Flitsen bij spoorwegovergangen
Publicatiedatum: 23 juni 2017
Het Openbaar Ministerie en spoorwegbeheerder ProRail gaan als proef cameratoezicht houden bij spoorwegovergangen. De organisaties vrezen dat mensen steeds vaker rood licht en spoorbomen negeren, nu er meer treinen gaan rijden. Flitsen kan daar mogelijk iets aan veranderen.
Flitsen als extra middel
Vanaf september zullen er namelijk elke 10 minuten intercity’s rijden tussen Den Bosch, Utrecht, Eindhoven en Amsterdam. Dat baart ProRail zorgen. “De overgangen zullen dus vaker en langer dicht zijn en mensen moeten daarom wat meer geduld hebben,” laat een woordvoerder weten. “Voor de veiligheid en om ongelukken te voorkomen willen we daarom dit extra middel inzetten en willen we met de camera’s gaan flitsen.”
Bekeuringen
Medewerkers van ProRail gaan de camerabeelden bekijken. Op basis daarvan kunnen zij vervolgens boetes uitdelen aan weggebruikers met een kenteken. De spoorwegbeheerder wil ook onderzoeken of het beboeten van fietsers en voetgangers mogelijk is aan de hand van videofragmenten. Overigens bekeuren buitengewone opsporingsambtenaren nu al bij gewone controles.
Diverse gemeentes zijn geïnteresseerd in het project. ProRail hoopt deze zomer (2017) met de proef van start te gaan.
(Bron: ANP, NOS, AD)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Tussen Den Bosch en Eindhoven, passeert elke 2 minuten een trein, het station van Vught. Mijn ouders woonden naast de spoorwegovergang in een senioren appartement met balkon aan de straatzijde. De gehele dag was het een stoppen, wachten en optrekken van verkeer, dat opgehouden werd door een passerende trein. Op drukke momenten, kon niet eens alle verkeer, in één keer de spoorweg oversteken. Dan moesten auto’s twee keer wachten, voordat ze de spoorweg over waren. Voor de bewoners, was er niet alleen de geluidsoverlast van de voorbij razende treinen, maar ook de geluidsoverlast van wachtende en optrekkende auto’s. Ook was er veel fijn stof van de remvoeringen, door het voortdurend remmen en fijn stof van de koppelingsplaten, bij het optrekken van de auto’s. … Al twintig jaar wordt er vergaderd en onderzoeken ingesteld, om de spoorweg ondergronds te maken, maar steeds is die ingreep te duur. … Beter kun je de bevolking laten creperen, door de overlast, van die asociaal vele treinen. … En wie het geduld verliest en nog snel even doorrijdt, op de bon slingeren, dan wordt er toch nog grof geld verdiend aan de ellende van de bevolking. Investeer liever in een ondergronds spoornet, zodat de bevolking, die niet in de trein zit, geen overlast heeft. … Wat kost het wachten, voor die vele treinen aan economische schade, buiten de gezondheidsschade die omwonenden ervaren?
Nog even een aanvulling op flitsen bij overwegen. … Reeds lang is bekend, dat stress de oorzaak is van hoog cholesterol, hartkwalen en COPD (evenals andere kwalen). Veel mensen die langs snelwegen en/of spoorlijnen wonen, worden voortdurend blootgesteld aan stress door geluidsoverlast, fijn stof en stank, waardoor zij ziek worden. Daar kunnen geen cholesterolpillen en puffers tegenop. Ook COPD is een belangrijk gevolg van deze overlast door treinverkeer. … Zo zie je, dat onze overheid, de werkelijke gevaren van treinverkeer verzwijgt en de slachtoffers, van deze treinenoverlast, tot daders maken, en hen gaat bekeuren. … Aan de werkelijke oplossing wordt niets gedaan. … Daarom pleit ik: Overheid, maak treinverbindingen ondergronds. Elke dag dat je hier mee wacht, is een verloren dag. Elke dag dat je hiermee wacht kost mensenlevens en onnodige miljarden aan gezondheidszorg.