knipperlicht

Dit is de reden waarom het knipperlicht in de auto geluid maakt

Heeft u zich in de auto weleens afgevraagd waarom u een klikkend geluid hoort, als u uw richtingaanwijzer aanzet? Wij bij MAX Vandaag wel. Daarom duiken we in de geschiedenis van het knipperlicht.

De 1e mechanische versie van het knipperlicht

De Amerikaanse uitvinder Joseph Bell heeft voor de 1e mechanische versie van het knipperlicht gezorgd. Hij liet stroom door een veer met 2 metalen gaan. Door verhitting van elektriciteit kwam dit in beweging. Door de beweging van de veer sluit het stroomcircuit om de zoveel tijd. Hierdoor gaat aan het einde van de lijn een lamp branden. Het geluid van het verspringen van de veer geeft destijds een ritmisch geklik. Dit is in hetzelfde tempo als het knipperen van de richtingaanwijzer.

Het stroomcircuit met de veer en de metalen is destijds tactisch geplaatst, achter het dashboard. In het dashboard zitten immers al lampjes. Hier was ook de richtingaanwijzer in te zien. Vanwege het gemak is het mechanisme daarom daarbij geplaatst.

Armpjes uit het raam als richtingaanwijzer

Voor die tijd, rond het begin van de 20e eeuw, worden verschillende attributen gebruikt om de richting van een auto aan te geven. Het meest gebruikt is een soort armpje, wat dan links of rechts uit de auto gekomen is. Met speciale hendels kan de bestuurder zo aangeven welke kant hij of zij op gaat. In 1933 vraagt Joseph Bell patent aan op zijn uitvinding. In 1938 is die aanvraag goedgekeurd en 1 jaar later is Buick de 1e autofabrikant die knipperlichten op de auto zet. De speciale armpjes aan auto’s worden nog tot wel in de jaren 50 gebruikt.

Geluid nu vooral praktisch

Door de jaren heen is het stroomcircuit gemoderniseerd en tegenwoordig zit er een chip in auto’s die zorgt voor het aangeven van de richting. Het klikgeluid is in moderne auto’s niet meer mechanisch. Het geluid is nu specifiek toegevoegd. We zijn nu eenmaal gewend om een klikgeluid te horen wanneer we de richting aangeven. Ook is het nog een geheugensteuntje om ons alert te maken dat het knipperlicht nog aan staat.

Gloeilampen kunnen beter niet knipperen

Voor gloeilampen is het trouwens niet goed om ze te laten knipperen. Als een gloeilamp aangezet wordt, loopt er stroom doorheen, wordt het heet en gaat het licht uitstralen. Door het vaak aan en uit te zetten, wordt het gloeidraad steeds warm en weer koud. Daardoor verbrandt de draad sneller.

(Bron: Autoweek, Nu.nl, Willem-Wever. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie