Drukte op Schiphol
Vliegtuigmaatschappijen waarschuwen sinds begin 2017 voor de extreme drukte op Schiphol. De drukte bereikt in de meivakantie een hoogtepunt; urenlange wachtrijen voor de beveiligingscontrole zorgen voor chaotische taferelen en mensen missen hun vlucht. Voor het eerst wordt Schiphol geconfronteerd met schadeclaims. Bij 2 belangenorganisaties hebben een paar honderd reizigers zich gemeld. Maar maken zij kans op een vergoeding?
Claim tegen Schiphol
Nog niet eerder is voorgekomen er een claim tegen Schiphol is ingediend. Normaal gesproken wordt de vliegtuigmaatschappij aansprakelijk gesteld bij eventuele vertragingen of het missen van de vlucht. Maar aangezien het hier gaat om de wachttijden die ontstaan door de verscherpte veiligheidsmaatregelen, is daar de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk voor, maar Schiphol zelf. De aangescherpte maatregelen worden vanuit de luchthaven doorgevoerd. De capaciteit om deze maatregelen te handhaven, is onvoldoende om alle passagiers te verwerken.
Door de wachttijden hebben reizigers naast het missen van de vlucht ook een vakantiedag gemist en (hotel)kosten moeten maken om op een later moment alsnog hun vlucht te pakken. Sommigen hebben hun hele vakantie misgelopen. Inmiddels hebben honderden reizigers zich gemeld bij claimorganisaties, waaronder Claimingo en Reisrecht. Het behandelen van de claims is een omvangrijk proces, want iedere claim moet afzonderlijk behandeld worden. U kunt ook altijd eerst uw rechtsbijstandverzekering raadplegen.
Maatregelen
Om de drukte van de komende vakantieperiode in de zomer op te vangen zijn er afspraken gemaakt tussen onder andere staatssecretaris Dijks, de KLM en Schiphol. Een van de maatregelen is dat in de vertrekhallen met Europese bestemmingen alle veiligheidspoortjes tussen 1 juli en 31 augustus 2017 worden opengezet. Bij deze poortjes wordt de bagage gescand. Er worden ook meer mensen ingezet om dit proces in goede banen te leiden.
Er wordt ook meer personeel ingezet om de vragen van reizigers te beantwoorden en mensen te helpen die en risico lopen hun vlucht te missen. Schiphol-topman Jos Nijhuis geeft aan dat deze maatregelen mogelijke chaos kunnen voorkomen, maar benadrukt dat de wachtrijen er niet mee zullen verdwijnen. Nijhuis roept passagiers ook op goed op te letten om geen onnodige dingen in de handbagage mee te nemen. “Dat houdt het proces onnodig lang op.” In de bagageregels staat precies omschreven wat u wel en niet mee mag nemen in uw handbagage.
Tips voor vertrek
Om u zo snel mogelijk door de lange wachtrijen te helpen, heeft de redactie van Groeten van MAX een aantal tips:
- Boek een vlucht midden op de dag. Vluchten vroeg in de ochtend en aan het einde van de middag zijn populair. Ook de dag is bepalend; woensdag is het rustigst.
- Ontwijk de nieuwe medewerker. Ziet u 2 medewerkers staan waarvan er 1 duidelijk de gang van zaken uitlegt aan de ander, dan is de kans groot dat deze ingewerkt wordt. Dit kan voor vertraging zorgen.
- Ga in de rij staan naast een gesloten loket. Denk vooruit. Is het druk en zijn alle balies geopend? Ga dan in de rij staan direct naast een balie die nog dicht is. Wanneer deze toch opengaat, bent u er als eerste bij.
- Ga achter Japanners staan. De keuze van de goede wachtrij is essentieel. Kijk dus vooral wie er in de rij staan. Gezinnen met kleine kinderen zorgen vaak voor vertraging. Japanners zijn juist snel. Ze zijn gewend om in de rij te staan en daardoor heel efficiënt.
- Kies voor de linkerrij. Neem de meest linker rij. Maar liefst 90 procent van de bevolking is rechtshandig en kiest daardoor, vaak onbewust, de rechter rij.
Het zijn tips die kunnen helpen. Vergeet vooral niet om de website van de luchtvaartmaatschappij en Schiphol te raadplegen. Daar wordt als eerste vermeld als er vertragingen zijn.
Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 5 juni 2017.