elektrische autobezitter

Elektrische autobezitters moeten bewuster laden

Om een mogelijke overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen roepen een aantal bedrijven en instellingen, waaronder Enexis, Alliander, Living Lab Smart Charging en de provincies Gelderland en Overijssel, de elektrische autobezitter op om bewust te laden. Nu gaat het nog, maar als het aantal elektrische auto’s blijft groeien kan het in de toekomst problemen geven met opladen en dat gaat ten koste van de milieuwinst. 

Piekbelasting

De meeste elektrische auto’s worden nu geladen tussen 18.00 – 22.00 uur en ’s nachts. Dit zorgt voor een enorme piekbelasting van het elektriciteitsnet. Nederland heeft een degelijk net wat een hoop aankan. Maar als we steeds meer elektrische autobezitters krijgen en ook allemaal op dezelfde tijd opladen, dan raakt het net overbelast. De piek kan niet opgevangen worden door wind- of zonne-energie, waardoor bijstoken in kolencentrales onvermijdelijk wordt. En dat is belastend voor het milieu.

Gedragsverandering

Dit vraagt om een gedragsverandering. Het advies is om bij thuiskomst na het werk de auto een beetje te laden. Net voldoende om in geval van nood de auto te kunnen gebruiken. Laad de auto verder op buiten de piekuren. Matthijs Nieuwenhuis van Living Lab Smart Charging vindt wel dat die duurzame energie buiten de piekuren goedkoper moet zijn. Dat is een extra stimulans. De stichting Living Lab Smart Charging zet zich in voor een efficiëntere manier om auto’s op te laden.

Slimme laadpalen

Naast bewust laden zou er ook meer gebruik moeten worden gemaakt van zogeheten slimme laadpalen. Deze palen kunnen op tijd worden ingesteld. Daarmee kunt u de bijvoorbeeld instellen dat u wilt laden in de daluren. Daarnaast registreren de palen het laadgedrag van de rijders om zo meer over hun wensen te weten te komen. De provincie Overijssel en Gelderland gaan zo snel mogelijk 4.500 van dit soort palen plaatsen in de provincies.

(Bron: NOS)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    Elk voordeel heb z’n nadeel

    oosterwijck says:

    Hoe moet dat dan met opladen als half Nederland een elektrische auto heeft? Uit dit verhaal blijk duidelijk dat de gekte over elektrische auto’s, door de Staat der Nederlanden niet serieus genomen wordt. Dat wordt ook al duidelijk, als je weet dat er nooit genoeg grondstoffen zijn om batterijen te maken voor al die auto’s, die er zouden moeten komen. Het gepeupel wordt weer eens massaal bedrogen en gebruikt om Poetin te pesten. Evenals de mededeling over afsluiten van het gasnet. Dit is ook een poppenkast, in het kader van Poetin pesten, in de hoop dat hij zijn zelfbeheersing gaat verliezen en agressief wordt. Ieder gezond denkend mens weet dat we gewoon op het gasnet aangesloten blijven en dat de Staat der Nederlanden gewoon gas inkoopt in Rusland. En de elektrische auto? Die gekte waait ook weer over. We blijven gewoon benzine maken, zolang er benzine is. En gas kopen in Rusland, zolang er gas is, in Rusland. En nog gevonden gaat worden op andere plaatsen. Jammer van al die goedwillende milieu freaks, die nu een vermogen uitgeven aan een elektrische auto. En voor hun huis een vermogen investeren voor een aardwarmte wisselaar.