Een reis boeken onder voorbehoud, wat houdt dat eigenlijk in?
Publicatiedatum: 16 juli 2018
Een prachtig hotel boven op een berg met uitzicht op de jungle vanuit het zwembad. Dat ziet Tatiana van Rijswijk wel zitten. Ze boekt begin 2018 op basis van de beschrijving een rondreis door Sri Lanka. Maar wet schetst haar verbazing, niet lang nadat zij geboekt heeft krijgt Tatiana bericht dat de hotels die zij heeft uitgezocht voor haar reis onder voorbehoud zijn. Pas 8 dagen voor vertrekt worden definitief bepaald welke hotels het worden. Een reis boeken onder voorbehoud, wat houdt dat eigenlijk in?
Een bepaling
U kent het misschien wel, u boekt een reis en dan staat er onderaan in kleine lettertjes ‘de reis is onder voorbehoud en gaat alleen door op basis van beschikbaarheid’. Ook dit is een voorbehoud. Letterlijk betekent het iets niet mogen of kunnen, een beperking of een bepaling. In dit geval is het een bepaling, want de reis gaat alleen door als er voldoende beschikbaarheid is. Een voorbehoud kan ook gebruikt worden, omdat door onvoorziene omstandigheden (een brand of lekkage) de accommodatie niet beschikbaar is.
Alternatieven
In het geval van Kras is het wel erg kort op de reis voordat bekend gemaakt wordt wat de uiteindelijke accommodaties worden. Volgens MAX Ombudsman neemt Kras de term onder voorbehoud wel heel letterlijk, want alles kan nog veranderen.”Voorwaarden zijn prima, maar wees dan wel heel duidelijk. Klanten moeten weten waar ze aan toe zijn.” Het is niet ongewoon, zelfs zeer gebruikelijk, dat er voorwaarden aan een reis zijn. Lees dus bij het boeken wel goed na wat deze bepalingen zijn en welke alternatieven er worden geboden.
Dit onderwerp wordt besproken in Groeten van MAX met Jeanine Janssen op 16 juli 2018.
Stel uw vraag aan Jeanine Janssen
U kunt van maandag 16 juli tot donderdag 19 juli 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over reizen onder voorbehoud. Na donderdag 19 juli 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Beste Jeanine,
Ik heb op 30 juni een 8 daagse vakantie geboekt naar Mallorca, vertrekdatum 28 september a.s
Ik wil nu een kortlopende reisverzekering met annuleringsverzekering afsluiten, maar dan moet de boekingsdatum niet meer dan 14 dagen geleden zijn. Waarom wordt dit toegepast? En hoe kan ik nu nog een betaalbare kortlopende reisverzekering afsluiten.
Ik hoor het graag. Hartelijk dank voor de te nemen moeite.
Beste Vigi,
Waarom wordt dit toegepast? – Dit is van toepassing op de annuleringsverzekering en niet op de reisverzekering. De reden dat reisverzekeraars dit toepassen is om te voorkomen dat mensen pas een annuleringsverzekering afsluiten als ze er al daadwerkelijk iets speelt. Bijvoorbeeld bij een ziekte van een familielid of een huurwoning die mogelijk wordt toegezegd.
En hoe kan ik nu nog een betaalbare kortlopende reisverzekering afsluiten – Je kunt nog steeds een reisverzekering afsluiten. OHRA heeft een erg goede reisverzekering.
Wil je ook nog een annuleringsverzekering afsluiten? ANWB reisverzekering is dacht ik 1 van de weinige die de 14 dagen regel niet toepast. Daar zou het dus nog wel mogelijk zijn om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Beste Vigi,
Het antwoord is al gegeven door SanderL. Het heeft inderdaad te maken met de mogelijkheid tot misbruik. Een reisverzekering is zelfs nog op de luchthaven af te sluiten.
Ik ken de verzekeringen van de ANWB niet, maar het is de moeite waard om daar eens navraag te doen. Een reisverzekering zal geen probleem zijn.
Met vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Hoi Janine, ik heb laatst 13 uur vertraging gehad met een vlucht, ook met Small Planet. Uiteindelijk ben ik (samen met mijn zwangere vriendin) niet meegegaan for obvious reasons en hebben we zelf 2 dagen later een nieuwe vlucht geboekt. Toen ik wilde claimen kreeg ik via de bekende claimsites het bericht dat er bijzondere omstandigheden waren en we dus niet in aanmerking komen voor een vergoeding. Kan ik hier nog iets mee of niet? Via welke weg? Ik hoor het graag.
Beste Douwe,
Ik heb geen vluchtgegevens, maar mijn ervaring leert wel dat de claimsites natuurlijk graag claimen. Dus als zij een mogelijkheid zien om geld te halen, dan zullen zij dat zeker doen. Er zijn verschillende vluchten geweest en ik heb niet paraat welke vluchten een bijzondere omstandigheid waren en welke niet. Probeer nog een paar andere claimsites. Zeggen ze allemaal dat het geen claimbare vlucht is, dan zal het inderdaad een bijzondere omstandigheid zijn en valt er geen vergoeding te halen.
Met vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Beste Janine,
Wij hebben 13 juli met Onur Air gevlogen. Wij hebben een vlucht gehad van Antalya naar Amsterdam.
Wij hebben vanwege technische redenen een vertraging gehad van 6 uur. Direct in Nederland heb ik contact gezocht met claimbureaus, maar die nemen onze claim niet in behandeling omdat de vlucht buiten een EU land was en/of omdat Onur Air niet in een EU land is gevestigd.
Wat willen wij weten?
– zijn er claimbureau die onze claim wel in behandeling nemen?
– heeft u tips voor ons hoe wij deze claim zelf kunnen verhalen?
– heeft u ervaringen met Onur Air? Zo ja, zijn dit positieve ervaringen?
Beste SanderL,
Er zal geen claimbureau zijn dat uw claim in behandeling neemt omdat u vloog met een niet europesche luchtvaartmaatschappij vanuit een niet europees land. De verordening is simpelweg niet van toepassing op deze situaties. U zult dus ook zelf niet de vergoeding kunnen halen op basis van deze verordening.
Ik heb niet meer of minder ervaring met Onur Air dan met andere luchtvaartmaatschappijen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Beste Jeanine,
Op basis van de verordening is het inderdaad niet mogelijk. Maar Onur AIR heeft in hun voorwaarden ook vermeld staan dat ze vergoedingen geven op het moment dat hun klanten meer dan 3 uur vertraging hebben.
Heeft het kans van slagen als ik rechtstreeks een vordering bij hen indien?
Met vriendelijke groet,
Sander L
Beste Jeanine Janssen, mijn vriendin en ik hebben onlangs eenzelfde of nagenoeg zelfde reis geboekt als de mevrouw in de uitzending, mevrouw Van Rijswijk. Dit houdt in dat wij ook via Kras de Individuele rondreis Beleef het groene Sri Lanka (inclusief verlenging) hebben geboekt. Helaas ondervinden wij dezelfde problemen als mevrouw Van Rijswijk.
Ongeveer een maand geleden hebben wij de reis geboekt, volgende week vertrekken wij al naar Sri Lanka. In de tussentijd hebben wij al meerdere malen contact op moeten nemen met Kras, vanwege fouten in de boekingsbevestiging en/of onduidelijkheden. Direct na het boeken van de reis bleef de status van de reis ‘op aanvraag’ aangezien er mogelijk een onderdeel van de reis niet beschikbaar zou zijn. Na telefonisch contact werd duidelijk dat dit alleen maar met de beschikbaarheid van de vluchten te maken had. Hierbij hebben wij expliciet gevraagd of de geboekte hotels, zoals weergegeven in de reisadvertentie, wel allemaal beschikbaar waren. Hier heeft Kras bevestigend op geantwoord, de hotels waren niet het probleem en zouden beschikbaar zijn.
Op de dag van de uitzending met mevrouw Van Rijswijk ontvingen wij onze reispapieren en wat bleek, meerdere hotels waren als nog gewijzigd, ondanks de eerdere telefonische bevestiging dat alle hotel uit de boeking beschikbaar zouden zijn. Wij zijn tussentijds niet op de hoogte gesteld van het toch niet beschikbaar zijn van bepaalde hotels en ook is er niet overlegd welke alternatieve er beschikbaar zijn. Daarnaast beweert Kras in de algemene voorwaarden dat wanneer een hotel niet beschikbaar is, er op zijn minst een gelijkwaardig hotel voor in de plaats moet komen. Ook dat laatste is niet het geval, aangezien 2 van de vervangende hotel absoluut niet vergelijkbaar of beter zijn dan de eerder toegezegde hotels.
Na nieuw telefonisch contact beweert Kras nooit de eerdere hotels telefonisch te hebben bevestigd, aangezien dat niet strookt met de eigen regels. Zoals gezegd heeft men deze wel degelijk bevestigd. Daarnaast zijn er meerdere telefoongesprekken nodig geweest om Kras aan het werk te krijgen om naar het nadelige verschil te kijken tussen de oorspronkelijke en vervangende hotels.
Vanuit Kras is toegezegd dat er morgen (hopelijk) uitsluitsel komt over e.e.a., maar onze hoop in een nette afhandeling door Kras daalt in rap tempo. Kijkende naar de recente uitzending met mevrouw Van Rijswijk, dan belooft Kras beterschap in de uitzending en biedt men mevrouw van Rijswijk een waardige compensatie. Inmiddels zijn wij de volgende in lijn met vergelijkbare klachten. De beloofde verbetering van Kras blijft bij ons helaas nog altijd uit, evenals een waardige compensatie. Wij hopen dan ook dat u, ofwel Omroep/De Groeten van Max, voor ons een rol kunt spelen in deze kwestie met Kras, zeker gezien de gemaakte contacten voor de uitzending van eerder deze week. Bij voorbaat dank!