Naar cookieinstellingen
Duur 03:16
Gepubliceerd op 5 juni 2017

Drukte op Schiphol

Vliegtuigmaatschappijen waarschuwen sinds begin 2017 voor de extreme drukte op Schiphol. De drukte bereikt in de meivakantie een hoogtepunt; urenlange wachtrijen voor de beveiligingscontrole zorgen voor chaotische taferelen en mensen missen hun vlucht. Voor het eerst wordt Schiphol geconfronteerd met schadeclaims. Bij 2 belangenorganisaties hebben een paar honderd reizigers zich gemeld. Maar maken zij kans op een vergoeding?

Claim tegen Schiphol

Nog niet eerder is voorgekomen er een claim tegen Schiphol is ingediend. Normaal gesproken wordt de vliegtuigmaatschappij aansprakelijk gesteld bij eventuele vertragingen of het missen van de vlucht. Maar aangezien het hier gaat om de wachttijden die ontstaan door de verscherpte veiligheidsmaatregelen, is daar de vliegtuigmaatschappij niet verantwoordelijk voor, maar Schiphol zelf. De aangescherpte maatregelen worden vanuit de luchthaven doorgevoerd. De capaciteit om deze maatregelen te handhaven, is onvoldoende om alle passagiers te verwerken.

Door de wachttijden hebben reizigers naast het missen van de vlucht ook een vakantiedag gemist en (hotel)kosten moeten maken om op een later moment alsnog hun vlucht te pakken. Sommigen hebben hun hele vakantie misgelopen. Inmiddels hebben honderden reizigers zich gemeld bij claimorganisaties, waaronder Claimingo en Reisrecht. Het behandelen van de claims is een omvangrijk proces, want iedere claim moet afzonderlijk behandeld worden. U kunt ook altijd eerst uw rechtsbijstandverzekering raadplegen.

Maatregelen

Om de drukte van de komende vakantieperiode in de zomer op te vangen zijn er afspraken gemaakt tussen onder andere staatssecretaris Dijks, de KLM en Schiphol. Een van de maatregelen is dat in de vertrekhallen met Europese bestemmingen alle veiligheidspoortjes tussen 1 juli en 31 augustus 2017 worden opengezet. Bij deze poortjes wordt de bagage gescand. Er worden ook meer mensen ingezet om dit proces in goede banen te leiden.

Er wordt ook meer personeel ingezet om de vragen van reizigers te beantwoorden en mensen te helpen die en risico lopen hun vlucht te missen. Schiphol-topman Jos Nijhuis geeft aan dat deze maatregelen mogelijke chaos kunnen voorkomen, maar benadrukt dat de wachtrijen er niet mee zullen verdwijnen. Nijhuis roept passagiers ook op goed op te letten om geen onnodige dingen in de handbagage mee te nemen. “Dat houdt het proces onnodig lang op.” In de bagageregels staat precies omschreven wat u wel en niet mee mag nemen in uw handbagage.

Tips voor vertrek

Om u zo snel mogelijk door de lange wachtrijen te helpen, heeft de redactie van Groeten van MAX een aantal tips:

  • Boek een vlucht midden op de dag. Vluchten vroeg in de ochtend en aan het einde van de middag zijn populair. Ook de dag is bepalend; woensdag is het rustigst.
  • Ontwijk de nieuwe medewerker. Ziet u 2 medewerkers staan waarvan er 1 duidelijk de gang van zaken uitlegt aan de ander, dan is de kans groot dat deze ingewerkt wordt. Dit kan voor vertraging zorgen.
  • Ga in de rij staan naast een gesloten loket. Denk vooruit. Is het druk en zijn alle balies geopend? Ga dan in de rij staan direct naast een balie die nog dicht is. Wanneer deze toch opengaat, bent u er als eerste bij.
  • Ga achter Japanners staan. De keuze van de goede wachtrij is essentieel. Kijk dus vooral wie er in de rij staan. Gezinnen met kleine kinderen zorgen vaak voor vertraging. Japanners zijn juist snel. Ze zijn gewend om in de rij te staan en daardoor heel efficiënt.
  • Kies voor de linkerrij. Neem de meest linker rij. Maar liefst 90 procent van de bevolking is rechtshandig en kiest daardoor, vaak onbewust, de rechter rij.

Het zijn tips die kunnen helpen. Vergeet vooral niet om de website van de luchtvaartmaatschappij en Schiphol te raadplegen. Daar wordt als eerste vermeld als er vertragingen zijn.

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 5 juni 2017.

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.