Naar cookieinstellingen
groeten van max

Een decennium lief- en vakantieleed

Stijgende temperaturen, zwoele avonden en… Groeten van MAX! De zomer treedt aan en dat betekent dat het succesvolle vakantieprogramma van MAX weer terugkeert op televisie. Het is een jubileum, want het programma bestaat 10 jaar. Een interview met 3 van de programmamakers over 10 jaar lief- en vakantieleed. 

??? – Mysteryguest

Ook dit seizoen is de mysterieuze accommodatietester weer van de partij. Hij sliep voor Groeten van MAX al in 70 hotels in binnen- en buitenland. Van omvangrijke stofnesten tot ongedierte: hij heeft het allemaal gezien. Wat hij ook aantrof, altijd werd er pas de volgende ochtend uitgecheckt. “Soms gebeurt er ’s nachts iets geks. Pas door de kamer echt te gebruiken kun je hem goed testen.”

“In een hotel in Montpellier, Frankrijk, ben ik een keer met mijn blote voeten op een kakkerlak gaan staan. Dat was zó smerig. Ik stapte uit bed en stond er zo op. Het was sowieso een bizar hotel. Op de muren waren allemaal golfjes geschilderd, die liepen door over de verwarming. Geen vast patroon, maar gewoon van iemand die dacht; laat ik eens golfjes schilderen. Dat was een redelijk psychedelische ervaring”, vertelt de accomodatietester.

Ook met onze binnenlandse hotels is het soms barslecht gesteld: “In een hotelkamer in Tilburg stond midden in de kamer zo’n metalen douchecabine, maar die was volledig verrot. In de gordijnen én op het tafelkleed zat satésaus. Dat was nog niet alles. Het interieur van het restaurant was met steigerhout ingericht. De hoteleigenaren hadden bedacht dat het leuk zou zijn om die stijl door te trekken in het hotel. Dat deden ze door op 2 meter hoogte een plank tegen de muur te slaan. Gewoon over alles wat daar al hing. Schilderijen, vluchtroutes: overal zat een plank overheen getimmerd. Echt heel bizar.”

Volgens de hoteltester is het er sinds de eerste uitzending van Groeten van MAX niet beter op geworden: “Het geestige is dat ik het in de afgelopen jaren, in de hotels waar wij komen, alleen maar erger heb zien worden. Ik snap dat je niet elke dag overal kunt schoonmaken, maar maak dan een rooster, zodat de lastige plekjes wel met een zekere regelmaat worden bijgehouden.  Tegelijkertijd zie ik dat er hotelkamers zijn die slimmer worden ingericht, waardoor je er makkelijker schoon kunt maken. Bij hotels waar veel over geklaagd wordt lijkt het er soms op dat de eigenaar er gewoon niet zo veel zin in heeft. Dan wordt er niet geïnvesteerd in de kamers, waardoor al die nare en vieze hoekjes blijven bestaan. “

Vaak is het kwaad al geschied als een vakantieganger de geboekte hotelkamer binnenstapt. Maar er zijn dingen die je vooraf kunt controleren: “Ik zou zeker de online gastenrecensies bekijken voordat je aan het boeken slaat. In al die jaren Groeten van MAX blijkt wel dat als er ergens veel over geklaagd wordt, er ook daadwerkelijk iets mis is.” Sinds het begin van MAX’ vakantieprogramma wordt er door hotelgasten steeds vaker een review achtergelaten op websites als zoover.nl en tripadvisor.nl. Dat is handig, maar de drempel voor het geven van een mening is laag, waardoor het als lezer belangrijk is om de recensies goed te filteren. “Ik kijk altijd of de klachten recent zijn en ik probeer door de toon van het bericht heen te lezen. Als iemand ’s ochtends opeens vijf euro meer moest betalen voor het parkeren, zou het zomaar kunnen dat die ergernis overal in doorloopt”, legt hij uit.

Als je de kost verdient met het testen van vieze hotelkamers, wordt zélf op reis gaan een dingetje. Waar de meeste Nederlanders tijdens de vakantie zo ver mogelijk wegblijven van hun werkomgeving, wordt de hoteltester continu geconfronteerd met zijn baan. “Privé kies ik geen hotels van 3 sterren of minder meer, waarmee wil ik deze hotels natuurlijk niet over één kam scheren of diskwalificeren. Verder moet ik mezelf echt dwingen om nergens een vinger overheen te halen. Heel soms betrap ik mezelf er nog wel op. Dan trek ik die vinger maar heel snel weer terug. Voor de rest moet ik mezelf echt dwingen om nergens een vinger overheen te halen. Ik weet waar het ligt, dus ik moet er gewoon niet naar kijken. Heel soms betrap ik mezelf nog wel op een vinger die dan toch weer naar de rand van de douche verdwijnt. Die trek ik dan maar heel snel weer terug.”

Svenja Ottevanger,Groeten van MAXSvenja Ottevanger – eindredacteur

Svenja Ottevanger, werkzaam bij productiehuis Tuvalu, is vanaf het begin bij het programma betrokken. Ook zij ziet het programma en de reiswereld daaromheen veranderen. “We zijn als redactie gegroeid. Na zoveel seizoenen zijn we echt een instituut geworden op het gebied van reizen. Daar mogen we best een beetje trots op zijn. We merken ook dat de reisorganisaties het steeds beter doen. Daarvoor in de plaats zijn er wel veel meer personen die op gewiekste manieren kwaad willen doen. Het online aanbod van valse tickets, nepreizen en niet-bestaande appartementen groeit. Mensen laten zich vaak niet meer door een reisbureau voorlichten. Reizigers kopen nu veel vaker online vliegtickets voor weinig geld en vinden vaak slimme manieren om een accommodatie te boeken. Dat gaat vaak goed, maar er zitten ook gewoon boeven tussen de aanbieders.”

Nalatige reisorganisaties maken dus steeds meer plaats voor internetcriminelen en oplichters. Dat vergt voor reizigers ook een andere manier van boeken en controleren, merkt Svenja: “Bekijk altijd de online reviews. Als er iets niet in de haak is of er zijn oplichters actief, wordt daar vaak online al over gewaarschuwd. Kijk ook of er een telefoonnummer van de aanbieder te vinden is en bel gewoon. Als je écht op safe wil spelen kun je altijd kijken of een organisatie AVR- of SGR-aangesloten is. Alleen zo’n keurmerk is ook weer een beetje achterhaald. Er zijn immers prachtige particuliere plekken te vinden, die niet zo’n label kunnen dragen. Terwijl deze vorm juist zo populair is. Je moet bovenal ontzettend voorzichtig zijn voordat je een aanbetaling doet.”

MAX’ vakantieprogramma behandelde tot nu toe al honderden zaken. Een van de hoogtepunten is volgens de eindredactrice de ludieke inzamelingsactie van kijkers. “We hadden ooit een heel schrijnend verhaal van een meneer die niet wist dat hij niet juist gedekt was door zijn verzekering. Hij belandde in het buitenland in het ziekenhuis en kreeg een gigantische rekening voorgeschoteld. We hebben toen een inzamelingsactie opgezet, zodat die torenhoge rekening met hulp van onze kijkers betaald kon worden. Dat vond ik echt heel mooi.” Maar er waren ook dieptepunten in tien seizoenen Groeten van MAX. De MH17-uitzending van juli 2014 is de eindredactrice het meest bijgebleven. “Dat heeft enorm veel indruk gemaakt op ons hele team. We kozen er voor om de hele uitzending stil te staan bij de verschrikkelijke vliegramp, door op een integere en fatsoenlijke manier achtergrondinformatie te geven. Dat resulteerde in veel bijzondere reacties van kijkers”.

Dat Groeten van MAX in 2017 een jubileum viert zal niet onopgemerkt voorbijgaan, laat Svenja weten. “Uiteraard staan we op verschillende manieren stil bij ons tiende seizoen. We hebben inmiddels een rijk eigen archief en zullen daar gebruik van maken. En er is een nieuwe rubriek. Onze verslaggever gaat naar de Franse parkeerplaatsen om pauzerende Nederlandse vakantiegangers te spreken. En we kijken natuurlijk in de auto om te kijken wat er mee op vakantie gaat!”

Sybrand Niessen – presentator

Presentator Sybrand Niessen is er al vanaf het begin bij. “In bijna een decennium Groeten van MAX is er veel veranderd”, vertelt hij. “Waar we in de beginjaren vooral vakantieklachten van individuen kregen, springen we de laatste jaren ook in de bres voor problemen die symbool staan voor bepaalde misstanden. Vorig jaar bijvoorbeeld, behandelden we de oplichters die online andermans vakantiehuizen aanbieden, en er vervolgens met de aanbetaling vandoor gaan. Dat soort internetfraude zien we nu uiteraard meer dan in het begin.

Naast een hoop schrijnend vakantieleed, waren er ook genoeg hoogtepunten te beleven in de afgelopen jaren. Sybrand: “het liefst lossen we een vakantieprobleem natuurlijk op. En als de redactie na lang en hard werken een oplossing uit het vuur sleept, dan geeft dat een fantastisch gevoel. Helaas lukt dat niet altijd. Soms is de vogel gewoon gevlogen, of de kas leeg. Dat is verschrikkelijk voor de gedupeerden. Een schrale troost voor ons is dat we kijkers dan alsnog kunnen waarschuwen, zodat er niet meer slachtoffers volgen.”

Anders dan je misschien zou verwachten, is Sybrand niet perse een voorzichtigere vakantieganger geworden. “Ik ben sowieso niet een heel avontuurlijke reiziger. Ik heb een aantal vaste punten waar ik tickets koop en dubbelcheck mijn accommodatie altijd online.”

Het 10e seizoen van Groeten van MAX is vanaf maandag 5 juni 2017 om 20.30 uur de hele zomer lang bij MAX op NPO 1 te zien.

(Tekst: Jeroen Bos)

Geef een reactie

Reacties (2)

    drjoeri says:

    Misschien iets voor “Vakantieleed” ?
    Ik boekte bij de nog steeds bestaande site “www.Hotels Click.com” een hotel op Curacao.
    Dat verliep vlot. Ik betaalde met de Visacard € 1844,50en keren de hotelvoucher met de mail
    gestuurd. Ziezo, goed geregeld ! Maar niet heus. Ik belde een week geleden met dat hotel om te vragen waar en hoe de hotel shuttle werkte. merkwaardigerwijs kon men mijn boeking niet vinden. De speciale reserveringsafdeling had nooit geld van mij ontvangen en mijn naam, noch het boekingsnummer waren bekend. Automatisch kreeg ik een paar dagen later een wil van HotelClick met de mededeling dat de normale refundprtocedure ‘door omstandigheden’ was uitgesloten. Lijkt me echt iets voor “Vakantieleed “. Graag nader contact. Ik ben oprichtingslid van Max.

      MAX Vandaag says:

      Beste drjoeri, bedankt voor uw reactie. Voor vakantieklachten kunt u terecht bij het programma Groeten van MAX: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ Ook kunt u misstanden melden bij het programma Meldpunt: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/misstanden-vertel-het-aan-meldpunt/

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.