Naar cookieinstellingen
coronavoucher

Europees coronavoucherfonds goedgekeurd: MAX Ombudsman aan het woord

MAX Ombudsman Jeanine Janssen houdt zich al vanaf het begin van de coronacrisis bezig met de hieruit voortvloeiende coronavouchers. Op 30 maart 2021 is er groot nieuws op dit gebied: de Europese Commissie geeft groen licht voor een voucherfonds van 400 miljoen. Ook praat Jeanine Janssen u bij over de ontwikkelingen rond de vouchers van D-reizen.

Kogel door de kerk

Het is eindelijk zover. Het voucherfonds heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie. Dat houdt in de dat reisorganisaties geld kunnen lenen bij het fonds om de pakketreisvouchers terug te betalen aan de klant. De goedkeuring van het fonds heeft langer geduurd, waardoor de eerste vervallen vouchers vanaf 16 maart 2021 nog niet allemaal zijn uitbetaald. Reisorganisaties hadden het geld niet om mensen terug te betalen. Nu kunnen ze dat geld lenen.

Eerder zegt het ministerie van Economische Zaken ons toe dat zodra de toestemming zou komen vanuit Europa, het geld met 1 druk op de knop naar de rekening van het fonds zou worden gestort. Dat fonds is in beheer van de Stichting Garantiefonds Reisgelden, de SGR.

Wat betekent dit voor u?

Als de looptijd van de voucher voorbij is, bent u als eerste aan de beurt om uw geld terug te krijgen. De eerste lichting moet de betreffende reisorganisatie voorschieten, waarna ze een aanvraag voor de lening kunnen doen. Het fonds zal de administratie nakijken en vervolgens de lening toekennen waarmee de reisorganisatie de volgende lichting kan uitbetalen.

In sommige gevallen zult u zich al gemeld hebben bij de SGR. U krijgt dan vanzelf bericht. Voor nog niet verlopen vouchers heeft het geen zin om u te melden bij de SGR. Die zijn nog niet aan de beurt. De reisorganisator zal tegen de verlooptijd contact met u opnemen. Is uw voucher wel al verlopen, dan kunt u uw voucher melden bij de SGR. Dat kan tot 4 maanden na de termijn van 1 jaar.

D-reizen

En dan is er ook nog de situatie bij D-reizen waarover we veel vragen krijgen van mensen. We zetten er een paar voor u op een rij.

Tenzing Travel is failliet gegaan. De SGR heeft dat faillissementsgeld aan D-reizen gestort, maar ik heb geen betaling ontvangen. Hoe zit dat?

D-reizen had dit geld meteen aan u moeten overmaken. Benader D-reizen nogmaals en eis uw geld terug. Krijgt u het niet terug, laat het ons weten. Houd in uw achterhoofd, dat mocht D-reizen failliet gaan, u alsnog uw geld van de SGR krijgt. De geldstrop is voor SGR, niet voor u!

Ik had losse tickets geboekt. Die werden geannuleerd door D-reizen. Ik heb toen kunnen omboeken naar een pakketreis.

U hebt een bevestigde boeking bij een SGR deelnemer. Uw boeking is gedekt.

Ik heb een SGR voucher van D-reizen, maar ik hoorde dat D-reizen misschien failliet gaat.

Als D-reizen failliet gaat, dan is uw voucher gedekt.

Ik heb een boeking via D-reizen bij FTI Touristiek. Een Buitenlands bedrijf zonder SGR en ANVR dekking. Ik heb geen voucher gekregen. Wat als D-reizen failliet gaat.

Check op uw overeenkomst of er op staat dat er een insolventieverzekering is. Wij denken dat dit in de meeste gevallen zo is. Na contact met FTI is ons verzekerd dat FTI de reis gaat uitvoeren als D-reizen failliet gaat. Gaat ook FTI failliet, dan treedt de verzekering in werking.

Ik heb losse tickets geboekt via D-reizen. Ik heb van de luchtvaartmaatschappij gehoord dat zij het geld terug hebben gegeven aan D-reizen. Ik heb het niet ontvangen en ik heb ook geen voucher.

U had dat geld al moeten hebben. Nu dat niet zo is, hebt u een zelfstandig recht richting luchtvaartmaatschappij. U schrijft de luchtvaartmaatschappij aan en zegt dat u binnen zeven dagen uw geld op uw rekening wilt ontvangen. Voeg een kopie van de tickets en de boeking bij. Een uitgebreider artikel hierover vindt u op we website van het MAX-programma Meldpunt. Krijgt u uw geld niet terug dan kunt u zich melden bij de ILT en de ACM. Ook zal een rechtsbijstandsverzekeraar deze zaak voor u kunnen oppakken. Een claimbureau kan ook, maar dat kost u geld en is vooralsnog niet nodig.

Hebt u andere vragen? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    sluibeem says:

    De geldigheidstermijn van de coronavouchers is verlengd van 12 naar 14 maanden. (Fijn he voor de consument dat de spelregels onder het spelen worden veranderd) Betekent dit nu dat ik nog langer op de terugbetaling van Corendon (€ 2040) moet wachten?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.