Een verbod op appen op de fiets
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil Whatsappen op de fiets verbieden, blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer. Bellen blijft wel toegestaan, maar alleen handsfree met oortjes in.
Verkeersveiligheid
Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat zowel het aantal verkeersdoden als het aantal ernstig gewond geraakte verkeersdeelnemers vorig jaar is toegenomen. Bij 20 procent van de ongevallen onder jongeren speelt het gebruik van een mobiele telefoon een rol. Het blijkt dat vooral het gebruik van het touchscreen een groot gevaar oplevert, daarom mag zowel het vasthouden van de telefoon als het bedienen van het scherm in een houder op het stuur straks niet meer.
Steeds meer gewonden
De afgelopen tien jaar steeg het aantal ernstig gewonden in het verkeer gemiddeld met 3 procent. In 2015 waren het er 21.300, het hoogste aantal sinds het begin van de registratie in 1993. Het aantal doden daalde in de afgelopen tien jaar met gemiddeld 3,8 procent, maar steeg vorig jaar naar 621. Hoe dat komt is niet duidelijk.
Het verbod
De minister gaf in mei 2016 al aan dat ze onderzoek ging doen naar de haalbaarheid van een verbod op mobiel bellen en appen op de fiets. In eerste instantie is er geprobeerd het app- en belgedrag van jongeren te beinvloeden door speciale lessen op school, maar het effect daarvan is onvoldoende. Wanneer het verbod precies ingaat en hoe hoog de boete zal zijn is nog niet bekend.
(Bron: ANP)