagen, heb ik NEE gezegd. Geen toestemming gegeven!
    Heb opgehangen en ben daarna meteen gaan zoeken op Internet en kwam jullie verhaal tegen. Maar toch ben ik nu bang dat ik facturen ga krijgen gezien het feit dat ze al mijn gegevens hebben. Ik ben echt gruwelijk grof en onbeschoft te woord gestaan. Normaal gesproken hang ik meteen op bij dit soort telefoontjes (het was overigens een privé-nummer, natuurlijk), maar omdat hij al mijn persoonlijke gegevens wist, ben ik getriggerd te blijven luisteren.

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.